Hejsan

Vad har ni för styrka på era servis säkringar själv har jag 3*20 A som driver
2 st villor + ladugård+ garage+loge+carport

Hum det låter lite klent eller
 
S
Hur vet du vad du har för servissäkring? Men jag håller med, det låter klent. Det är möjligen inte 200A, som låter mer normal
 
Är inte servissäkringarna detsamma som huvudsäkringarna (d.v.s. jämte elmätaren)? De vet man väl hur stora de är...
 
Vi har ett skåp på ladugårds backen kabeln kommer upp ur backen där öppnade den och såg att det 3*20A är det inte servis säkringarna eller har jag missat något
 
S
Servissäkringarna sitter i ett av elverkets skåp någonstans och är inte detsamma som huvudsäkringarna i mätarskåpet.
 
Se där man lär sig nått nytt varje dag


2 st villor + ladugård+ garage+loge+carport
3*20 A som driver är det lite som huvud säkringar
 
S
Nja, du har tydligen lite rätt iallafall. Huvudsäkringarna benämns tydligen servissäkring också av en del. Servissäkring är för mig de säkringar som sitter närmast före ditt mätarskåp, alltså på elverkets kabel någonstans och den brukar för en villa vara på 35 A.

De 3x20A du pratar om försörjer nog bara en av villorna.
 
3x20 A räcker tydligen till 2 hus om ni inte byter säkringar ofta. Säkringsstorleken beror ofta på vilken sorts uppvärmning husen har. Är det olja/ved/pellets eller något annat som brinner så går det inte så mycket el. Har husen värmepump eller direktverkande el så är det mera anmärkningsvärt.

Jag har kört 2 hus med värmepump, och 250kvm verkstad med direktel + ett garage med direktel på 3x25A, elverket var imponerade.

Prototypen

Min servissäkring är på 50A
 
I bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för sisådär 15 år sedan, hade vi ca. 800 lägenheter. Husen matades från 7 centraler med 3x85A. Dvs drygt 100 lägenheter per 85A. Det fungerade för det mesta ganska bra. Dessutom tror jag att fördelningen per central var ganska ojämn, så det var troligen uppåt 150 lägenheter på någon av centralerna.

Vid stambytet byggdes det hela om till 250A i varje matningspunkt. Det var en snålvariant för att slippa alltför stora ingrepp (som innebar att vi fortfarande var bundna till gasspisar). Den snålheten sparade in ca 20 miljoner (slapp inrätta mätarrum i 27 trappuppgångar, stigarna kunde dras om i befintliga kanaler och stor elombyggnad var sista droppen som skulle framtvingat evakuering av hela föreningen).
 
Eluppvärmd villa i två plan om 110kvm vardera. (O-) Isolerad som 60-tals hus brukar vara.

Huvudsäkring 3x25A
Servissäkring 3x35A

Man måste planera elanvändningen vid extrem kyla (har ingen effektvakt); annars är det OK. Skulle inte vilja byta ner mig.

Pen
 
Terminologi kul område skulle uttala mig men tänkte att jag kollar väl upp så att det jag tänker skriva också stämmer och det gjorde det inte utan följande är hämtat ur SEK Handbok 417 Ordlista......
"Servissäkring - säkring som eller annat kortslutningsskydd i servisledningens slutpunkt."
Servisledningssäkring - säkring eller motsvarande överströmsskydd (kortslutningsskydd) i servisledningens utgångspunkt.
Huvudsäkring - säkring eller annat överströmsskydd för huvudledning.
Huvudledning - sammanfattande benämning för kablar före gruppcentral."

Jag har servissäkring 3 x 16A
Servisledningssäkring har jag ingen aning om då jag ännu inte velat bryta upp Vattenfalls station.............. tror de blir lite sura då ;-)
 
Med andra ord så är servissäkring och huvudsäkring nästan samma sak, den ena sitter i slutet av servisen och den andra i början av huvudledning och däremellan sitter huvudbrytaren och elmätaren,

Var just och tittade i fasadmätarskåpet jag har servissäkring sedan kommer huvudbrytaren, elmätaren och så finns plats för huvudsäkringar men det är inte monterade.

Kommer dock fortsättningsvis att prata om huvudsäkring när en tredjedel av huset slocknar.

Prototypen
 
Visst råder begreppsförvirring.
"Servissäkring" sitter i änden på servisledningen, den delar sedan upp sig till X antal abonnemang, oftast lägenheter, vilka har Y ampere i huvudsäkring.

I en villa finns ingen servissäkring, utan det går direkt till huvudsäkringarna.

I elnätbranschen kan vi ofta, slarvigt, säga "servissäkring" om de säkringar som sitter i början av servisledningen, men egentligen heter "servisledningssäkring"

Pust :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.