Jag gjorde om mitt badrum i källaren, jag rollade på tätskikt i duschutrymmet, satte klinker i hela rummet och kakel i duschen övriga väggar målade jag med silikatfärg. Efter det var klart hittade jag en golvbrunn i rummet bredvidsom läckte vatten mellan grundplattan och det gjutna innergolvet, så avfuktaren matade på vatten i isoleringen mellan de gjutna skikten, efter den blev fixad så blev det torrt :rofl:
 
P Plutus skrev:
Jag gjorde om mitt badrum i källaren, jag rollade på tätskikt i duschutrymmet, satte klinker i hela rummet och kakel i duschen övriga väggar målade jag med silikatfärg. Efter det var klart hittade jag en golvbrunn i rummet bredvidsom läckte vatten mellan grundplattan och det gjutna innergolvet, så avfuktaren matade på vatten i isoleringen mellan de gjutna skikten, efter den blev fixad så blev det torrt :rofl:
Vad använde du förr rolltätskikt?
 
T Themattias80 skrev:
Vad använde du förr rolltätskikt?
Biltemas, jag tror de har slutat med den nu
 
LIP VS 30 använde vår plattläggare då vi renoverade badrum i källare.
 
Kontakta ”Kakelplattan.se”. Där får du all hjälp du behöver. De för tätsystem från Kilto. Det har jag själv satt i ett badrum. Inget problem om man kan tapetsera. Dokumentera bara alla moment. Lycka till !
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Vad bussiga ni är allihopa som kommer med massa bra tips och erfarenheter! Tack så jättemycke. Har haft fullt upp några dar men ska börja planera lite mer imorgon
 
T Themattias80 skrev:
Hej,

Jag och min sambo funderar på att göra om i vårt badrum själva. Källarplan men ytterväggen är inte mot mark utan öppet utåt mot. Och golvet är mot mark.

byggår: 1959

vägg: lättbetong
Ytskickt; puts (inne)

Golv: betong (ej isolerad tror jag el iaf inte mycke)

Tanken är att ha våtrumsspärr i duschdelen enbart +20cm ca. Har snackat med försäkringsbolaget redan.

detär första gången så vi undrar om någon har erfarenhet av våtspärr som är enkel att jobba med? Antingen sån man målar på eller sån på rulle kom med tips är ni snälla.

Tanken är att kakla ovanpå våtspärren efteråt.
”Tanken är att ha våtrumsspärr i duschdelen enbart +20cm ca. Har snackat med försäkringsbolaget redan.”

Nu blev jag nyfiken. Vad sa ditt försäkringsbolag och vilket bolag har du?
 
Dom sa att man skulle prata med branchen och det jag har förstått är att det kan vara okej att göra undantag då det finns tillskjutande fukt i äldre hus. Men det är vad jag har uppfattat så inget jag kan garantera åt någon annan såklart
 
T Themattias80 skrev:
Dom sa att man skulle prata med branchen och det jag har förstått är att det kan vara okej att göra undantag då det finns tillskjutande fukt i äldre hus. Men det är vad jag har uppfattat så inget jag kan garantera åt någon annan såklart
Försäkringsbolaget nämnde inte att du troligen inte får någon ersättning ifall du bygger badrummet själv och det uppstår en vattenskada där skadeorsaken är något du gjort själv i badrummet?

I ditt fall behöver man försöka utreda hur mycket tillskjutande fukt du har. Detta kan vara svårt eftersom det kan variera mellan årstiderna. Det finns tätskiktsprodukter som är diffusionsöppna. Man väljer även ett annat lim. Detta för att vattenånga ska kunna vandra uppåt.
Men inga produkter klarar för hög fuktbelastning underifrån.
Du kan med fördel välja små plattor och gärna lite större fog.
Du kan absolut besluta dig för att inte ha något tätskikt alls en bit utanför duschen. Men tänk till så att det blir ett område som inte utsätts för vattenbegjutning regelbundet.

Du kan själv testa hur mycket tillskjutande fukt du verkar ha genom att tejpa en tät plast med tex silvertejp på golvet. Ca 1 m2 och gärna på olika ställen. Det brukar vara värst närmast yttervägg.
Låt plasten sitta ca 1 v och titta varje dag vad som händer. Helst ska det komma någorlunda rikligt med nederbörd under testperioden.
 
https://www.schonox.com/se/plattsattning-i-vatrum-i-kallare-med-tillskjutande-fukt/

Ska också lägga till att det kan vara värt att titta på hur konstruktionen i golvet ser ut. I äldre hus ligger det ofta material som håller fukt. Sen har man en gjuten platta direkt på detta. Kan man då gräva ur ca 20-30 cm och lägga tex. Singel så förbättrar man oftast förutsättningarna ordentligt.
Vi har i flera fall lagt skivor av typen isodrän innan gjutning. Ofta har vi också lagt golvvärme.
Men är det för mycket fukt bör man självfallet dränera huset först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.