F
Maskintok skrev:
Vill du hålla på med detta då gör en ny tråd där du gör sådant.
Du frågade vad det berodde på, du fick ett svar. Vad är problemet?
 
F
Maskintok skrev:
Varför skulle jag blanda in drickande och metanol i etanol diskussion?..
Och det är mig ni vill idiotförklara...
Det gör du rätt bra på egen hand.

Jag väljet här att citera dig från ditt första inlägg i tråden ”Men etanol är drickbart”.
 
Maskintok skrev:
Jo det är det.
All bensin i Sverige måste innehålla etanol.
95 oktan innehåller minst 10 %.
98oktan minst 2 %.
Detta är en EU standard som man inte får bryta.

Jag har inte påstått att förgasaren håller endast 6 månader utan det är så länge mina membran har legat i etanol.
Anledningen till att etanol används i liten skala är för att den är belagd med 513% alkoholskatt..
Jag har även Provat köra på t sprit. Spolarvätska.

De sågarna går ännu.
Nu är du snett ute.
Vanlig 95 oktanig bendin benämns E5 o sverige. E10 används ivenvdel eu- länder.

Kolla på pumpen på vilken preem som helst.

E100 är ett bättre bränsle än E85, men kräver högre kompression för aty fungera bra.
 
E10 är på gång, jag har läst på ett par forum att i Sverige hade vi e10 i all 95 oktanig bensin mellan 1985 och 1994 då EU inträdet satte stopp.
Anledningen till att vi hade e10 var att 93 oktan skulle tas bort och bli 95 oktan. Istället för att ändra sin process så fortsatte raffenaderierna att tillverka 93 oktan och etanolen tillsattes för att få upp oktanen till 95. Någon som känner till detta?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
E10 är på gång, jag har läst på ett par forum att i Sverige hade vi e10 i all 95 oktanig bensin mellan 1985 och 1994 då EU inträdet satte stopp.
Anledningen till att vi hade e10 var att 93 oktan skulle tas bort och bli 95 oktan. Istället för att ändra sin process så fortsatte raffenaderierna att tillverka 93 oktan och etanolen tillsattes för att få upp oktanen till 95. Någon som känner till detta?
E10 har varit tillåtet dedan 2011, mrn av rädsla för att behöva ersätta bilägare för förstörda motorer har drt stsnnat vid e5.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Miljo/Klimat/E10/

I år ska det tydligen bli e10.

1985 ersattes 93oktanig bensin av blyfri95, det togs även fram diverse blyersättningsmedel för att äldre bilars motorer inte skulle rasa.

Så om du har något som helst underlag dom stöder påståendet om att vinhade e10 mellab 1985 och euinträdet 1994 får du hemskt gärna länka till det.
 
Nej inte mer än vad några skrivit på forum. Det hade varit intressant att få det bekräftat eller dementerat
 
A
S sunqan skrev:
Nu är du snett ute.
Vanlig 95 oktanig bendin benämns E5 o sverige. E10 används ivenvdel eu- länder.

Kolla på pumpen på vilken preem som helst.

E100 är ett bättre bränsle än E85, men kräver högre kompression för aty fungera bra.
Drivmedelslagen.
 
A
S sunqan skrev:
Nu är du snett ute.
Vanlig 95 oktanig bendin benämns E5 o sverige. E10 används ivenvdel eu- länder.

Kolla på pumpen på vilken preem som helst.

E100 är ett bättre bränsle än E85, men kräver högre kompression för aty fungera bra.
Nej det står sällan E5 norr om dalälven.
 
A
S sunqan skrev:
Nu är du snett ute.
Vanlig 95 oktanig bendin benämns E5 o sverige. E10 används ivenvdel eu- länder.

Kolla på pumpen på vilken preem som helst.

E100 är ett bättre bränsle än E85, men kräver högre kompression för aty fungera bra.
Vart är jag snett ute? Drivmedelslagen?
Eller när man frågar i kassan vart preems etanol kommer ifrån?.

Ni vet väl att preem tillverkar skogs etanol eller? Precis som miljödiesel från skogen..
 
A
Patrik440
Maskintok skrev:
Drivmedelslagen 2011:319.
Upp till..
Text på en skärm som informerar om drivmedelslagen och tillåtna blandningar av etanol i bensin och FAME i diesel.
 
A
S sunqan skrev:
Nu är du snett ute.
Vanlig 95 oktanig bendin benämns E5 o sverige. E10 används ivenvdel eu- länder.

Kolla på pumpen på vilken preem som helst.

E100 är ett bättre bränsle än E85, men kräver högre kompression för aty fungera bra.
Förklara gärna hur jag ska få ekonomi på E100... Och jo då du har alkoholskatten där på 513%....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.