Hej, jag ska just nu sätta installationssikt för el i mitt fritidshus. Nybygge. Självbygge. Ser ut så här nu, ganska standard: Panel -läkt -vindduk - reglar + isolering - åldersbeständig plast.

Jag kommer nu att sätta liggande 45×45 reglar på 60 cc + isolering. Jag vill göra det så enkelt och snabbt som möjligt att dra slang, så lite borrande som möjligt. Här därför 2 frågor.

1. Dosor sitter som regel ovanför strömbrytare. På de flesta ställen har jag uttag under strömbrytare. Är de idé att sätta stående reglar där för en kanal att dra i?

2. Jag sätter stående reglar runt fönster. Bör dessa går golv till tak, eller kan jag bara rama in fönster med reglar, så att det är enklare att dra elen förbi ovanför och under?

Dessa frågor handlar alltså om att bygga vägg, inte hur jag själv kan tåta ihop högspänningsledningar (lite överdrivet).
 
E
Vid fönster och dörrar räcker det med en ram av reglar runt öppningarna, det underlättar för att dra rör eller slang runt om.

Bredvid dörrar, där du har stående reglar, räcker det med en kottling just där dosorna hamnar. Du behöver inte sätta kopplingsdosor i väggarna om du istället använder lite djupare takdosor.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack för svar Emil! Då kör jag på så det ryker med installationskiktet idag. Är inte 100 på höjd på strömbrytare ännu, så väntar nog med att sätta dit kortlingar en stund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.