Någon som har hört talas om detta ?

Tydligen så skall det var ett rör format till ett U som man ställer i den öppna spisen eller kamin som sedan suger in luft nertill och blåser ut varm luft upptill. Har nyligen hört talas om detta och undrar ifall nån kan berätta ifall det funkar bra eller ej...
 
odsmal skrev:
Någon som har hört talas om detta ?

Tydligen så skall det var ett rör format till ett U som man ställer i den öppna spisen eller kamin som sedan suger in luft nertill och blåser ut varm luft upptill. Har nyligen hört talas om detta och undrar ifall nån kan berätta ifall det funkar bra eller ej...
Själva kråkan fungerar men själva grundproblemet kvarstår. Den öppna spisen suger ut mellan 500-800 m3 varm rumsluft per timme. Denna luft måste ju ersättas, vilket sker med kall luft utifrån som tränger in genom springor i fönster och dörrar . Energiförlusten blir därför i regel större än den energi du får ut av brasan.

Byggde en kråka själv av grova avgasrör som kompletterades med elfläkt och visst kom det t en hel del varmluft men det gick aldrig att få upp någon märkbar värme i rummet. En på förra jobbet hade en grov historia av fyrkantsbalkprofiler som vägde en hel del och han tyckte att det fungerade utmärkt, i och för sig i en liten stuga.
 
Jag byggde en själv för många år sedan, 4 tum fyrkantiga rör, funkade väldigt bra men det va oxå en mindre stuga (och en mindre eldstad).

Man kan ju vinkla den så den blåser in i rummet bredvid annars :)


Gick inte o "rita"
 
Benring skrev:
Jag byggde en själv för många år sedan, 4 tum fyrkantiga rör, funkade väldigt bra men det va oxå en mindre stuga (och en mindre eldstad).

Man kan ju vinkla den så den blåser in i rummet bredvid annars :)


Gick inte o "rita"

Se där ja, har själv en liten stuga på 45 kvadrat så jag skall testa att bygga en och se hur effekten blir!
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Ja det tror jag på, jag höjde rummets temperatur med ett par grader iaf :)

Se bara till så den är TÄT!!

Om den inte är det for du ut avgaser i rummet. Sen ska den va tillräckligt lång nertill så den inte suger in gaser där.

Det fina med dom är att ju tjockare gods, dessto längre blåser den efter att det slocknat :) Så du kan med fördel bygga på en tjock extra vägg som lagrar mer värme :)
 
Benring skrev:
Ja det tror jag på, jag höjde rummets temperatur med ett par grader iaf :)

Se bara till så den är TÄT!!

Om den inte är det for du ut avgaser i rummet. Sen ska den va tillräckligt lång nertill så den inte suger in gaser där.

Det fina med dom är att ju tjockare gods, dessto längre blåser den efter att det slocknat :) Så du kan med fördel bygga på en tjock extra vägg som lagrar mer värme :)
Har läst att vissa kopplat på en extern fläkt för att blåsa iväg värmen längre i rummet, har du gjort det ?
 
Jag provade det med, fast jag hade ingen bra fläkt så det lät mer än det gav tyckte jag.

Dock har jag sett fabriksbyggda kråkor på kassetter som har fläkt o det funkar fint. Termostatstyrda.

/B
 
Tänkte att jag skulle testa med att koppla in en större akvariepump! Bara för att putta på varmluften lite extra och samtidigt hålla ner ljudnivån...
 
akvariepump?? Nu är jag inte med :) Snackar vi inte luft här?
 
vi letade efter spiskråka till vår öppna spis. kände till det eftersom min mans morbror brukade bygga sådan själv (utan fläkt). hittade sådana på julas hemsida. med fläkt. det var kanske ett knappt år sedan - kolla om de har kvar den!
 
Va i garaget förra hösten och hörde då hur grannens brandlarm tjöt som en galning. Va ju då självklart tvungen att gå över gatan och se att allt a som det skulle. Jodå ingen fara där inte mer än att de köpt en fläkt driven kråka som de nu provade för fullt. Problemet va att rören troligen va lackade eller iaf oljade för att se bra ut i butiken och detta rök nu för fullt. :D:D
 
Största problemet, och anledningen till att det inte används så mycket, är nog risken för kolmonoxidförgiftning.
Förr hade många kråkor, men några har tydligen dött av det.
Ett av problemen är att den kan vara gjord otät från början, och därmed sprida ut kolmonoxid. Det lurigare felet är att metallen efter några års eldande rostar sönder och blir otät, med samma resultat, följaktligen.

Så, tänk igenom ordentligt kråkans funktion, alternativ och vinster vs. risker.
 
Benring skrev:
akvariepump?? Nu är jag inte med :) Snackar vi inte luft här?
Jodå, men jag vill bara blåsa på lite grann. Försöka hålla ner ljudnivån så mycket som möjligt.
 
sennen skrev:
Största problemet, och anledningen till att det inte används så mycket, är nog risken för kolmonoxidförgiftning.
Förr hade många kråkor, men några har tydligen dött av det.
Ett av problemen är att den kan vara gjord otät från början, och därmed sprida ut kolmonoxid. Det lurigare felet är att metallen efter några års eldande rostar sönder och blir otät, med samma resultat, följaktligen.

Så, tänk igenom ordentligt kråkans funktion, alternativ och vinster vs. risker.
Förstår vad du menar! Men en spiskråka kostar inte många kronor och kan med lätthet bytas ut t e x vart annat år eller så. Sen så kan man ju se till att den är ordentligt tät ifrån början genom att lämna in den för provtryckning och göra det varje år för att vara på säkra sidan.
Men i o m att jag inte är nån expert på området så vet jag inte heller hur mycket jag kan tjäna på att ha en sådan, kostnaderna kanske äter upp vinsten!

Tänkte i a f att jag skulle testa för att se ifall jag kan tjäna nått på värmekostnaderna med hjälp av den.
 
Ja, testa kan man alltid. :)

I vår sommarstuga har vi en kamin från Kedddy, den värmer gott. För några år sedan monterade min far upp en "horfläkt", dvs en sån där takfläkt med rotting och lampor. Den är nu nedtagen, för att den var så otroligt ful, men den gjorde verkligen susen med att sprida värmen jämnt i huset!! Huset är visserligen inte jättestort, kanske 80kvm.
I alla fall, en fläkt är en lösning som fungerar, om du nu skulle överge tankarna på kråka.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.