Håller på att planera sommaren arbeten, och har då bland annat funderat på att bygga mig ett "halvt" växthus.

Det ska alltså byggas ut från en vägg, och vara som ett halvt mindre växthus.

Det jag funderar på är mest detta:

Väggen i fråga vetter mot öster ungefär, eller lite sydöst snarare. Det är alltå förmiddagssol på den väggen. Antar att det inte är den idealiska placeringen, men där ska det vara iallafall. Vad jag vill göra är väl egentligen mest att odla lite egna tomater och annat gott, inget i stor skala och inga exotiska grejer direkt. Blir det bra i detta läget?

Mer tekniskt, är det någon som sett några "färdiga" lösningar på ett sådant växthus, eller blir det till att bygga själv av gamla fönster eller dyligt? Någon som byggt något liknande och har lite tips kanske?
 
Googla på växthus
eller leta här
Alla växthus

De flesta har "väggmonterade" växthus om du vill köpa färdigt :)
 
Tack för länken, där fanns ju mycket. Ser dock ganska omgående att plånboken nog vill att jag bygger något själv istället :)

Har eventuellt fått tag på ett begagnat växthus till bra pris. Ett helt dock, men det kanske går att bygga om till halvt.

Vad tror du om läget då, funkar det bra med öst/sydöst läge för att odla lite tomat och gurka, eller blir det helt fel? Måste erkänna att jag har absolut ingen aning om vad som är "rätt" placering för ett växthus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.