hej. jag håller på att skapar en ny liten lägenhet i ett flerbostadshus.

behöver tips på projekteringen av ventilationen. det finns bara "ett hål i väggen" ventilation i lokalen för närvarande. så jag måste installera ventsystem för blivande badrum, pentry och allmänutrymme. vad är bestämmelserna för detta, och hur löser jag detta på enklast sätt?

ska jag ta upp en venthål i fasaden på huset (behövs bygglov/bygganmälan på detta?) alternativt ligger en krypgrundskulvert vägg i vägg med lokalen och dit skulle jag också kunna dra ett ev ventsystem (och vidare ut därifrån för där finns redan ett hål i fasaden).

för pentry, räcker det med kolfläckt? så jag inte behöver dra något ventrör därifrån.

jättetacksam för svar och tips.
 
Ska du skapa en helt ny lägenhet behöver du nog bygglov för hela bygget och inte bara ventilationen ...
Hör med din byggnadsnämd.
 
jag har redan bygglov på lägenheten. söker bygganmälan nu och ska göra kompleterande vent antagligen. det beror på bestämmelserna och vad som behövs göras. det är därför jag skriver här och undrar om någon har koll på detta? själv har jag inte hållit på med vent förut.
 
Aha ... kommunen här brukar vara lite kinkig och ger inte bygglov om det inte finns en ventritning med i bygglovet ... kan vara lite olika hur tjänstemännen är kanske.

Bygger du en ny lägenhet måste du uppfylla dom normer som gäller nu.
Friksluftsflöde 0,35 l/s per m2, eller ibland kallat 0,5 omsättningar per timme ( ger i princip samma flöde).
Sedan krävs värmeåtervinning idag ... men din kommun skall kunna ge dig uppgifter på vad dom kräver av dig.
Vissa äldre hus får man t.ex. inte göra vad man vill i.

Är rätt mycket att tänka på idag ... räcker inte längre med en "enkel lösning".
 
jag förstår. så det blir antagligen vent-konsult som jag måste betala då?

vad gäller köksfläkt? räcker det med kolfilter, eller behövs det dras ventrör från pentryt som ska ut någonstans?
 
Visst det funkar med kolfilter, men har du möjlighet så dra ut en imkanal och sätt en "riktig" köksfläkt.
Man blir nöjdare i längden och slipper byta kolfilter :)
 
Lånar tråden lite...
Har också ett flerbostadshus som det varit sjävdrag i men nu har vi renoverat med nya fönster och dörrar. Nu är det inga ventiler ut någonstans

Wc kommer att få en egen kanal ut med typ pax fläkt i, köket kommer att få egen imkanal.

Hur löser man resten av vent.? Funderar på att ta upp ventiler ut från de 2sovrummen. Då är det vardagsrummet och hall kvar... Kan man sätta en kanalfläkt för frånluft från de 2 utrymmena? lägenheten är på ca 90m2 vad ska kapaciteten vara då?
V.rum och kök är i samma och är runt 45m2
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.