Hej, har tagit av tegel för att byta takpapp och läkt.
Måste jag riva av det gamla pappen eller kan jag lägga ny takpapp på den gamla före jag lägger ny läkt och sätter tillbaka teglet?

Det är inget läckage inne i boden men ruggit smutsigt under takteglet. Senast teglet var av är det ingen som kommer ihåg
 
  • Alt: Avtäckt tak med äldre takpapp på röd stuga, i förgrunden syns en stege, i bakgrunden träd och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med borttaget tegel visar gammal takpapp och läkt med synliga smuts och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal takpapp med smuts och mossa vid kant av plåtläkt, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hustak med borttaget tegel som avslöjar gammal takpapp och läkt, mot en bakgrund av träd och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Du måste ingenting men det blir f-n så mycket bättre om du river ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Microkatten
Varför göra ett halvdant jobb och behålla gammal murken papp som potentiellt kan ställa till problem? Jag skulle utan tvekan ta bort den gammal pappen och se till att även underlaget (råspont?) är i bra skick. Se till att dra ur eller banka ner de gamla pappspikarna innan nya pappen läggs på.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
Det är inte mycket jobb att ta ner den och blir otroligt mycket bättre. Med tanke på att du kanske aldrig mer behöver göra det, så gör det rätt.
 
  • Gilla
SusanneOttilia
  • Laddar…
S SusanneOttilia skrev:
Hej, har tagit av tegel för att byta takpapp och läkt.
Måste jag riva av det gamla pappen eller kan jag lägga ny takpapp på den gamla före jag lägger ny läkt och sätter tillbaka teglet?

Det är inget läckage inne i boden men ruggit smutsigt under takteglet. Senast teglet var av är det ingen som kommer ihåg
Hej, skulle nog ta bort den gamla takpappen först. Den som ligger där nu ser inte så bra ut. Dessutom ser du ju hur det sr ut under och kan byta trä om det behövs.
 
  • Gilla
SusanneOttilia
  • Laddar…
Dumma frågor - men det är första gången jag ger mig på ett sådant projekt.
Läste att man ska ha en plåt underst mot takrännan - räcker det inte med lite extra långt underlagspapp? Sen ska ju det gamla Takteglet från 1800 talet på igen.
Måste alla våder av underlagspappen icopal prima spikas eller är det bare den nedersta våden? Det ska ju på ströläst och takfläkt ovanpå allt.
Hade tagit hjälp om det inte hade varit så dyrt och/eller hitta någon som var villig att hjälpa till. Men nu får jag ju både lära mig något och motion
 
Rickard.
Ladda ner icopals svenska monteringsanvisning så har du lite fredagsläsning. Följ den noga så ska du se att det blir riktigt bra i slutändan. Va bara lite uppmärksam så du följer anvisningarna på just det underlag du valt.

Nu när du redan sparat så mycket pengar på att göra det själv tycker jag inte du ska snåla på småsaker.

Ett litet tips är att du investerar i en stifthammare och stiftar fast underlaget dolt (enligt montageanvisningen såklart), då får du bästa möjliga tak och minst/lättast jobb.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ladda ner icopals svenska monteringsanvisning så har du lite fredagsläsning. Följ den noga så ska du se att det blir riktigt bra i slutändan. Va bara lite uppmärksam så du följer anvisningarna på just
Nu när du redan sparat så mycket pengar på att göra det själv tycker jag inte du ska snåla på småsaker.

Ett litet tips är att du investerar i en stifthammare och stiftar fast underlaget dolt (enligt montageanvisningen såklart), då får du bästa möjliga tak och minst/lättast jobb.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ladda ner icopals svenska monteringsanvisning så har du lite fredagsläsning. Följ den noga så ska du se att det blir riktigt bra i slutändan. Va bara lite uppmärksam så du följer anvisningarna på just det underlag du valt.

Nu när du redan sparat så mycket pengar på att göra det själv tycker jag inte du ska snåla på småsaker.

Ett litet tips är att du investerar i en stifthammare och stiftar fast underlaget dolt (enligt montageanvisningen såklart), då får du bästa möjliga tak och minst/lättast jobb.

Menar du att jag bör montera en plåt längst ner? stifthammare menar du en sådan man använder när man stiftar fönster eller en häfthamnare?
Med vänlig hälsning,
Susanne
 
Rickard.
S SusanneOttilia skrev:
Menar du att jag bör montera en plåt längst ner? stifthammare menar du en sådan man använder när man stiftar fönster eller en häfthamnare?
Med vänlig hälsning,
Susanne
Ja du bör montera en fotplåt.

En häfthammare :)
 
Tack!
Det blir till att läsa på

Häfthammare verkar vara en bra pryl att investera i. Jag ska hur som helst beställa papper och läkt så får bli en sådan också samt plåt
Med vänlig hälsning,
Susanne
 
M
S SusanneOttilia skrev:
Dumma frågor - men det är första gången jag ger mig på ett sådant projekt.
Läste att man ska ha en plåt underst mot takrännan - räcker det inte med lite extra långt underlagspapp? Sen ska ju det gamla Takteglet från 1800 talet på igen.
Måste alla våder av underlagspappen icopal prima spikas eller är det bare den nedersta våden? Det ska ju på ströläst och takfläkt ovanpå allt.
Hade tagit hjälp om det inte hade varit så dyrt och/eller hitta någon som var villig att hjälpa till. Men nu får jag ju både lära mig något och motion
Den plåten du pratar om ska ligga under en bit på takpappen,sen går den till hängrännan,Den är till för att leda kondensvatten ner i hängrännan,Men du ska även ha en remsa papp under takfotsplåten,för plåt avger kondens vid fuktigt väder,den pappremsan är till för att skydda råsponten,vill du spara på jobbet med pappen så gå runt o knacka på råsponten o lyssna om råsponten låter frisk,Då kan du lägga nya duken över gamla,Lycka till.
 
  • Gilla
SusanneOttilia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.