Hej alla,

Jag har lite frågor ifall nån kunnig inom El kunde hjälpa mig med följande;

Tänkte byta termostatorer till både köket och hallen och har svårt att hitta passande nya termostatorer;

Nedan finns det bilder på dem gamla termostatorerna

Tänkte köpa dessa;
https://www.elbutik.se/product.html...qHix2HvL4vG1m5wXPnZC6gCJ87Q-ZC2hoCWn4QAvD_BwE

Tror ni det hade funkat att koppla in dem nya Schneider termostaterna utan att ändra på elkopplingen till självaste värmegolvet? Det är nästintill omöjligt att koppa in nya elkablar till befintliga värmegolvet.


Med vänlig hälsning,
Ajvar
 
  • Närbild på en gammal vit termostat i en vägg, med synliga elektriska kablar och installationsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med gammal termostat och synliga elkopplingar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal termostat utan frontpanel inbyggd i vägg med synlig elektronik och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla termostater urkopplade ur väggen, med synlig elektronik och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gamla termostater för golvuppvärmning på strukturerad grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det korta svaret är nej, det långa är mer komplicerat än så.
Alla termostater förlitar sig på en golvgivare i golvet för att justera temperaturen rätt, dvs alla termostater är inte kompatibla med alla sensorer.
Tittar jag på den du länkat till så framgår det inte vilka värden som är på den enda rekommenderande golvgivaren (WDE002495).

Din första termostat är nog en Ebeco EB-Therm 200 med en givare med följande data;
Testvärden för NTC-givare
10 °C 18,0 kΩ
15 °C 14,7 kΩ
20 °C 12,1 kΩ
25 °C 10,0 kΩ
30 °C 9,0 kΩ

Din andra termostat ser ut att vara en Microtemp/EasySystems termostat 200 med följande värden;

Tabell med temperatur i Celsius och motsvarande givarmotståndsvärden i ohm för en golvgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så tyvärr använder dessa där olika givare i golvet och ett byte rakt av till likadana nya termostater kommer att bli lite fel och missvisande i temperatur. Värdena är lika men lineariteten stämmer som inte riktigt mellan de två... om det nu är rätt termostater jag hittat. Fota baksidan på dem båda kanske vi kan komma närmare...

Jag vill hävda att din ena är NTC 10kohm vid 25 grader och din andra är NTC 12kohm vid 25 grader. Men jag kan ha fel....

Byter du däremot termostater och på samma gång byter till rätt givare avsedd för termostaten så är problemet löst, och det är väl en rekommendation - Men det är inte alltid så lätt som det låter - Man bör markera på kabeln på den gamla innan man försöker dra ut den så man kan mäta upp lika långt på den nya och säkerställa att den verkligen kommer ned till golvet. Om man nu ens får ut den gamla då den lika gärna kan vara fastgjuten... Och fastnar den nya/gamla på väg upp/ned, ja då är det kört...

Det finns ett antal olika standarder på givare så det bör bli rätt annars så kan man inte förlita sig på sin nya termostat att 23 grader verkligen är 23 grader...

Det finns däremot termostater på marknaden där man kan ställa in vad för sensor man har i golvet och på så sätt komma runt problemet och slippa byta sensorn.
Jag hittar ingen sådan funktion i manualen till Schneider exxackt termostaten TS länkade till.

Finns tex DeviReg smart (Hittade via Google) som klarar följande sensorer;

DEVIreg™ Smart är kompatibel med följande golvgivare:

  • NTC 6,8 kOhm vid 25 °C
  • NTC 10 kOhm vid 25 °C
  • NTC 12 kOhm vid 25 °C
  • NTC 15 kOhm vid 25 °C (standard)
  • NTC 33 kOhm vid 25 °C
  • NTC 47 kOhm vid 25 °C

Jag är inget golvvärme proffs men haft samma problematik som TS nu har hos mina föräldrar en gång i tiden...
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars-Ove Rolig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.