Skumpe
Rickard.Mårtensson Rickard.Mårtensson skrev:
Då är frågan om mäklaren redan tagit betalt för allt arbete som inte är utfört :D
Hur gjorde du dig av med kreosotstolparna?
 
Tror
Rickard.Mårtensson Rickard.Mårtensson skrev:
Hoppas jag kan räta ut några frågetecken med er hjälp :)


Köpte ett hus i höstas via ********. Säljaren skulle så snabbt som möjligt till sin lägenhet i varmare land. Säljaren skulle under en dag med hjälp av ett städbolag klara av att städa ut hus, verkstad, gäststuga och tomt. Det gick som jag trodde... Dåligt. Jag påpekade detta vid tillträdesdagen och sa att jag ville ha bort allt skit. Gamla pooldukar, damväskor, spruckna glasskivor och flertalet stora kreosotstolpar. Förmodligen från telestolpar. Inget som jag ville rodda i då jag skulle helrenovera både hus och gäststuga. Mäklaren pratade säljaren och de sa att de skulle betala faktura på det arbetet som skulle utföras. Mäklaren lovade mig att kontakta firma som skulle utföra arbetet.

Till min förvåning dök mäklaren upp med sin son för att ta allt bråte. Det utfördes efter mörkret hade lagt sig. Dagen efter låg det glassplitter och skit över hela gräsmattan..

Kallade genast in hunden och knöt näven i fickan. Kreosotstolparna och pooldukar låg kvar orörda...

Påminde åtminstone 5ggr att jobbet inte var färdigt

Gav efter inflyttning i December upp och började själv. Ringde mäklaren och sa att nu Jag gjorde så och att jag ville se en lösning på detta ekonomiskt. Svaret blev: "ja vi får väl skicka faktura"

Hur räknar jag ihop mitt arbete och utlägg för motorsåg, släp osv? Jag har ju inte företag och kan ju inte räkna mig som anställd. Vad är en skälig timpeng att räkna på arbetet?
Tror det blir svårt att få betalt! Ägaren har flyttat utomlands vilket gör att det blir ett väldigt knepigt ärende för Kronofogden. Vet inte vad mäklaren har för ansvar....
 
Bästa är om du får mäklaren att beställa ut en firma som gör jobbet. Hade jag gjort det själv så hade jag tagit vad jag tjänar på mitt ordinarie jobb. Tex hade det varit helg eller kväll så hade övertiden tickat in. Varför skall jag jobba gratis för att nån inte hr skött sina åtaganden... även om jag är överkvalificerad
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
H
schnyggve schnyggve skrev:
Bästa är om du får mäklaren att beställa ut en firma som gör jobbet. Hade jag gjort det själv så hade jag tagit vad jag tjänar på mitt ordinarie jobb. Tex hade det varit helg eller kväll så hade övertiden tickat in. Varför skall jag jobba gratis för att nån inte hr skött sina åtaganden... även om jag är överkvalificerad
Håller helt med! Antingen skickar de ut en städfirma eller så om nya ägaren går med på det gör det själv men till samma pengar som en städfirma hade gjort det. Det skulle vara städat vid tillträdet vilket inte var gjort, själv hade jag skickat en städfirma och fakturan till mäklaren som i sin tur jan kräva den tidigare ägaren. Inte den nye ägarens problem.
 
Hej Rickard!

Det bör finnas en paragraf med i ert köpeavtal där det framgår vad som gäller flyttstäd samt undanröjning av tomten och andra byggnader.
Kan du se att det finns en sådan paragraf?

Vänliga hälsningar,
Klaus Lohmeier
Reg. Fastighetsmäklare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hur gjorde du dig av med kreosotstolparna?
De fick jag lägga i den lokala fiskesjön ;)

Nä de skulle läggas bland tryckt virke på tippen :D
 
H HEM2121 skrev:
Håller helt med! Antingen skickar de ut en städfirma eller så om nya ägaren går med på det gör det själv men till samma pengar som en städfirma hade gjort det. Det skulle vara städat vid tillträdet vilket inte var gjort, själv hade jag skickat en städfirma och fakturan till mäklaren som i sin tur jan kräva den tidigare ägaren. Inte den nye ägarens problem.
Överenskommelsen var att de skulle skicka städfirma som mäklaren skulle ordna. Varför han dök upp själv fattade jag inte.
Jag behövde göra plats till ved från träd jag fällde under vintern, så därför var jag tvungen att påbörja undanröjningen :rolleyes:
 
K KlasseLohmeier skrev:
Hej Rickard!

Det bör finnas en paragraf med i ert köpeavtal där det framgår vad som gäller flyttstäd samt undanröjning av tomten och andra byggnader.
Kan du se att det finns en sådan paragraf?

Vänliga hälsningar,
Klaus Lohmeier
Reg. Fastighetsmäklare.
Både skriftlig och muntlig överenskommelse (y)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fakturera som privatperson, till exempel med Frilans finans. Sjukt smidigt
 
H
Rickard.Mårtensson Rickard.Mårtensson skrev:
Överenskommelsen var att de skulle skicka städfirma som mäklaren skulle ordna. Varför han dök upp själv fattade jag inte.
Jag behövde göra plats till ved från träd jag fällde under vintern, så därför var jag tvungen att påbörja undanröjningen :rolleyes:
Jag skulle ifrågasatt att mäklaren kom själv. Det som de inte klarade av skulle de ha skickat någon annan att fixa. Nu utnyttjade de dej eftersom du hade tidsnöd. Ta fram ett pris vad en städfirma fakturerar. Utan rot- eller rutavdrag!
 
H HEM2121 skrev:
Jag skulle ifrågasatt att mäklaren kom själv. Det som de inte klarade av skulle de ha skickat någon annan att fixa. Nu utnyttjade de dej eftersom du hade tidsnöd. Ta fram ett pris vad en städfirma fakturerar. Utan rot- eller rutavdrag!
Efter att själv ha varit med om liknande saker så kan jag bara meddela det trista beskedet att här i Sverige får vi enligt lagen inte kräva ersättning för tid vi lagt ut om det inte kan styrkas att det var arbetstid. Fritid får vi inte ersättning för.

Därmed så är det alltid bäst att anlita en firma och kräva att beloppet på fakturan betalas. Man har dessutom skyldighet att se till att beloppet blir så lågt som möjligt. Ett rätt knasigt system kan man tycka, men jag tror att kärnan i det är att man inte ska stämma folk till höger och vänster på orimliga belopp som i USA.
 
  • Gilla
MartinOW
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns ju inget som hindrar att skicka ett krav till säljaren i form av en faktura. Problemet uppstår om den inte betalas.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det bli tal om beskattning?
För det är ju en fråga om minskning av kostnad för inköpet av fastigheten, dvs kompensation från föregående fastighetsägare för "dolt fel" i form av städning som inte utförts. Om tredje man utför arbetet däremot så skall självklart tredje man skatta för intäkten. Men knappast i detta fall. Jag skulle dock ALDRIG skicka en räkning på arbete till mäklaren, utan "Ersättning pga tomten ej enligt överenskommelse" som titel och sedan ett runt och fint belopp. Helst ett som ni kommer överens om INNAN du börjar att göra något alls. Så ett skadestånd pga. att tomten inte ser ut som avtalat. Då faller beskattningskravet på arbete och ger dig mera pengar i handen...
 
Räkna ut tid, ta 350 kr ex moms och fakturera via coolcompany.com eller liknande sajt! Dessa låter dig som privatperson att fakturera på samma villkor som företagare!
 
lunnabo lunnabo skrev:
Utgångspunkten vid köp av fastigheten är enligt Jordabalken att som den visas säljs den.
Att det sedan är mer än vanligt att säljaren i ett köpeavtal lovar att lämna allting väl avstädat är ett sidoavtal.
Lovar inte säljaren i avtalet något om städning kanske står det inget alls i köpeavtalet så behöver säljaren inte heller städa av vare sig tomt eller hus.
I ditt fall så framgår det att någon form av muntligt löfte finns.
Skulle gissa att det även står i ert kontrakt men bra om du kan klargöra vad ni har avtalat och hur.
Är minst sagt konstigt att mäklaren är den som utför städning av tomten men kanske ska se det som en väldigt ambitiös mäklare som gör mer arbete än andra mäklare
Var får du detta ifrån?
Det är väl tvärtom så säljaren vanligen ansvarar för att all lös egendom är borta från fastigheten vid tillträdet. Lös egendom ingår ju vanligen inte i köp av fastighet, utan förblir säljarens egendom som hen ansvarar för att ta bort från fastigheten. I alla köpeavtal jag har sett är det tydligt skrivet att säljaren ansvarar för att fastigheten är avstädad vid tillträdet och att köparen, om detta inte är gjort, antingen har rätt att låta forsla bort lösöret på säljarens bekostnad eller att behålla det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A andost skrev:
Var får du detta ifrån?
Det är väl tvärtom så säljaren vanligen ansvarar för att all lös egendom är borta från fastigheten vid tillträdet. Lös egendom ingår ju vanligen inte i köp av fastighet, utan förblir säljarens egendom som hen ansvarar för att ta bort från fastigheten. I alla köpeavtal jag har sett är det tydligt skrivet att säljaren ansvarar för att fastigheten är avstädad vid tillträdet och att köparen, om detta inte är gjort, antingen har rätt att låta forsla bort lösöret på säljarens bekostnad eller att behålla det.
Du kanske ska prova på att läsa vad jag skrev.
För att vara snäll och och också låta dig få en chans till att förstå så ska jag försöka att skriva enklare.
Jordabalken är grunden för fastighetsrätt.
Jordabalken säger inget om att städa vresig tomt eller hus.
Därför är utgångspunkten att ingen städning sker.
I köpeavtalet så har köpare och säljare gemensamt avtalat om att städning ska ske.
Ett frivilligt avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.