Du kan ju köpa laddare i sverige
 
Vet inte om co's 20 VA är samma som 100 Watt. De sa på co att det var som 20 Watt, men det vettefan om det stämmer.
Makita-laddarna är rätt dyra att köpa i Sverige.
 
Är det någon som har ett pris på en Makita DC18SC? Jag har beställt en i Sverige för 1300 kr inkl moms och frakt.
 
Efter lite Googlande så tyckts det klart att de Makitas som säljs i USA idag är tillverkade i Kina, vilket känns lite "sådär" om det skulle visa sig att produkterna som man köper i sverige är tillverkade i Japan.

Någon som har möjlighet att kolla en enhets "made in" i svensk butik?
 
Fick idag hem min BHP 451 från danska Prishammaren (de importerar i sin tur från USA) idag. Den var made in Japan iallafall, den känns mkt bra!

//Otto
 
ginnfilt skrev:
Efter lite Googlande så tyckts det klart att de Makitas som säljs i USA idag är tillverkade i Kina, vilket känns lite "sådär" om det skulle visa sig att produkterna som man köper i sverige är tillverkade i Japan.

Någon som har möjlighet att kolla en enhets "made in" i svensk butik?
Jag kollade min tyskköpta BDF440SFE (skruvdragare) och på batterier och maskin så står det "Made in Japan". På laddaren står det ingenting om tillverkningsland. Om laddaren är kinesbyggd så gör det mig ingenting. Jag tycker att de är flinka på att bygga laddare. I stort sett alla laddare för datorer och mobiltelefoner byggs där numera.

Ett litet tips:
Ta och skruva isär din laddare och kolla om trafon funkar även för 240V. Ta bort gummifötterna undertill så ser du skruvarna innanför. Bort med skruvarna så kan du dela laddaren. Med lite tur så går det att bygla om till 240V och då är det bara frågan om att byta stickpropp sen. :)
 
ClasseClas: Det är främst maskinen i sig som jag med fasa oroar mig för, om kringprodukter är från Kina stör mig inte. Just maskiner har ju - i alla fall i USA - Made in China på sig. Oh well, livet går vidare.

Bra tips om laddaren, ska kollas upp!
 
ClasseClas skrev:
Ett litet tips:
Ta och skruva isär din laddare och kolla om trafon funkar även för 240V. Ta bort gummifötterna undertill så ser du skruvarna innanför. Bort med skruvarna så kan du dela laddaren. Med lite tur så går det att bygla om till 240V och då är det bara frågan om att byta stickpropp sen. :)
Fick hem grejerna idag och tog en titt. (Som en parentes kan jag nämna att det första som hände var att det genomskinliga plastlocket över den inbyggda skruvlådan i väskans lock sprack i bitar när jag skulle prova att öppna det... Kul.)

Jag kan mycket lite om el så skulle jag kunna slå om till 230V så hade det behövt vara en switch á la "on/off" eller i värsta fall byglingar som på ett moderkort till en dator men jag fann inte endera. Det enda som jag kunde se som enkelt skulle kunna påverkas var en liten fyrkantig historia som såg ut att vara justerbar med hjälp av skruvmejsel.

Tror det skiter sig på den punkten alltså.

I övrigt riktigt fina maskiner vid första anblicken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.