M
Hej.
Hur lång tid är rimligt att det ska ta från det att köpeavtal är signat tills man kan förvänta sig att husleverantören levererar första underlag för bygglovshandlingar?
Vi har nu väntat i tre veckor och endast fått besked att de har mycket att göra just nu.
Fritidshus ca 85 kvm.

/M.
 
Vad står det i kontraktet? Finns väl en tidplan för hela projektet? I den bör det framgå i vilken tidsram dessa handlingar ska fram?
 
M
Njingan Njingan skrev:
Vad står det i kontraktet? Finns väl en tidplan för hela projektet? I den bör det framgå i vilken tidsram dessa handlingar ska fram?
Tyvärr inte detaljerat något om tidsåtgång för framtagande av bygglov.
 
Dessvärre så brukar sådant dra ut på tiden när man har att göra med vissa hustillverkare.

vi har en hel del sådana jobb nämligen, där kunder till husleverantörer valt att anlita oss istället för bygglovsansökan för att vinna tid.
 
Redigerat:
M
N NoUseForAUsername skrev:
Dessvärre så brukar sådant dra ut på tiden när man har att göra med vissa hisstillverkare.

vi har en hel del sådana jobb nämligen, där kunder till husleverantörer valt att anlita oss istället för bygglovsansökan för att vinna tid.
Vad kan jag räkna med att det tar, i värsta fall?
 
M MoMag skrev:
Vad kan jag räkna med att det tar, i värsta fall?
Hört vissa som fått vänta i långt mycket mer än 3v som du väntat hittills. Mer 8v + skulle jag säga
 
M
N NoUseForAUsername skrev:
Hört vissa som fått vänta i långt mycket mer än 3v som du väntat hittills. Mer 8v + skulle jag säga
Ajaj. Det låter tufft. Hoppas vi inte hamnar där.
 
M
Njingan Njingan skrev:
Vad står det i kontraktet? Finns väl en tidplan för hela projektet? I den bör det framgå i vilken tidsram dessa handlingar ska fram?
Vad skulle du säga är en ”normal” handläggningstid?
 
Handläggningstid av bygglovet hos kommunen? Eller vad tänkte du? :)
 
M MoMag skrev:
Vad skulle du säga är en ”normal” handläggningstid?
Jag har ingen aning, aldrig sökt bygglov.
Gav ett svar utifrån vad som rimligtvis bör finnas med i ett kontrakt där antagligen abt06 styr?
 
M MoMag skrev:
Hej.
Hur lång tid är rimligt att det ska ta från det att köpeavtal är signat tills man kan förvänta sig att husleverantören levererar första underlag för bygglovshandlingar?
Vi har nu väntat i tre veckor och endast fått besked att de har mycket att göra just nu.
Fritidshus ca 85 kvm.

/M.
Har husleverantören fått nybyggnadskarta med höjder (eller förenklad sådan som underlag) där ni gemensamt bestämt placering, höjder mm?

Innan det är gjort kan inte bygglovshandlingarna tas fram. Ett "standardhus" har dom normalt färdiga ritningar på så det är inte det som tar tiden.
 
M
N NoUseForAUsername skrev:
Handläggningstid av bygglovet hos kommunen? Eller vad tänkte du? :)
Tiden mellan signering av köpeavtal tills dess att husleverantören skickar in bygglovshandlingar till kommunen.
 
M
A Autodidak1 skrev:
Har husleverantören fått nybyggnadskarta med höjder (eller förenklad sådan som underlag) där ni gemensamt bestämt placering, höjder mm?

Innan det är gjort kan inte bygglovshandlingarna tas fram. Ett "standardhus" har dom normalt färdiga ritningar på så det är inte det som tar tiden.
Njingan Njingan skrev:
Jag har ingen aning, aldrig sökt bygglov.
Gav ett svar utifrån vad som rimligtvis bör finnas med i ett kontrakt där antagligen abt06 styr?
Japp, nybyggnadskarta samt alla nödvändiga ”mått” är inlämnat sedan flera veckor tillbaka
 
M MoMag skrev:
Japp, nybyggnadskarta samt alla nödvändiga ”mått” är inlämnat sedan flera veckor tillbaka
Då tycker jag borde vara klart om det inte finns några oklarheter, jaga!

Men det beror troligen lite på när ni har planerad leverans, ligger den 6 månader bort prioriteras det lite lägre.
 
M
A Autodidak1 skrev:
Då tycker jag borde vara klart om det inte finns några oklarheter, jaga!

Men det beror troligen lite på när ni har planerad leverans, ligger den 6 månader bort prioriteras det lite lägre.

Tack för pepp. Ja då får det bli till att jaga ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.