Har precis fått godkänt från banken och nu kan planerandet av garaget påbörjas.

Planen är att bygga ett ca 80kvm (7,2x10) garage med ett ca 32kvm växthus på taket. Resten blir altan.
Rum (30kvm?) längst in i garaget med trappa upp till växthus/altan.
Har tänkt att göra så mycket som möjligt själv men funderar på hur jag ska göra med plattan.

Min första fråga är om någon har gjort något liknande tidigare?

Hur djupt behöver garaget vara för att få in bilen och ha en bänk/förvaring mot väggen?

Hur har ni andra gjort med plattan? Jag har nog möjlighet att låna grävare och jag har en granne som är snickare som kommer hjälpa mig med sin kunskap. Hur mycket kan man spara in på att göra allt själv förutom gjutning?

Fördelarna jag ser är:
Kommer få sol längre både i växthuset och på altanen.
Slipper gjuta en extra platta för växthus.
Kan öppna upp trappluckan tidigt vår/höst för att värma upp växthuset lite tidigare än om det står separat.

Nackdelar:
Blir rejäla limträbalkar i tak för att orka med växthuset på 1 ton som bara Kommer bäras av två ytterväggar.
Mycket bärande upp och ner från växthuset.


Ge mig lite input!
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Intressant. Hur tänker du att man ska komma upp på taket, är det trappor eller är det sutteräng så att man kan komma upp utan trappor? Är det för jobbigt tenderar man att använda ytan mindre. Samma om det är långt från bostadshuset. Vi tycker också att det är smidigt att kunna köra skottkärran in i växthuset, det är alltid jord eller växter som ska in eller ut. Det blir ju jobbigare med trappor :) . Sen slabbar man ju ganska ordentligt med vatten i ett växthus så på nåt sätt behöver det tas om hand eller ledas ut.
Men det låter som ett kul projekt!
 
D Dublin skrev:
Intressant. Hur tänker du att man ska komma upp på taket, är det trappor eller är det sutteräng så att man kan komma upp utan trappor? Är det för jobbigt tenderar man att använda ytan mindre. Samma om det är långt från bostadshuset. Vi tycker också att det är smidigt att kunna köra skottkärran in i växthuset, det är alltid jord eller växter som ska in eller ut. Det blir ju jobbigare med trappor :) . Sen slabbar man ju ganska ordentligt med vatten i ett växthus så på nåt sätt behöver det tas om hand eller ledas ut.
Men det låter som ett kul projekt!
Tanken är att ha en trapp inifrån garaget för att komma upp i växthuset. Och rummet inne i garaget ska vara ett odlingsrum. Har tänkt att odla allt i krukor.

Det kommer ligga takpapp på hela taket med avrinningsmöjligheter.

Har funderat på någon smart lösning för att kunna få upp och ner större växter på något bra sätt men inte kommit på något smart än.
 
Känns nästan som du behöver ha gjutet valv som tak på garaget.
Vill man spåna vidare så golvslingor i växthuset och nån solfångare för uppvärmning tidig vår
 
F FreggieGalore skrev:
Har funderat på någon smart lösning för att kunna få upp och ner större växter på något bra sätt men inte kommit på något smart än.
Utvändig telfer på vridbar bom?
 
Är det bara jag som ser möjligheterna att sälja in en riktigt stor pelarlyft här? Visst är det långsamt och dyrt, men det är inte något problem att montera hela växthuset om man så vill på den och ha lucka i taket lite automagiskt... Då är det bara att ha växthuset inne i garaget på vintern och hålla det varmt och mysigt när det stormar och yr ute, för att när det är bättre väder bara trycka på en knapp så skickas det ut i solen... Inte så platseffektivt dock.
/oanade möjligheter med bristande omdöme
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.