Jag ska tapetsera på denna trävägg, och jag är väldigt osäker på hur jag ska förarbeta. Ska jag spackla väggen eller ska jag montera dit en skiva?
Är det någon som har ett bra förslag skulle jag vara jättetacksam!
 
Jag hade nog satt renoveringsgips , spacklar skruvhål och skarvar och sen tapetserat
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Enda rätta är gips. Skippa repgips på 6 mm och använd std 13 mm gips.
Blir att plocka dän lister och foder, men det är det värt :)

Edit: 2;a på den.
 
Varför inte renoveringsgips?
 
C claym skrev:
Varför inte renoveringsgips?
Nu syns det inte hur ojämn väggen är, men det problem jag funnit med repgips är att den är för tunn och följer väggens ojämnheter.
En 13 mm är stabilare och håller sig slät.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Nu syns det inte hur ojämn väggen är, men det problem jag funnit med repgips är att den är för tunn och följer väggens ojämnheter.
En 13 mm är stabilare och håller sig slät.
köper det!
 
Så olika man kan se på vad som är problem. Jag ser bara fördelar med renoveringsgips (förutom priset då).
Lätt och smidigt att hantera, följer ojämnheter mycket bättre.
Vem vill ha spikrakt med räta vinklar i ett gammalt hus?
 
B BerraM skrev:
[video]
Jag ska tapetsera på denna trävägg, och jag är väldigt osäker på hur jag ska förarbeta. Ska jag spackla väggen eller ska jag montera dit en skiva?
Är det någon som har ett bra förslag skulle jag vara jättetacksam!
Den där är en gammal plankvägg med spontade plankor. Tidigare har det troligen suttit en papp på väggen följt av en mjuk träfiberskiva. Denna träfiber skiva ser ut att saknas på din vägg.
Jag hade tagit renoveringgips och bredspcklat väggen. Kanske börjat med en svart vindpapp. (Den lite grövre pappen som jag tappat namnet på):rofl:
 
Skulle gissa på att väggarna har spänpapp och inte tretex. Vilket är den gamla tekniken med den fördelen att den inte följer plankorna och ger ett slätare intryck vilket jag menar är nackdelen med repgips (är ingen motståndare till den och själv satt den utanpå tretex) men är väggen ojämn, vågig, kommer den nya väggen åxå se vågig ut.. osnyggt.
Gör absolut inget och det är lite skevt i hörnen och att alla vinklar inte är 90° för det är charmen med gamla hus..
Mitt förslag är därför 13 mm gips för att få en slät vägg.. kan självklart bredspackla plankorna och sätta väv med den fördelen att slippa ta dän lister, men det är i min bok svårare att få till om man inte är proffs..
 
Tack för svaren! Jag ska ta mig en funderare på vad jag ska göra:
 
Hur blev det sen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.