God kväll!

Går i tankarna att framöver konvertera från direktel+LLVP till LVVP. Bor i 1½ plans träkåk på 150 kvm från 1976 (Modulenthus) med krypgrund i sydöstra Småland. Årsförbrukning totalt med 2 vuxna + 1 småbarn omkring 14000 kwh.

Börjar tröttna lite på suset från LVVP (Bosch från 2012) och ojämn värme som kan uppstå. Funderar vid konvertering att lägga in golvvärme på BV (går ändå i planer att lägga nya golv ).

Jag får inte klarhet hur ineffektivt det är med golvvärme kontra radiatorer då jag just nu har 150 mm minerallul i bottenbjälklag med 220 mm längs ytterväggar. Behov av ytterligare isolering? Kan man komplettera med cellplast mot trossbotten i grunden? Grunden är idag torr o fin, har för säkerhets skull en avfuktare som går sensommar+början höst när RF är runt 75%.

Hur är det sedan med lågtemp vs högre framledningstemp. Planen är ju att dra upp matning för radiatorer till rummen på ÖV, förstår att detta då innebär att golvvärmen får shuntas pga högre framledning. Hur mycket påverkar detta egentligen COP? Är inte golvvärme BV + radiatorer ÖV en ganska vanlig kombination?

Känns lite snurrigt i skallen alltihop!
 
COP-mässigt bör ju Golvvärme BV+radiator OV vara ekvivalent med radiatorer i hela huset.

Riktigt stora radiatorer OV medger ju en lägre framledning och då är ju skillnaden i temp mellan oshuntat och shuntat lägre.
 
Tack för svar!

Finns det någon uppskattning vad skillnad i COP eller förbrukning i grova drag är i en standardvilla när det gäller golvvärme+radiatorer eller enbart golvvärme eller möjligen gv+överdimensionerade radiatorer?
Är det någon signifikant skillnad i förbrukning för en standardfamilj?
 
Ca 1300 kWh/år får jag det uppskattningsvis i ett hus som drar 10 kW vid DVUT inre Småland. Radiatorer som kräver 55 grader vid DVUT och golvvärme som bara kräver 40 grader vid DVUT.
 
A
J Josth skrev:
Ca 1300 kWh/år får jag det uppskattningsvis i ett hus som drar 10 kW vid DVUT inre Småland. Radiatorer som kräver 55 grader vid DVUT och golvvärme som bara kräver 40 grader vid DVUT.
Golvvärme skall du inte ha så hög temperatur på.
Med effektiva element räcker troligen 55c fram de kallaste dygnen och 30 på golvvärme det är en jätteskillnad i COP. Men det är ju de kallaste dygnen på åtskilliga minus
 
Ja har man bara 30°C max framledningstemperatur i golvet blir skillnaden 1900 kWh/år med samma uppskattning. Men kanske man ska räkna med 35°C framledningstemperatur i golvet vid DVUT? Viktigast är ju att yttemperaturen på trägolv inte blir mer än 27 °C.
 
Man kan i princip få " golvvärmetemp" på ett radiatorsystem också om man har förutsättningar att dimensionerar element därefter. Ex så kör jag ut ca 45° vid minus 25° ute på mitt radiatorsystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.