A
Satt och diskuterade med några.

Vad betyder SUV?

Sports Utility Vehicle

Svenska:
Sport, nytta/användbarhet, fordon

Sport??? Vadå sport? Kom aldrig fram till vad en SUV har med sport att höra?

Sportbil är ju något helt annat. Inom motorsporten tex.
 
  • Haha
  • Gilla
Suss1900 och 1 till
  • Laddar…
Man ska ta bilen till den plats där man utövar sin sport. Skogsvägen för terrängcykling, sanddynerna för surfing, etc.
 
  • Gilla
Boan och 4 till
  • Laddar…
Chelsea tractor är min favoritsynonym för nämnda bilsort. Hoppas engelsmännen fortfarande använder det uttrycket, men jag gissar att det var en fluga som dog redan för ett tiotal år sedan.

För det de säger sig vara till för passar väl normalt en Subaru Outback eller Volvo XC70 bättre, men det är å andra sidan skönt att sitta högt.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Man ska ta bilen till den plats där man utövar sin sport. Skogsvägen för terrängcykling, sanddynerna för surfing, etc.
Verkar långsökt, men kanske är det rätt?
För en SUV är för ömtålig och är ju inte särskilt praktisk i det avseendet för var skall sportutrusningen få plats?
Inte i bagageluckan i alla fall.
Nja till din teori. Du och många andra har nog gått på matknadsföringen. Sorry. Men se inlägg, fler längre ned här.


Lånar ibland en SUV. Skön och bra, men inte så praktisk.
 
Redigerat:
Rickard.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men det är å andra sidan skönt att sitta högt.
Suvarna har ju högt tak och lågt golv vilket ger en hel del komfortfördelar vilket måste (tänker jag) vara en av dom stora anledningarna som gör att så många köper dom. Även dom små bilarna har ju förvånansvärt bra komfort i baksätet även om dom helt saknar ett riktigt baggage.

Namnet är såklart ett påhitt av någon smart msrknadsföringsnisse för att låta coolt och häftigt så allt för djup analys är nog meningslöst :)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
Suvarna har ju högt tak och lågt golv vilket ger en hel del komfortfördelar vilket måste (tänker jag) vara en av dom stora anledningarna som gör att så många köper dom. Även dom små bilarna har ju förvånansvärt bra komfort i baksätet även om dom helt saknar ett riktigt baggage.

Namnet är såklart ett påhitt av någon smart msrknadsföringsnisse för att låta coolt och häftigt så allt för djup analys är nog meningslöst :)
Bra svar. Verkar vettigt. Det är ett påhitt av någon stjärnsäljare. Sedan har många gått på det. Att man inte kom på det själv?
Men just för sport är det inget vettigt fordon. Bättre med en rejäl traditionell kombi isf.
 
Det är väl välbekant att folk har andra kriterier än vad som är mest praktiskt när de väljer bilar. Sportbilar är ju för de flesta betydligt mer ovettiga än en suv. En annan biltyp som är något av ett frågetecken för mig är sedan. Vad har en sedan som inte en kombi har? Men som tur är så får folk välja vilka bilar de vill. Även om det är en suv.
 
  • Gilla
Henry72 och 3 till
  • Laddar…
Den svenska ordet "stadsjeep" är på ett sätt en bättre benämning på de flesta SUV:ar, då många SUV:ar idag påminner om ett terrängfordon utan att för den skull kunna ta sig fram särskilt bra i terräng.

Om jag själv skulle skaffa en SUV skulle jag välja någon som har lite "Jeep-DNA", alltså sitt ursprung i terrängbilsvärlden, t.ex Range Rover eller Jeep Wagoneer.
 
Keiller Keiller skrev:
Den svenska ordet "stadsjeep" är på ett sätt en bättre benämning på de flesta SUV:ar, då många SUV:ar idag påminner om ett terrängfordon utan att för den skull kunna ta sig fram särskilt bra i terräng.
Fast just Jeep tillverkar väl mest bilar som faktiskt är gjorda för att ta sig fram i terräng.
Keiller Keiller skrev:
Om jag själv skulle skaffa en SUV skulle jag välja någon som har lite "Jeep-DNA", alltså sitt ursprung i terrängbilsvärlden, t.ex Range Rover eller Jeep Wagoneer.
De har ju olika användningsområde. En riktig terrängbil är ju mycket sämre om det bara är i stan eller på vägar man skall köra.
 
Rickard.
A Avemo skrev:
Fast just Jeep tillverkar väl mest bilar som faktiskt är gjorda för att ta sig fram i terräng.
Njaa tåls väl att diskutera. Jeep likt dom andra riktar definitivt in sig mest på stadsjeep marknaden och inte offroad. Sen har dom kanske fortfarande kvar mer offroad modeller och skulle inte förvåna mig om arvet följt med lite mer än för andra märken.

Har egentligen inte så jättebra koll men dom jeeparna jag ser rulla omkring är definitivt inget mer offroad än många andra suvar.

Jag blev faktiskt lite imponerad sist jag kollade under en xc60 att diffarna var knuffade till en sida och hur väl allt var undanstoppat men det är väl också där offroad tänket tar slut för dom flesta modeller.
 
A
Avslutat.
Att SUV är en bil för att använda när man skall utföra sin sport är bara från början reklamnonsens. Numera är det standard även imom myndigheter att skriva SUV. Som tex Golfklassen som från början säkert var någon reklam. Eller För litet bagage och svårt att nå grejer från ett för högt tak och bluffen är genomskådad.

Har själv ingen bil sedan 10 år. Lånar ibland bara, även SUV. De är sköna att köra med högre innertak, med bättre utsikt och lättare att kliva i och ur, men gungigare. Genomgående smartare bilar än vanliga, förutom för sport.
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Att SUV är en bil för att använda när man skall utföra sin sport är bara reklamnonsens. För litet bagage och svårt att nå grejer från ett för högt tak och bluffen är genomskådad.
Efterlyser du någon slags regelverk som berör vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att tillverkaren skall få tillstånd att använda ordet sport? Om du tittar lite bredare tror jag att du kan upptäcka att det finns gott om reklamnonsens för de flesta bilar. Det är tillåtet att skriva ganska mycket nonsens i reklam.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Efterlyser du någon slags regelverk som berör vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att tillverkaren skall få tillstånd att använda ordet sport? Om du tittar lite bredare tror jag att du kan upptäcka att det finns gott om reklamnonsens för de flesta bilar. Det är tillåtet att skriva ganska mycket nonsens i reklam.
Nej, hade utefest igår och vi började snacka om SUV. Vad förkortningen betyder? SUV är ingen reklam numera, det är en standard som många olika inom bil använder.
De flesta jag känner har SUV för att de är praktiska och rätt billiga sett på sikt. Man får 4hjulsdrift och massa annat och mkt bra andrahandsvärde. Det är är oftare kampanjer på SUV och de är lättare därför att köpa än vanliga bilar.
Avslutat nu!
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Vad har en sedan som inte en kombi har?
En sedan har en snyggare siluett och bättre ljudkomfort! Lite beroende på märke då.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
De flesta jag känner har SUV för att de är praktiska och rätt billiga sett på sikt.
Fast är det inte betydligt högre faktisk bränsleförbrukning också? Speciellt för de som sätter på en takbox på grund av uselt lastutrymme?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.