Det hus vi håller på att titta på har ett vanligt konventionellt kök med diskbänk och maskiner utmed en vägg. Efter att ha tittat på så många mysiga kök här tycker jag det känns lite tråkigt och skulle vilja ha ett mer socialt kök. Funderar därför på en bardisk parallellt med diskbänken men jag undrar hur stor plats man bör räkna med att det går åt. Vill ju inte att det ska kännas trångt varken i gången mellan diskbänk och bardisk eller på andra sidan bardisken där köksbord med stolar ska stå. Hur stort kök behöver man för att kunna ha en bardisk?
 
hej, vi har lite samma dilemma och svaret vi har fått är ju större desto bättre. Blev du klok av det? nej inte vi heller. Tittar vi månne på samma hus?
Hur som helst, en vägledning kan vara att förutom bordsytan så brukar man räkna med 60 cm på vardera sida för utdragen stol. Sén ska där finnas utrymme för att gå och stå bakom. Jag skulle tro att 3 meter är absoluta minimum. Det fungerar men ännu bättre hade väl såklart varit 4 meter...
Vi vill också ha bardisk för avlastning av disk, mat osv!!
Du får gärna höra av dig om du vill veta mer om vilket hus vi ska ha.
 
Hej ClaJe

Vi tittar på ett Ekängen 3 från Vårgårdahus och håller på att ändra hit och dit i planlösningen. Tittar just nu på vad det finns för möjligheter att få ett roligare kök. Om vi flyttar en vägg och tar bort ett burspråk borde det kunna bli 120 cm mellan bänkraderna och sedan 80 cm på var sida om köksbordet. Har ni bestämt er för hus och hur har ni tänkt er köket? Det är alltid roligt att höra hur andra resonerar.

/Zelda
 
Jag skrev ett jättelångt svar till dig men när jag skulle posta det så gick det inte för jag hade visst blivit utloggad, kul sånt! *morr*

Vi tittar på Modulenthus "Dalby 3" och "Sopran", kika gärna in på deras hemsida och kolla på planlösningen på de båda husen så får du se. Gällande Sopran så är det planlösningen med köket mot trädgården som är mest intressant, den andra känns trång & lite liten.
 
Förresten, Hur menar du med 120 cm mellan bänkraderna?
 
Vad trist med ditt långa svar som försvann.:( Jag vet hur frustrerande det är och ofta har varit ganska nöjd med det man knåpat ihop när sånt inträffar. Var inne och tittade på husmodellerna ni funderar på och gillade speciellt Sopran väldigt mycket. Vi har inte tittat på Modulenthus alls eftersom vi på ett tidigt stadium bestämde oss för platta-på-mark.

ClaJe skrev:
Förresten, Hur menar du med 120 cm mellan bänkraderna?
Jag menar att jag räknar med 120 cm mellan diskbänksraden utmed väggen och min bardisk som ska gå parallellt med den. Svängrummet däremellan så att säga...
 
Jag har precis byggt en köksö, rättare sagt en köks-halvö, som väl kan liknas vid en bardisk...
Tre underskåp av samma typ som resten av kökets, och så en bänkskiva på.
Vi talade med Ballingslövs representant i vårt byggvaruhus, och hon berättade att man brukar använda just 120cm som lämpligt mått för att kunna arbeta fritt och rörligt.

Vår köksö är 190cm från diskbänksraden, och bra mycket mer mot kyl och frys, men enligt hennes råd är det alltså minst 120cm som gäller.
Vi valde dock att låta det bli mindre mot fönstersidan, då man inte ska springa där, eller röra sig på samma sätt, utan bara sitta och äta/dricka/snacka.

Se gärna bild på hur vi fick det på Granåsvägen (gå in under Bygget, och välj näst sista inlägget).


Sist, ett tips för er som tappar bort långa inlägg p.g.a. att internetsidor kraschar och liknande... När jag skrivit ett inlägg som detta, trycker jag alltid CTRL-A följt av CTRL-C precis innan jag klickar på "Posta"-knappen. Det innebär att jag markerar all text och kopierar den. Skulle webbläsaren krascha då, kan jag klistra in det igen, antingen i forumet och försöka igen, eller i Notepad, spara och skicka in senare, när det funkar.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.