Vi funderar på att bygga med hel källare. Kan på detta sätt bygga ett mindre hus och få ner saker som bastu, tvättstuga, förråd och hobbyrum där. Vet någon på ett ungefär vad det kostar med en ca 90 kvm stor källarvåning? Det kan väl inte kosta lika mycket som en "vanlig" våning? Sen undrar jag också hur det är med bygglov för källare. Har aldrig sett att det står något i någon detaljplan om det. Det står oftast bara att man får bygga tex 2-våningshus.
 
Vi fick offert på källare på 98 kvm på 500.000:-. Då var allt klart med både helkaklat badrum och tvättstuga, trappa upp till bottenvåningen och trappa på utsidan. Vi skulle inte behöva spränga något.
 
Hejsan!

Vi har byggt med källare. Plattan är ju samma kostnad som om ni inte har källare. Det som tillkommer sedan ärurgrävning, källarväggar, murade eller prefab och bjälklaget (taket på källaren/golvet på entréplan)

Plattan har ni säkert redan en kostnad på, det är väggarna och bjälklaget ni får kolla upp, samt ev urgrävning.

För oss blev det billigare att bygga källare än att gjuta platta och köpa stommen till ett separat garage. (Och nu har vi en massa extrautrymme därnere också)

Lycka till!

//Snäckan
 
Nu kanske jag bara visar min totala okunskap, men det bjuder jag på...

Är det någon pris-/konstruktionsskillnad på "vanlig" källare och källare som man tänkt ha inredd (typ sovrum och sånt).
Är det så enkelt så att grundkonstruktionen är den samma men att man får kosta på inredningen lite extra?

Kan de 500'/98 = 5100 :-/kvm som AnnaKarin nämner användas som någon form av riktvärde eller finns det fler bud?

Det mesta markarbetet är gjort och platta finns (ligger hus med källarvåning där idag).
 
Aji skrev:
Nu kanske jag bara visar min totala okunskap, men det bjuder jag på...


Är det så enkelt så att grundkonstruktionen är den samma men att man får kosta på inredningen lite extra?



Det mesta markarbetet är gjort och platta finns (ligger hus med källarvåning där idag).
Är plattan isolerad?

För övrigt är grundkonstruktionen densamma oavsett om den inreds eller inte. Isolering och dränering ligger utanpå källarväggarna (sk. isodrän) sedan väljer du själv om utrymmet ska vara uppvärmt eller inte.

Sedan finns det förståss andra saker att ta hänsyn till. Ska du ha sovrum i källaren finns regler som skall följas om antal fönster och utrymningsvägar.

Isolering i ovanstående bjälklag måste anpassas beroende på om källaren är varm eller kall (lika bra att isolera för ett varmt utrymme).

Som jag förstår har du redan plattan, så det enda som tillkommer utöver "en vanlig husbyggnad" är ju murningen alt. prefab väggar för källaren samt bjälklaget. Att ge riktpriser, som ngn nämner är väldigt svårt, då det skiljer väldigtmycket beroende på vart man bor i landet, samt hur många entreprenörer som har tid att ta ditt jobb.

Ehhh....vet inte om du blev klokare....

// Snäckan
 
Jodå, lite klokare.

Det är nog tyvärr så att plattan (byggd -39) inte är ens i närheten av hur en platta ser ut om man bygger den idag. Har startat en tråd under "Grund & markarbeten" där jag försöker få goda råd om vad man gör åt den problematiken... All hjälp tages tacksamt emot!
 
Du har ett hus med källare på en platta som är byggd -39. Du skall bygga en ny källare på den gamla plattan men riva det gamla huset och källaren? Eller har jag fattat fel?
 
Tanken är att hela huset skall rivas, och att ett nytt skall byggas på samma plats. Det vore ju trevligt om gamla grunden kunde återanvändas, men eftersom den är helt oisolerad vet jag inte om det är en så bra idé. Så i så fall är det bara gropen i marken man kan dra nytta av, att hålet för källare redan är grävt. Alltid något...

Så kort sagt; du har fattat helt rätt.
 
Jag skulle ta bort plattan och bygga en ny. Ok, det kostar typ 100 till 200 tusen extra beroende på storlek men då får du en ny fin med bra isolering och golvvärme. Du kommer att spara minst 1000:- per månad i uppvärmningskostander med en ny platta. Risken om du sparar den gamla plattan är att du kommer att ångra dig och det är svårt att byta den om du har ett hus ovanpå....
 
kan du inte höja huset 40 cm och använda bef platta som "grund"
lägg frigolit 30cm + betong 10 cm
 
tracker skrev:
kan du inte höja huset 40 cm och använda bef platta som "grund"
lägg frigolit 30cm + betong 10 cm
Ehhhh.... svårt att klämma dit dräneringen - under gamla plattan alltså!

Jag röstar för att riva allt och börja om från början, ur energisynpunkt tror jag det är det mest ekonomiska.

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Ehhhh.... svårt att klämma dit dräneringen - under gamla plattan alltså!

Jag röstar för att riva allt och börja om från början, ur energisynpunkt tror jag det är det mest ekonomiska.

// Snäckan
dräneringen läggs väl utanför/på sidan om gamla plattan eller ?
 
tracker skrev:
dräneringen läggs väl utanför/på sidan om gamla plattan eller ?
Även under plattan krävs ett kapillärbrytande lager (dränering). Typ makadam som hindrar vatten/fukt från att stiga mot plattan.

Deras platta är gammal och har säkert inte tillräckligt dräneringslager under plattan och definitivt ingen isolering - som man bygger idag.

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Även under plattan krävs ett kapillärbrytande lager (dränering). Typ makadam som hindrar vatten/fukt från att stiga mot plattan.

Deras platta är gammal och har säkert inte tillräckligt dräneringslager under plattan och definitivt ingen isolering - som man bygger idag.

// Snäckan
så var det förr att du skulle ha tvättad singel under för att bryta kapillärkraften
men idag så är frigoliten kappilärbrytande, för det bärlager som du har under plattor idag är inte kapillärbrytande
så lägger man ut en ny isolerad grund på gamla plattan med dränering utanför så får du ett fullgott fuktskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.