Interiör med vägg i KC14 spackel och provkort med olika färger.

Veckans vinst ger dig möjlighet att sätta ditt eget personliga uttryck på ditt hem med en både kreativ och lekfull process. KC14 från Flügger är ett färgat, dekorativt spackel för väggar och tak som ger en levande och föränderlig yta med unikt djup. Den ger en matt, sammetslen yta och passar för alla underlag. KC14 passar lika bra i sovrummet som i köket eller vardagsrummet och är enkel att applicera. Slutbehandlingen med Detale Topcoat ger en smutsavvisande yta. Vinnaren får två hinkar spackel i valfri färg med 10 liter i varje, vilket räcker till 20 kvm.

Värde: 2 400 kr

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna dekorationsspacklet, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Hur många färdiga färger har KC14 att välja mellan?

Vinnaren utses fredagen den 16 april.
OBS: Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.
Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Flügger för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
Loretta och 2 till
  • Laddar…
Svar: 37 färger (en liten luring då färgerna hade nummer 1, 2, 3 osv, men den sista hade nummer 67)

Detta pris är definitivt vad jag behöver. När jag flyttade in i mitt hus för 17 år sedan (drygt) så var en stor del av husets väggar täckta med glasfiberväv. Jag misstänker att det beror på att de som hade det innan inte kunde spackla och att de inte hade råd att anlita hantverkare då alla pengar de hade gick till huset. Vi har testat snart sagt alla lösningar som finns för att ta hand om dessa väggar och alla har sina fördelar och nackdelar:
- Vi hade hantverkare som spacklade i vardagsrummet, det var ett gigantiskt jobb att få tillräckligt slätt för att kunna måla ytan, det blev inte billigt.
- I ett sovrum så har vi bara målat och försökt att spackla med fingrarna så att strukturen behålls (det är inte vackert ens efter ommålning och med fondvägg). Det får vänta några år till på att få ny omvårdnad.
- I ett annat sovrum testade vi med glasfiberduk för att gömma väven, det blev inte så bra. Dessutom suger denna enorma mängder färg.
- I ytterligare ett sovrum så rev jag på en vägg ned glasfiberväven, detta då det inte gick att lägga på renoveringsgips på den väggen (för mycket arbete) och även att riva bort befintligt gips skulle ha varit svårt. På en annan vägg rev jag ut de gamla gipsskivorna och satte helt nya, samt att jag på de två kvarvarande väggarna (betong) satte renoveringsgips. Tre olika och på sitt sätt dåliga alternativ i samma rum. Väggen som spacklades vart helt OK, men det är svårt att spackla när underlaget är så ojämnt som det blev efter att väven rivits ned. Jag får nog säga att renoveringsgipset är den bästa lösningen, men det gör rummet mindre och fungerar inte på alla väggar om man inte vill demontera element och andra väggfasta anordningar.
- i det sista sovrummet så provade vi non-woven tapet. Det blev bättre än glasfiberduken, men det blev inte helt bra. Det krvädes ändå målning och sedan spackling och målning och spackling och målning.

Nu har jag gillestugan (eller van man nu skall kalla det rummet för) kvar, visserligen har vi sovrummet som vi bara målade kvar också. Gillestugan har nästan bara betongväggar och renoveringsgips är inget bra alternativ på dessa (pga många vinklar och vrår pga trappa, kamin, många dörrar som har karmen på andra sidan väggen (dvs inga dörrfoder i detta rummet) osv. Jag vill dessutom ha en betongkänsla i detta rummet då det skulle passa dess användning. Jag har tittat på att använda dekorationsspackel efter att en kompis hade en hantverkare som löste deras vävtapetsproblem på det sättet, men jag har inte riktigt vågat att ge mig på det då det skulle kosta en del pengar att prova det om det sedan inte skulle bli bra. Men om jag vinner så behöver jag bara betala halva kostnaden för att testa det (två hinkar till behövs nämligen). Så jag hoppas att jag vinner denna tävligen, då har jag nog testat alla de vanligaste lösningarna för att bli av med vävtapeter på väggarna.

Och blir resultatet med dekorationsspackel bra (vilket det säkert blir), ja då kör jag på det även i det sista sovrummet! Jag får berätta om resultatet i forumet efteråt.
 
Svar: tusentals färger. Fast 37 färdig blandade

motivering: Jag har bredspacklat och målat uppåt tvåhundra kvadrat meter för jag hatar tapeter; det är djävulens verk. Jag har använt en ganska vacker grå spackel, väggarna blir mycket fina med ett grått djup som känns väldigt organiskt och ibland låter jag vissa spackel linjer vara kvar för att ge rummet karaktär. Jag har hittills aldrig vågar bara låta spacklet vara utan har grundmålat och målat ett par lager i olika kulörer ibland tom försökt hitta samma färg som spacklet jag använde. Det vore otroligt kul att få prova en ny produkt i sovrummet vilket står näst på tur.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Svar: 37 färger (en liten luring då färgerna hade nummer 1, 2, 3 osv, men den sista hade nummer 67)

--- klippt ---
Jag vill betona att det alltså bara finns 37 färger att välja på under färgval på hemsidan. Det står att de har tusentals färger, men det går alltså inte att välja fler än 37. Så frågan är vad man frågade efter? :cool:
 
Det finns 37 färdiga färger.

Jag köpte hus i höstas och vardagsrummet har en fondvägg i rosa. Vill så gärna få väggen mer modern så det hade varit superskoj att testa det här spacklet där.
 
  • Gilla
MrMagoo82
  • Laddar…
37 färdiga färger :)

Jag skulle använda det till att piffa till min lilla källare/tvättstuga, ett område där tapet inte funkar och vanlig färg känns lite platt.
KC14 sägs ge en levande och föränderlig yta vilket jag tror skulle ge en mycket mysigare känsla i samband med tvätt och annat källarstök.
 
Färdiga färger: 37

Vill gärna göra själv och kan inte tapetsera...:oops:
Kanske detta kan vara lösningen vid min tillbyggnad?! :D
 
37 färdiga färger, och 1000tals ljuvliga alternativ!

Våren är på väg och sommarstugan jag självbygger på Österlen är snart färdig. Vilken resa det här varit! När jag isolerat väggar sena kvällar, har jag hållt drömmen vid liv genom att tänka på härliga väggar med källor känsla i fantastiska naturfärger. Flügger dekorationsspackel ger just den känslan jag är ute efter, och vilken belöning efter många långa vintermånader på bygget.
 
37 färdiga färger.
Byggare som satt alla gipsskivor åt fel håll i hela huset vilket resulterar i ojämna väggar Nu efter ett antal år ska vi ta tag och göra om arbetet själva. Det skulle vara underbart att testa på dekorationsspackel nu när detta jätte jobb ska startas.
 
Svar: 37
Har ärvt ett stort gammalt hus med 12 rok +extra kök och flera badrum och div hallar. Kräver en totalrenovering. Allt behöver målas/tapetseras/spacklas + en massa underarbeten så klart. Kostar massor av pengar jag inte har. Måste ta det i etapper. En sån här vinst skulle fixa ett helt rum. Vilken dröm!
 
37 färdiga färger finns.

Vi har en hall som idag har vita tapeter, eller de var nog vitare när föregående ägare satte upp dem. Med tre barn och hallen som enda ingång, så går det hårt åt på ytskiktet.
Hallen har dessvärre varit nedprioriterad i renoveringsordningen. Förhoppningsvis står den på tur till hösten.
Vi är inne på att ha denna typ av spackelfärg i hallen, så en vinst hade kanske gjort det möjligt!
 
Svar:37 grundfärger. Jag har ett gammalt hus och det behöver nytt på väggarna både här o där... Nästan i alla rumJag är ensamstående mamma till 6barn med skral ekonomi så jag skulle bli så lycklig om jag vannMvh Hälsning Johanna
 
37 färdigblandad färger men kan blandas i tusentals färger. Låt fantasin sätta gränsen.

Jag skulle verkligen uppskatta denna vinst då jag tror att det skulle bli väldigt fint i vårt vardagsrum och matrum i vårt sekelskifteshus.
Det är verkligen dags för renovering men skulle vilja göra något annorlunda än att bara måla eller tapetsera.
Detta skulle vara kul att testa på våra väggar
 
37st färger
Får tillgång till min alldeles första egna lägenhet på torsdag den 15/4.
Detta skulle vara perfekt till mitt vardagsrum och mitt rum som är tänkt som en garderob/sminkrum
Den 16/4-2017 va jag nära på att förlora min mamma i en hjärnblödning, och nu 4a år senare får hon istället hjälpa mig att flytta och hjälpa till med tapet och färg till min lägenhet , så tacksam
 
Det finns 37 st färdigblandade kulörer men går att få i tusentals olika toner.
Varför jag skulle vinna detta generösa pris, för att vi köpte hus i Dec -20 och vi har renoverat hela planet snart, så nästa steg är tvättstugan och annat utrymme i källaren så det hade varit en bra vinst att få prova en ny produkt när vi ändå hade tänkt att bredspackla dessa utrymmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.