A
D Daniel 109 skrev:
Titta där fanns det faktiskt ett exempel. Men du har fel om bioetanol. Det betyder enbart att den inte är fossil. I princip all bioetanol är från socker, vete eller potatis. Som du servi din länk kallar de den ”skogsetanol” för att särskilja den från den vanliga bioetanolen. Etanol från skog är tämligen ovanlig. Den mesta kommer från brasilianska sockerrör, men även lokal vete. Men knappt alls från skog.
Du ska nog läsa den sista jag la hit...
"Etanol för miljön i över 100 år
I Örnsköldsviks bioraffinaderiområde har det producerats etanol i över 100 år. Etanol var den restprodukt man fick vid tillverkning av pappermassa. Idag tillverkas specialviskos och etanolen är klassad som hållbar råvara."

Från text ur den länken...
 
A
Innan ni ger er på mig igen. Lägg ner och läs på... Det ger er inget att tjafsa.. Vill ni inte testa men låt bli då... Och lämna mig ifred från detta..ni vill inte lära er något, ni vill provocera fram reaktioner för att dämpa folk.
Vad vinner ni på att framstå som idioter?
Inte min respekt iallafall..
 
R RalleB skrev:
Har många nöjda kunder som gått över till min blandning... som sagt: cut the bullshit
Jag har bara kört drygt 30L E85 i en såg som maskintok renoverat men än så länge går sågen jättebra
 
  • Gilla
Kloge och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Jag har bara kört drygt 30L E85 i en såg som maskintok renoverat men än så länge går sågen jättebra
Kul att höra av dig igen.
Hoppas att sågen går lika bra framöver.
Det var en trevlig upplevelse att få renovera upp din såg och ställa om till E85 drift. (y)
 
A
"Användningsområdena för etanol är många och i princip kan allt som idag tillverkas av olja i stället tillverkas av etanol."

Bara här av denna lilla text så har vi svaret på en hel del..
Men det kan tydligen inte vissa läsa... Utan personangrepp är dagens melodi...
 
A
Skogsetanol är andra generationensetanol
Den här etanolen klassificeras som andra generationens etanol, eftersom råvaran som används är en restprodukt från en redan befintlig tillverkning, i detta fall specialcellulosa för viskos. I dagligt tal kallas den också för skogsetanol. Den första generationens etanol framställs ur jordbruksprodukter som sockerrör, spannmål eller majs.

Idag använder SEKAB den här etanolen för att erbjuda en serie premiumprodukter inom både kemi och drivmedel. På begäran kan vi dock producera samtliga av våra produkter från andra generationens etanol. Dessa produkter är förnybara, hållbara och har extremt bra klimategenskaper.

Fördelar med 2 gen etanol
Andra generationens etanol har två stora fördelar. För det första ger den enorma klimatfördelar jämfört med fossila drivmedel, ännu större än vanlig bioetanol. För det andra finns inte risken att den konkurrerar med produktion av mat eftersom den produceras av en restprodukt.

Det är bland annat av dessa orsaker SEKAB har tagit fram en dedikerad process för att ta fram bland annat etanol ur olika typer av biomassa och vedråvara, en process med mycket breda användningsområden. Vi ser redan idag en stor efterfrågan och intresse för andra generationens etanol och vi vill se en storskalig produktion så fort som möjligt.
 
A
Världens största biodrivmedel

Etanol kan användas som biodrivmedel i bussar, lastbilar och personbilar. Inom industrin är etanol en viktig råvara vid tillverkningen av en rad kemiska produkter.

Etanol är i dag det i särklass mest använda biodrivmedlet i världen och spelar en viktig roll för att minska trafikens klimatpåverkan och beroendet av olja. Både produktion och användning av etanol är i dag vanligast i USA och Brasilien. I Sverige innehåller i princip all vanlig bensin som säljs omkring 5 procent låginblandad etanol.

hvo-diagram.png

HVO
7 miljoner m3. Råvarubasen är smal, det finns drygt 10 producenter.

RME
34 miljoner m3. Råvaran är raps, produktion sker över hela världen.

Etanol
112 miljoner m3. Råvarubasen är bred, alla länder har någon form av råvara och det finns runt 1 000 producenter.

Biodrivmedlen E85 och ED95 består till största delen av etanol. E85används i personbilar med flexifuel-motorer som är anpassade för etanoldrift. E85 finns i dag att tanka på alla större bensinmackar i Sverige.

Tunga fordon som lastbilar och bussar kan drivas med biobränslet ED95 som innehåller 95 procent etanol och 5 procent tändförbättrare och smörjmedel. ED95 används i anpassade dieselmotorer och kan minska den tunga trafikens utsläpp av koldioxid med upp till 87 procent, jämfört med diesel.

Etanol är en också en vanlig råvara i kemiindustrin och utgör en viktig komponent i bland annat färger, kosmetika och läkemedel. Ren etanol i höga koncentrationer används som teknist etanol och som ingrediens i lösningsmedel bland annat. Vid SEKAB:s anläggning i Örnsköldsvik tillverkas exempelvis lösningsmedlet etylacetat och baskemikalien acetaldehyd av biologiskt framställd etanol. Dessutom används etanol i spolarvätska och thermol.

Miljövänlig råvara
Det är en viktig råvara som går förlorad med att oljan behöver fasas ut för att klimatsäkra vårt samhälle. Oljan ingår i oräkneliga material som vi idag ser som självklara, den bygger våra hus och den driver våra fordon.

Restprodukter möter sjunkande oljeproduktion
För att möta den sjunkande oljeproduktionen krävs nya energikällor och råvaror. Sekab har utvecklat en process för tillverkning av etanol från cellulosa, en råvara som finns i närmast obegränsade mängder. Etanolen är en mångsidig kemikalie som kan ersätta olja både som drivmedel och som råvara i mängder av kemiska processer.

cellulosa-fornybar-ravara.png

Cellulosa är en förnybar råvara
Cellulosa ingår i nästan allt växtmaterial och är det vanligaste organiska materialet på planeten. Det består av långa kedjor av sockermolekyler som är mycket svåra att bryta ned. Sekab har i 20 år tillsammans med forskare från universiteten i Umeå och Luleå utvecklat en process som med hjälp av värme, svaga syror och enzymer kan bryta ut sockret ut ur cellulosan och omvandla det till etanol. Det fina är att alla länder har någon form av cellulosabaserad biomassa som går att förädla till etanol.

Mat och bränsle på samma åker
Det finns många fördelar med cellulosaprocessen. En av de viktigaste är att restprodukter från jordbruket och skogsindustrin kan utnyttjas och alla länder har något form av cellulosabaserad biomassa att använda. Används halmen istället för kornet från vetet när säden är skördad så tas inga livsmedel i anspråk för framställningen av etanol. I sockerindustrin kallas det som blir kvar av sockerröret för bagasse. Används även den för att framställa etanol kan produktionen per hektar ökas från 8000 till 12 000 liter– hela 50 procent. Råvarorna är många, allt från träflis och pappersrester till bagasse, majsrester och halm kan användas.

Cellulosaetanol ger stora fördelar i form av bättre utnyttjad mark och högre energiutbyte. Processen kan också kombineras med ett värmekraftverk för att göra el och värme av resterna eller ett bioraffinaderi för biogasproduktion. Då kan så mycket som 85 procent av det totala energiinnehållet i råvaran tas till vara.

Fullskalig anläggning
Demoanläggningen i Örnsköldsvik är en av de mest avancerade i världen och Sekabs patenterade processer har finslipats här under lång tid. Vi erbjuder våra kunder den know-how och erfarenhet som krävs för att bygga en fullskalig och skräddarsydd anläggning som är optimerad för att tillfredsställa deras behov att tillverka etanol, lignin eller socker.

Vi bedriver också utvecklingsarbete med flera olika partners och kunder, som med hjälp av våra anläggningar och ingående kunskaper testar potentialen i råvaror, enzymer och jästtyper. Kontakta oss gärna för mer information – chansen är stor att vi har gemensamma målsättningar.

För oss på Sekab är saken klar: cellulosaetanol kommer att bli en viktig del av en fossilfri framtid.

DELA
SKRIV UT
sustainable-green-chemistry-solutions.png
© 2021 Sekab
aaa.png
 
Maskintok skrev:
Innan ni ger er på mig igen. Lägg ner och läs på... Det ger er inget att tjafsa.. Vill ni inte testa men låt bli då... Och lämna mig ifred från detta..ni vill inte lära er något, ni vill provocera fram reaktioner för att dämpa folk.
Vad vinner ni på att framstå som idioter?
Inte min respekt iallafall..
Läser du vidare på sidan då ser du att de har en demoanläggning och att de hoppas att det ska bli en stor produkt. Än så länge är det en väldigt ovanlig källa till etanol.

Det är inte som du påstår. Att kalla folk för idiot vinner du inget på.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Läser du vidare på sidan då ser du att de har en demoanläggning och att de hoppas att det ska bli en stor produkt. Än så länge är det en väldigt ovanlig källa till etanol.

Det är inte som du påstår. Att kalla folk för idiot vinner du inget på.
Läs vidare.. Det är inte jag som börjat med fjant och påhopp.. Så du sitter redan i den båten, vill du inte ha med bränslet och diskutera så låt bli.
 
A
Skulle vara intresserant att få tag på ED95..
Finns inte i närheten av mig... Synd..
 
Jag är nöjd att jag fick fyllt två 5 liters dunkar med E85 vid månadens första besök i staden, nu kan jag blanda i tvåtaktsolja och ta hand om vindfällena när blåsten lagt sej.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Jag är nöjd att jag fick fyllt två 5 liters dunkar med E85 vid månadens första besök i staden, nu kan jag blanda i tvåtaktsolja och ta hand om vindfällena när blåsten lagt sej.
Jajemän, det har blåst nå grymt.
Var försiktig så hörs vi.
 
F
Maskintok skrev:
Din värld är bra liten isåfall, och inget jag tänker diskutera..
Skriver som jag gjorde åt det andra.....
Har man inget vettigt att skriva om i denna tråd än att ge sig på mig, så låt bli..
så det var alltså en jävla killgissning ändå, man tillverkar alltså inte etanol av kvistar och tallkottar utan av en restprodukt från massaindustrin. Du är tragisk och du har inte alls koll så pass att det matchar attityd, svansföring eller ego.
 
Nu tar alla här en paus.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Världens största biodrivmedel

Etanol kan användas som biodrivmedel i bussar, lastbilar och personbilar. Inom industrin är etanol en viktig råvara vid tillverkningen av en rad kemiska produkter.

Etanol är i dag det i särklass mest använda biodrivmedlet i världen och spelar en viktig roll för att minska trafikens klimatpåverkan och beroendet av olja. Både produktion och användning av etanol är i dag vanligast i USA och Brasilien. I Sverige innehåller i princip all vanlig bensin som säljs omkring 5 procent låginblandad etanol.

[bild]

HVO
7 miljoner m3. Råvarubasen är smal, det finns drygt 10 producenter.

RME
34 miljoner m3. Råvaran är raps, produktion sker över hela världen.

Etanol
112 miljoner m3. Råvarubasen är bred, alla länder har någon form av råvara och det finns runt 1 000 producenter.

Biodrivmedlen E85 och ED95 består till största delen av etanol. E85används i personbilar med flexifuel-motorer som är anpassade för etanoldrift. E85 finns i dag att tanka på alla större bensinmackar i Sverige.

Tunga fordon som lastbilar och bussar kan drivas med biobränslet ED95 som innehåller 95 procent etanol och 5 procent tändförbättrare och smörjmedel. ED95 används i anpassade dieselmotorer och kan minska den tunga trafikens utsläpp av koldioxid med upp till 87 procent, jämfört med diesel.

Etanol är en också en vanlig råvara i kemiindustrin och utgör en viktig komponent i bland annat färger, kosmetika och läkemedel. Ren etanol i höga koncentrationer används som teknist etanol och som ingrediens i lösningsmedel bland annat. Vid SEKAB:s anläggning i Örnsköldsvik tillverkas exempelvis lösningsmedlet etylacetat och baskemikalien acetaldehyd av biologiskt framställd etanol. Dessutom används etanol i spolarvätska och thermol.

Miljövänlig råvara
Det är en viktig råvara som går förlorad med att oljan behöver fasas ut för att klimatsäkra vårt samhälle. Oljan ingår i oräkneliga material som vi idag ser som självklara, den bygger våra hus och den driver våra fordon.

Restprodukter möter sjunkande oljeproduktion
För att möta den sjunkande oljeproduktionen krävs nya energikällor och råvaror. Sekab har utvecklat en process för tillverkning av etanol från cellulosa, en råvara som finns i närmast obegränsade mängder. Etanolen är en mångsidig kemikalie som kan ersätta olja både som drivmedel och som råvara i mängder av kemiska processer.

[bild]

Cellulosa är en förnybar råvara
Cellulosa ingår i nästan allt växtmaterial och är det vanligaste organiska materialet på planeten. Det består av långa kedjor av sockermolekyler som är mycket svåra att bryta ned. Sekab har i 20 år tillsammans med forskare från universiteten i Umeå och Luleå utvecklat en process som med hjälp av värme, svaga syror och enzymer kan bryta ut sockret ut ur cellulosan och omvandla det till etanol. Det fina är att alla länder har någon form av cellulosabaserad biomassa som går att förädla till etanol.

Mat och bränsle på samma åker
Det finns många fördelar med cellulosaprocessen. En av de viktigaste är att restprodukter från jordbruket och skogsindustrin kan utnyttjas och alla länder har något form av cellulosabaserad biomassa att använda. Används halmen istället för kornet från vetet när säden är skördad så tas inga livsmedel i anspråk för framställningen av etanol. I sockerindustrin kallas det som blir kvar av sockerröret för bagasse. Används även den för att framställa etanol kan produktionen per hektar ökas från 8000 till 12 000 liter– hela 50 procent. Råvarorna är många, allt från träflis och pappersrester till bagasse, majsrester och halm kan användas.

Cellulosaetanol ger stora fördelar i form av bättre utnyttjad mark och högre energiutbyte. Processen kan också kombineras med ett värmekraftverk för att göra el och värme av resterna eller ett bioraffinaderi för biogasproduktion. Då kan så mycket som 85 procent av det totala energiinnehållet i råvaran tas till vara.

Fullskalig anläggning
Demoanläggningen i Örnsköldsvik är en av de mest avancerade i världen och Sekabs patenterade processer har finslipats här under lång tid. Vi erbjuder våra kunder den know-how och erfarenhet som krävs för att bygga en fullskalig och skräddarsydd anläggning som är optimerad för att tillfredsställa deras behov att tillverka etanol, lignin eller socker.

Vi bedriver också utvecklingsarbete med flera olika partners och kunder, som med hjälp av våra anläggningar och ingående kunskaper testar potentialen i råvaror, enzymer och jästtyper. Kontakta oss gärna för mer information – chansen är stor att vi har gemensamma målsättningar.

För oss på Sekab är saken klar: cellulosaetanol kommer att bli en viktig del av en fossilfri framtid.

DELA
SKRIV UT
  • PRODUKTER & TJÄNSTER
  • SÅ FUNKAR DET
  • HÅLLBARHET
  • MEDIA
  • OM OSS
  • KONTAKT
    • BLOGG
    • AKTUELLT
[bild]
© 2021 Sekab
  • Integritetspolicy
  • Cookies
  • Sitemap
  • Sociala medier
[bild]
Det där hade du med fördel kunnat länka till så ingen får för sig att du skrivit det själv. Det stor redan i första meningarna att det är runt 5% etanolinblandning men en som hävdar att han vet allt om det här har tidigare i tråden hävdat att det är minst 15%. Vem har rätt? Frågar åt en vän.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.