J
Hej
Är det nån som vet att den bygglovsbefriade regeln om 15 meters altantak är inkluderat takutsprång (den del av taket som skjuter utanför fasadväggen) eller inte ?
Jag har en altan som taket är exakt 15 kvm inkluderat takfoten (takspång) då börjar jag bli fundersam om att det 15 kvm regeln kanske är inkluderat takfoten.
Tänkte utvidga taket en meter till.

Altan takkonstruktion med synliga takbjälkar och takutsprång vid fasadvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är totala takytan som räknas för förråd upp till 15 m2.

attefall kan vara olika i olika kommuner. Hos mig räknas inte takutsprång till totalen, men det får däremot inte kunna nyttjas som tak. Vad är då det exakt? Vet ej men jag gissar att en halvmeter är för mycket :)
 
50 cm takutsprång räknas inte, därutöver blir det beräkningsbar byggnadsarea enligt SiS. Lite osäker vad som gäller öppenarea dock, men det borde rimligen inte bli något takutsprång på öppenarea så 15kvm för hela taket tänker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
En liten notis också som jag kom o tänka på när jag ser din bild. Bygglovsbefriat skärmtak gäller öppenarea, du kan alltså inte ha omslutande väggar som det ser ut som du har på bilden, då blir det en tillbyggnad. Finns dock ett undantag från lovplikten även här "skyddad uteplats" men då får väggarna/planket inte va högre än 1,8 meter o du måste hålla dig 3,6 meter från bostadshuset.
 
J
Hittade en tråd som handlar ungefär om samma problem.
I mitt fall är takutspången mer än 50 cm. Den är 70 tror jag.
Om jag tolkar er rätt och tolkar tråden nedan rätt då ska det bygglovsbefriade skärmtaket projicera på marken 15 kvm i ett fågelperspektiv oberoende av takutspång.
I så fall är det fördelaktigt för min del eftersom jag kan bygga ett skärmtak som är 3 ivm större än nuvarande utan bygglov.



https://www.byggahus.se/forum/threa...aeknat-i-totala-ytan-foer-skaermtaket.254969/
 
J Jens33 skrev:
Hittade en tråd som handlar ungefär om samma problem.
I mitt fall är takutspången mer än 50 cm. Den är 70 tror jag.
Om jag tolkar er rätt och tolkar tråden nedan rätt då ska det bygglovsbefriade skärmtaket projicera på marken 15 kvm i ett fågelperspektiv oberoende av takutspång.
I så fall är det fördelaktigt för min del eftersom jag kan bygga ett skärmtak som är 3 ivm större än nuvarande utan bygglov.



[länk]
korrekt!
Själv bygger jag ett förråd med 1,8m takutsprång, bygglovsbefriat. Totalen (fågelperspektiv) blir dock endast 14,996 m2 :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-infaestning-av-baerlinor-till-foerrad.411954/
 
J Jens33 skrev:
Hittade en tråd som handlar ungefär om samma problem.
I mitt fall är takutspången mer än 50 cm. Den är 70 tror jag.
Om jag tolkar er rätt och tolkar tråden nedan rätt då ska det bygglovsbefriade skärmtaket projicera på marken 15 kvm i ett fågelperspektiv oberoende av takutspång.
I så fall är det fördelaktigt för min del eftersom jag kan bygga ett skärmtak som är 3 ivm större än nuvarande utan bygglov.



[länk]
Så har jag också tolkat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.