Som kanske anas är jag nybörjare (nyinköpt stuga) och har Med hjälp av vänner dragit upp en trasig gammal manuell djupbrunnspump från ett borrhål. Nu ser jag att pemslangen(tror jag) har lossnat från kopplingen strax före pumphuset och där misstänker jag att vattnet läckt ur när jag försökt pumpa. I pemslangen går en dragstång som fortfarande går mellan pumphus och handtag så jag ser inte hur jag ska kunna trä på klämning eller liknande. Nu har jag lyckats trä i slangen men det är inte tätt. Se vit linje på bild Någon med tips hur jag kan laga detta?
 
  • Pemslang som lossnat från koppling nära en manuell djupbrunnspump, ligger på marken med torrt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det här ser ut som en limmuff i PVC:

PVC-rör med en limmuff och en svart koppling mot en naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inte kan det ha varit ett limmad PVC-rör? Eller?
 
Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här ser ut som en limmuff i PVC:
Precis min tanke när jag såg bilden!
 
Det är vid det vita som det gått isär. Jag hade hoppats att jag skulle kunna använda borrhålet för dricksvatten. Så att täta med starkt men giftigt blir fel. Det är en Lejon pump och slangen är ca 50 m mellan handtag och pumphus. Är det så att slangen som nu är där inte heller är avsedd för dricksvatten så är det väl bara att ge upp. Men det stör mig... vill helst få till detta på nåt sätt.
 
Gammal handdriven jordborr ligger på mossbeklädd mark med träd och stenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en solbelyst sluttning med mossbelagda stenar och en gammal böjd metallslang på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skarvarna ser ut som på bildenoch har också vit tätningsmassa. Sitter två stycken ca 7 meter mellan. Ser nu att det inte alls är 50m som jag skrev Innan utan mer 20 mellan handtag och pumphus. Snurrade ihop det med när vi lodade brunnen att den var djupare.
 
  • En brun rörskarv med vit tätningsmassa som ligger på marken bland mossa och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.