Hur lätt/svårarbetat är det att skrapa färg med hjälp av en speedheater.
Köper gärna begagnat av någon.
 
Åsa Lund
Det är ganska lätt tycker jag. Har dock ingen att sälja
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Cecs Cecs skrev:
Hur lätt/svårarbetat är det att skrapa färg med hjälp av en speedheater.
Köper gärna begagnat av någon.
Färgen bubblar upp och blir mjuk = lätt att skrapa utan att ta i så man skrapar bort trä.
Skulle vara svårt utan värme på profilerade spröjsar t.ex utan att skada profilen. Det borde gå bra med varmluftspistol också om det inte är glas med. Varmluft är svårare att jobba med kontrollerat kanske?
Som i köpestråden så är ägare sällan benägna att sälja ett så användbart verktyg.
 
Åsa Lund
Finns två på Blocket plus några som hyr ut
 
Cecs Cecs skrev:
Hur lätt/svårarbetat är det att skrapa färg med hjälp av en speedheater.
Köper gärna begagnat av någon.
Absolut värt att investera i om du har mycket gamla snickerier eller fönster att renovera, går betydligt snabbare än varmluftspistol.
 
Har du många fönster som du planerat att göra iordning framöver är den värd att investera i (y)

Kan också vara värt att kika om ”cobran”, som är lite billigare, kanske kan vara ett alternativ?

https://www.leifarvidsson.se/verktyg/speedheater/speedheater-cobra

Har själv inte provat den, men de jag pratat med som testat.. tyckte den var bra.
 
  • Gilla
Ormriauga
  • Laddar…
Tack Snigla,
Men ska skrapa ett helt hus.
Den större skrapan IR 1100 tar mer tid men större yta än kobran.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Cecs Cecs skrev:
Tack Snigla,
Men ska skrapa ett helt hus.
Den större skrapan IR 1100 tar mer tid men större yta än kobran.
Aha ja då ska man ha den större (y) (den är jättebra, vi investerade i den direkt när vi flyttade in här på gården :) har varit väldigt smidig att både arbeta med och atthålla den hemma vid behov.. så att säga)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Cecs Cecs skrev:
Hur lätt/svårarbetat är det att skrapa färg med hjälp av en speedheater.
Köper gärna begagnat av någon.
Ok, låter bra.

Är det någon som läser detta och kan hyra ut / sälja en speedheater.

Mvh
CECs
 
Cecs Cecs skrev:
Ok, låter bra.

Är det någon som läser detta och kan hyra ut / sälja en speedheater.

Mvh
CECs
Har du kollat hygglo.se? Det finns ett gäng där, men det beror ju på var du bor :)
 
Sent svar men jag kör med spotheater och det funkar bra, hyrde först en speedheater för att testa konceptet men valde sedan spotheater pga lägre kostnad. Det är lite mer ”döyta” ovanför och nedanför det område som släpper relativt värmarens yta till spotheaters nackdel men de ger annars i stort sett samma resultat. Det är ett mödosamt arbete men för mig enda sättet för att få bort 50 år och ca 5-8lager av alkyd, latex och akrylatfärg.
Däremot har jag nu kommit på en nackdel och det är att när man värmer färgen så får grundfärgen närmast träet nytt fäste, så det ger lite merarbete men som sagt, för oss är detta enda tekniken som funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.