Hej!

Jag har precis rensat en stenkant som varit täckt med gräs, mossa och långgräs. Rejäla rötter eftersom det varit långt gräs, alltså inte vanligt utan mer likt vass eller vad det nu kan heta.

Hursomhellst ett häkls rensjobb och nackdelen har tidigare varit att gräset kommit upp och jag så kört timmer vilket bara förfulat slänten.
Har ni några tips på vad jag kan görs för att behålla detta utseende? Finns det torrbetong eller liknande jag kan foga med? Det ska också förfinas i gräskanten men jag vill inte attt gräs ska komma ner bland stenarna men behåller gärna utseendet.

Kom med idéer på material och tillvägagångssätt. Att flytta allt och lägga duk är väl en sak men det gör jag hellst inte.. Rensad stenkant vid gräsmatta nära en brygga och sjö, med säckar av trädgårdsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensad stenkant vid vattnet med gräs och en svart sopsäck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensad stenkant vid vatten med gräs, mossa och stor svart säck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Wow vilken utsikt, fint!
Jag hade plockat upp lite sten från kanten. Sedan gjutit en kant runt det med lite armering. (Kanske 15 cm bred?) slutligen lagt tillbaka lite stenar i den våta betongen för att ”maskera” gjutningen. Gräset kommer inte ”ta sig in” det hållet åtminstone.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Tack! Det är en bra idé men det är inte gräsmattan som har spridit sig. Det är annat gräs som växer upp genom stenarna tyvärr
 
Tyvärr är det alltid lite piller med ogräs o sten..

När vi flyttade in här hade de gjort en liten ”kulle ” på sidan av dörren där de hade rundade naturstenar.. som de hade fogat med fogsand över/runt! Det såg snyggt ut.. hm då.. men tyvärr höll vi efter lite dåligt och har nu för mycket ogräs..

MEN det jag ville ha sagt är att det finns ju sk ”hårdfog” ..

https://www.hardfog.se/liten-fogskola
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Tack! Det är en bra idé men det är inte gräsmattan som har spridit sig. Det är annat gräs som växer upp genom stenarna tyvärr
aha, ja det är nog svårt. Oavsett vad man lägger under eller mellan så kommer det med tiden att komma ogräs. Vi har en passage där det ligger bärlager, duk och 20 mm grus. Växer upp tallar, björkar och ogräs varje år där ändå på grund av nedfallande frö och annat.
Din Sten är grövre, så att vattna ner cement mellan kanske kan fungera, men inget jag har erfarenhet av tyvärr.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Ja jag funderade både på betong lr nån hårdfog men ja vettetusan. Har vattnat med ättika nu iaf så de ska nog inte växa på ett tag.

Torrbetong lyckades jag inte hitta nånstans och det var jag lite sugen att testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.