Har en liten uppdatering, var kontakt med ansvarig och det största problemet är att de INTE har något servitut på avloppet som går över grannens tomt, där är den största stoppklossen för att det tar tid men jag sa till honom att det har varit såhär nu fram och tillbaka i 4 år och säkert sen innan vi flyttade in också och då borde man titta på andra alternativ och dra om avloppet.

jag menade också på att jag skiter i om de behöver spränga fram en väg för att lägga avloppet jag betalar avgiften för att det ska funka och han höll med, han återkommer på tisdag då de skulle ta det högre upp så vi får hoppas att de att de börjar ta tag i detta nu (y) annars får jag kriga vidare!
 
  • Gilla
redep och 18 till
  • Laddar…
B Benjamin Lundberg skrev:
Har en liten uppdatering, var kontakt med ansvarig och det största problemet är att de INTE har något servitut på avloppet som går över grannens tomt, där är den största stoppklossen för att det tar tid men jag sa till honom att det har varit såhär nu fram och tillbaka i 4 år och säkert sen innan vi flyttade in också och då borde man titta på andra alternativ och dra om avloppet.

jag menade också på att jag skiter i om de behöver spränga fram en väg för att lägga avloppet jag betalar avgiften för att det ska funka och han höll med, han återkommer på tisdag då de skulle ta det högre upp så vi får hoppas att de att de börjar ta tag i detta nu (y) annars får jag kriga vidare!
Det är ganska vanligt förekommande att kommunerna inte har ledningsrätt för äldre ledningar. Det var helt enkelt inte lika noga förr i tiden. För att få fart på kommunen så bör du fortsätta meddela dem vilka olägenheter ni drabbas av. Du kan även informera miljöavdelningen som övervakar spillvattenhanteringen. Har det vuxit in rötter genom nu trasiga betongrör så rinner det sannolikt ut spillvatten i marken också vilket miljöavdelningen inte lär gilla. Bättre att fler än bara du sparkar VA-avdelningen i ändan... :D

Beroende på dimension och hur brunnar är placerade på ledningen bör en rörspräckning och/eller relining kunna vara genomförbart som schaktfri metod för att lösa dina problem. Då minskar man intrånget på den privata fastigheten avsevärt. Förhoppningsvis känner personerna du varit i kontakt med till dessa metoder men man vet ju aldrig. Du kan ju fråga bara för att visa dig påläst så att de ser att du inte ger dig.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Det är ganska vanligt förekommande att kommunerna inte har ledningsrätt för äldre ledningar. Det var helt enkelt inte lika noga förr i tiden. För att få fart på kommunen så bör du fortsätta meddela dem vilka olägenheter ni drabbas av. Du kan även informera miljöavdelningen som övervakar spillvattenhanteringen. Har det vuxit in rötter genom nu trasiga betongrör så rinner det sannolikt ut spillvatten i marken också vilket miljöavdelningen inte lär gilla. Bättre att fler än bara du sparkar VA-avdelningen i ändan... :D

Beroende på dimension och hur brunnar är placerade på ledningen bör en rörspräckning och/eller relining kunna vara genomförbart som schaktfri metod för att lösa dina problem. Då minskar man intrånget på den privata fastigheten avsevärt. Förhoppningsvis känner personerna du varit i kontakt med till dessa metoder men man vet ju aldrig. Du kan ju fråga bara för att visa dig påläst så att de ser att du inte ger dig.
När det var uppgrävt när de bytte grannens vattenservis så såg inte rören allt för granna ut :D jag får se vad dom har att komma med på tisdag för jag tänker inte ge mig denna gången :)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Ett tips är att läsa kommunens ABVA (Allmänna Bestämmelser VA), där står tydligt vilket ansvar kommunen har. Ju mer påläst du är ju svårare är det för dem att slingra sig.
 
  • Gilla
MariaT75 och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ett tips är att läsa kommunens ABVA (Allmänna Bestämmelser VA), där står tydligt vilket ansvar kommunen har. Ju mer påläst du är ju svårare är det för dem att slingra sig.
tack för tipset, ska kolla upp!
 
Tipsa dom om att relining är en enkel lösning på problemet tills dom fixat ledningar rätten.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Är det inga svackor på rören över grannens tomt och de är stora nog invändigt så går det att mata in 110mm pvc rör igenom.
 
  • Gilla
Sandsjöberg
  • Laddar…
H Hagens Timmer skrev:
Är det inga svackor på rören över grannens tomt och de är stora nog invändigt så går det att mata in 110mm pvc rör igenom.
Vågar inte svara helt 100 på det men har för mig att det inte är en spikrak väg så kan kanske bli lite tricky för dom men ska absolut nämna det för dom (förhoppningsvis så har de redan tänkt på detta alternativet) :rolleyes:
 
Det finns ju olika lösningar för att lösa problemet utan grävning.

Re lining är väl ett av de billigaste alternativen. Kräver bara en grop i vardera ända av sträckan.
 
  • Gilla
Utteoffe
  • Laddar…
S Sorken1981 skrev:
Det finns ju olika lösningar för att lösa problemet utan grävning.

Re lining är väl ett av de billigaste alternativen. Kräver bara en grop i vardera ända av sträckan.
absolut och de har säkert tänkt på alternativet, förhoppningsvis.. Jag får stämma av när de återkopplar på tisdag (y)
 
R
B Benjamin Lundberg skrev:
Tjena!

tänkte jag ställer en fråga här då jag inte hittar något svar på nätet.

har bott nu i min villa i 3,5 år och får upprepade stopp i avloppet, alla mina rör är bytta fram till knutpunkten till kommunensrör. Kommunens avloppsrör är gamla betongrör med massa rötter i (filmade vid första stoppet) man såg tydligt att det var på kommunens sida problemet låg.

nu börjar jag bli trött på att det inte händer något, dom kommer hit och spolar sen är det samma visa igen, de menar på att det är en ”surdeg” för avloppet går tvärs över grannens tomt som inte är så sugen på att de gräver upp denoch dom tror att det är mycket berg runt huset så svårt att dra det på annat håll.

så nu till min fråga, vad ska jag göra? Jag betalar ändå en avgift varje månad för mitt avlopp/vatten? Kan jag gå vidare med detta nånstans eftersom det inte händer något?
Är väl inge konstigt att kommuner med flera skjuter på utgifter.

Dem är väl där o spolar, eller hur ?
 
R Rörmokaren84 skrev:
Är väl inge konstigt att kommuner med flera skjuter på utgifter.

Dem är väl där o spolar, eller hur ?
Ja det är dom men ska det vara så då ? Är ju en nedsatt funktion på avloppet som man betalar en avgift för att det ska funka, att det kan bli stopp nån gång köper jag helt, men när det sker upprepande gånger och man vet orsaken så bör man ta itu med problemet, och som sagt de har vetat om detta problemet säkert sen innan jag tog över fastigheten så då har de skjutit på denna utgiften länge nog.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kommunen är skyldiga att hålla ett allmänt VA-nät så länge behovet av det kvarstår enligt lagen om allmänna vattentjänster. Och det gör det ju i detta fallet.

Den myndighet som tillsyner att lagen om allmänna vattentjänster uppfylls i varje kommun är Länsstyrelsen. Vänd dig till dom och påpeka problemet så de kan starta ett tillsynsarbete på VA-huvudmannen. Kommunens miljöavdelning är dock tillsynsmyndighet för VA-ledningarna, så i första hand vänd dig till dom med ett klagomål, som nån sa, det läcker förmodligen en hel del avloppsvatten i de gamla rören med rötter i. Kommunens miljöavdelning kan i sin tur begära att Länsstyrelsen utreder kommunen skyldigheter kring allmänna vattentjänster och de kan också förelägga kommunen (med och utan vite) att åtgärda problemet.

Men glöm inte skadeståndet som många redan påpekat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T Tirreterre skrev:
Kommunen är skyldiga att hålla ett allmänt VA-nät så länge behovet av det kvarstår enligt lagen om allmänna vattentjänster. Och det gör det ju i detta fallet.

Den myndighet som tillsyner att lagen om allmänna vattentjänster uppfylls i varje kommun är Länsstyrelsen. Vänd dig till dom och påpeka problemet så de kan starta ett tillsynsarbete på VA-huvudmannen. Kommunens miljöavdelning är dock tillsynsmyndighet för VA-ledningarna, så i första hand vänd dig till dom med ett klagomål, som nån sa, det läcker förmodligen en hel del avloppsvatten i de gamla rören med rötter i. Kommunens miljöavdelning kan i sin tur begära att Länsstyrelsen utreder kommunen skyldigheter kring allmänna vattentjänster och de kan också förelägga kommunen (med och utan vite) att åtgärda problemet.

Men glöm inte skadeståndet som många redan påpekat.
Kanske inte har hängt med riktigt ang. Skadeståndet var inne och läste lite paragrafer igår (mest skummade igenom) tyckte jag såg mest om jag på något sätt får min fastighet förstörd (typ översvämning av avloppsvatten) som är förorsakad pga Huvudmannens ledningar så ska de stå för ersättning av skadorna till mig, är det något annat jag missar?

förövrigt är det en grym diskussion vi alla har här och har fått mycket mer kött på benen tack vare er, tack! (y)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Du har fått flera bra tips här såsom relining. Har själv stått för många sådana här situationer som va-ansvarig tidigare. Däremot rekommenderas inte att sluta betala. Mejla va-chef eller motsvarande att du gör en anmälan till VA-nämnden alternativt kollar va-nämndsavgöranden att hänvisa till. Kan hända att VA-nämnden är ersatt av en av landets hovrätten, det diskuterades för några år sedan.
Ett annat alternativ är att skriva till kommunstyrelsen i din kommun och anmäla saken och be dem beordara åtgärd. Är det ett kommunalt bolag kan du skriva till bolaget som ett ärende med kopia till ordföranden.
Eftersom det inte fungerar telefonledes sköt det skriftligt som är bäst.
 
  • Gilla
Nick 72 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.