Hej!
Jag bor i ett hus där man utökat elnätet och säkringsskåpet utan att ha dokumenterat någonting.
Nu skulle jag vilja kartlägga och dokumentera vart varje säkring går.
Jag vet att jag kan ta ut en i taget och se vart det slocknar eller mäta vart strömmen saknas.
Men jag tänkte att det kanske finns något annat sätt.

Kanske finns det något verktyg som skickar ut en signal i i nätet som man kan mäta med något verktyg eller nått.

Något som har något tips?
 
Det är i princip så man får göra. Det luriga är att inte dra några slutsatser av ett uttag är strömlöst, om du inte verkligen kontrollerar att säkringen bryter strömmen till det.

Därför kan det vara säkrare att gå från andra hållet, skruva ur alla säkringar och prova med en i taget. Jag skrev lite tankar om det här: https://www.byggahus.se/forum/threa...-jfb-som-loeser-ut.406335/page-3#post-4084125

Men även det kan gå fel då man kanske inte hittar alla strömbrytare etc. Men det bör sluta med att man har några kopplingspunkter som ingen säkring verkar ge ström till, vilka man då får syna lite närmare.

En billig kabelsökare som fungerar fint är denna: https://www.bauhaus.se/kabelprovare-schneider-multi Den ska användas i strömlöst tillstånd, men alla säkringar brutna. Den kan enkelt kopplas in i ett vägguttag bara man kan identifiera fasledaren.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En billig kabelsökare som fungerar fint är denna: [länk] Den ska användas i strömlöst tillstånd, men alla säkringar brutna.
Lite nyfiken på varför Bauhaus har denna produktbeskrivning. "Klarar teleledningar, coaxial-ledningar, svagströmsledningar". Rimligen klara den precis lika bra vanlig FK för starkström, precis som du skriver.

Kanske de bara är rädda att "lura" någon att använda instrumentet på en spänningssatt anläggning och "safear", vad vet jag.

Skärmdump av produktbeskrivning för en ledningssökare, betonar användning för tele-, coaxial-, svagströmsledningar.
 
Det kan ha o göra med att det följer med lite olika kontakter för olika tillämpningar, bl. en RJ11 och små krokodilklämmor för andra fall, dock ingen schuko. Så det borde skrivit att den stöder olika saker.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.