Varför vi fick inte offert till byggföretag

  • Antal röster
    3
M
Hej,
Vi har redan frågat många byggföretag att ge oss hur mycket ska kosta vårt planerade utbyggnad hus. Sedan jag har flyttat här vi alltid renovera lite bit i taget vårt hus pga vi har inte så mycket råd. Nu min man och jag bestämde att vi ska göra stort renovering/utbyggnad och kanske låna pengar i banken. Men många har redan varit här och man kunna se att de var intresserad och mycket föreslag. Plötsligt vi fick meddelande at de kan inte göra/ sjuk/för mycket. Jag fråga mig själv varför? Är någon vill att vi ska inte göra vårt dröm hus? Jag ber en ursäkt om jag illa någon jag ber en ursäkt om jag säga nånting fel. Men det är jätte ont i mitt hjärta och fråga varför? Vårt projekt kan göra den i augusti. Vi har redan fråga sedan januari till nu vi fick ingenting(offert) förlåt att jag skrev här
 
  • Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
Karlia
Svårt för oss att veta, vi har ju inte varit hos er. Har ni fått någon offert? Hur många har ni frågat? Kan du specificera vad det är ni vill få gjort?
 
M
Många ca 15?


Vi har två planerade projekt:
1. Pooldäck/tak och ett poolhus med pump-/filter rum + bastu (runt augusti).
2. Utbyggnad av hus ca 50m2(runt årsskiftet).
 
Dom flesta byggföretag är ju upptagna i flera månader i taget så att hitta en som kan börja redan i augusti blir nog svårt
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
Men vi har redan sagt utbyggnad kan göra nov eller december. Vi behöver bara veta offerten hur mycket ska kosta ungefär och då vi kunna låna pengar. Pooldäck vi berättar att vi vill augusti . De har redan varit här om även ge en föreslag/råd hur ska bli ser ut bättre men efter några veckor ingenting därför jag undrar varför?
 
Karlia
Det låter konstigt. Har du mailat och frågat varför? Kan de ge förslag på något annat företag?
 
M
Ja! min man frågade varför, och en av sa de tyvärr kan inte göra, vi fick meddelande med andra de sa en av de blev sjuk, en av de ha problem hemma, andra de svarar inte, andra de har mycket att göra och vi ringde deras företag de sa att de kommer ringa oss tillbaka men de ringde inte tillbaka alls. Därför jag undrar och fråga varför?
 
Karlia
Byggföretagen har mycket att göra. Min erfarenhet är att alla inte svarar, där kan jag tycka att åtminstone säga att de inte är intresserade vore trevligt. Och gärna varför.

Med det sagt så har ni frågat 15 företag så nog borde något ha tid och möjlighet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
Jag undrar också. Om jag gjorde fel/ illa någon jag är redo ändra mig eller ber en ursäkt. Men snälla inte mitt dröm mitt hus mitt projekt jag jobbat double dag och natt bara fixa vårt hus och barnens paradis(pool). Jag frågade många gånger varför. Snälla prova ge oss offert men vi är inte rik eller mycket pengar.
 
M
Ja vet att det är mycket drama nu men det är sant jag är så leden mycket ledsen med den här situationen.
 
Karlia
Det går inte att ta åt sig personligt även om ett hem såklart betyder mycket för en själv. För dem är det jobb, inget känslomässigt.

När jag hade hantverkare här för att dra om ledningar i badrummet så pratade de om vilket besvärligt jobb de var ute på och de önskade att deras arbetsledare som tagit bokningen hade gjort det istället. Jag tyckte att det var oprofessionellt att snacka skit om mitt hem men påminde mig om att hantverkare inte nödvändigtvis förstår hur det uppfattas. Och jobbet utförde de hyfsat/tillräckligt bra.

Något måste det vara att så många avböjer. Försök få svar från firmorna. Men försök hålla dig neutral. Gråtande kunder uppfattas nog som jobbiga - jag förstår känslan men inte alla hantverkare.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Viktigt som kund är att inte uppfattas "besvärlig" och prata pris/ekonomiska läget etc. Personen som är och räknar på ett jobb säljer något som det finns begränsad tillgång på och som just nu många eftersöker så det är viktigt för köparen att sälja in sig som kund än tvärtom.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
Min situation, jag visade bara vårt projekt ritning hur ser ut. De gav deras föreslag och diskutera allt. Allting var ok när vi färdiga . Vi pratade inte gräsen/ hur mycket eller vårt budget heller. Vi sa att vi dela vårt projekt augusti och kanske den andra nov. Eller december.
 
M Mommy thess skrev:
Min situation, jag visade bara vårt projekt ritning hur ser ut. De gav deras föreslag och diskutera allt. Allting var ok när vi färdiga . Vi pratade inte gräsen/ hur mycket eller vårt budget heller. Vi sa att vi dela vårt projekt augusti och kanske den andra nov. Eller december.
Då är det bara att ligga på för att få in offerter, dvs man fortsätter att visa intresse att man vill ha dem som hantverkare etc. men med mer flexibelitet när projektet kan starta.
 
  • Gilla
Mommy thess
  • Laddar…
Om du har frågat 15 olika företag, så har du troligen frågat för mycket på slump.

Leta reda på ett, eller ett par företag som gjort något hos nån du känner/grannar/kolleger/släktingar. Eller håll koll på byggen i närområdet. RIng på och hör om de kan rekommendera byggaren som jobbar åt dem.

Be om offert, men ställ inga krav om tid. Hör när firman kan göra jobbet.

Om du hittar en bra firma, så kan de inte göra jobbet till augusti, i år. Räkna med att de har fullt i 12 månader eller mer. Men hitta en bra firma, skapa ett samarbete. Räkna med att en bra firma kommer att kolla upp dig också, de tar bara kunder på rekommendation från en tidigare kund.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.