Hej, uppmärksammade en skarvad/skadad/reparerad fiberkabel på en tomt där markarbete pågår i närheten där vi bor. Den ser ut att vara reparerad/skarvad som någon slags vulktejp, är det så det ska se ut eller har någon fuskat?

Den aktuella fiberkabeln förser även vårt hus så känner att jag vill säkerställa att vi inte har nedsatt kapacitet.

Detta är alltså den tjockare huvudledningen som går längs hela gatan, sen antar jag att det serviser/stick till varje hushåll.
Skarvad eller reparerad tjock fiberkabel på en grävd tomt täckt med svart vulktejp nära markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E
Är ingen expert men hela fibern måste blåsas om vad jag vet. Har du beställt ledningskollen? Detta kan bli dyrt för dig..
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är ingen expert men hela fibern måste blåsas om vad jag vet. Har du beställt ledningskollen? Detta kan bli dyrt för dig..
Ok, tack för input. Nej det kommer inte bli dyrt för mig för det är inte min tomt som sagt :cool:

Någon som känner sig hemma på fiber och vet om det är något som är knas här?
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
E
S Sweedbanana skrev:
Ok, tack för input. Nej det kommer inte bli dyrt för mig för det är inte min tomt som sagt :cool:

Någon som känner sig hemma på fiber och vet om det är något som är knas här?
Jaha. Då är det kanske en tillfällig lagning i väntan på att fiberfolket ska kunna få till ett avbrott. Håll koll på det.
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…

Bästa svaret

Skarven skall lagas så att en ny fiber kan blås in.
 
  • Skarv i glasfiberkabel som behöver repareras vid en jordig vägg med småstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
·HeRmAN· och 4 till
  • Laddar…
Pratade med bolaget som äger fibern nu, de hade fått in en felanmälan och skulle komma idag och påbörja reparation. Men som sagt, jag lär kolla så det ser sjysst ut när de är klara (misstänksam Ove som man är :rofl:)
 
  • Gilla
Ehanell och 3 till
  • Laddar…
J
Det där är en orange alltså Telias DBx4x14/10 duct ser det ut som. Kallas även mikrokanalisation. Troligen går det fiberkablar i en eller flera av dessa 4 bundlade ducter som är 10 mm invändigt. Har dom tur är alltså bara höljet som är format som en bikaka skadat.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det där är en orange alltså Telias DBx4x14/10 duct ser det ut som. Kallas även mikrokanalisation. Troligen går det fiberkablar i en eller flera av dessa 4 bundlade ducter som är 10 mm invändigt. Har dom tur är alltså bara höljet som är format som en bikaka skadat.
Nyfiken, varför Telia;)
Om den varit gul eller vit?
 
J
A AndersS skrev:
Nyfiken, varför Telia;)
Om den varit gul eller vit?
Db4 brukar vara grön om det är kommunägt och orange om det är Telias. Vit ofta byanät. Gul har jag inte sett. Om den inte är rund då:cool:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Db4 brukar vara grön om det är kommunägt och orange om det är Telias. Vit ofta byanät. Gul har jag inte sett. Om den inte är rund då:cool:
Olika färger underlättar t.ex. i FOS för att hitta rätt och i dokumentation
Så använder flera operatörer olika färger på höljet.
 
  • Gilla
Blomla och 4 till
  • Laddar…
Fibern får inte nedsatt kapacitet, antingen kommer ljust fram eller inte i fibern.
Så funkar det är det väl ok även om det inte ser rätt utfört ut.
 
  • Gilla
  • Haha
·HeRmAN· och 3 till
  • Laddar…
M Mr.fluff skrev:
Fibern får inte nedsatt kapacitet, antingen kommer ljust fram eller inte i fibern.
Så funkar det är det väl ok även om det inte ser rätt utfört ut.
Så kanske det är, men när jag nördade ner mig för några år sedan såg jag något om att svetsningen av fibern måste bli bra, man röntgar t.o.m. ibland för att säkerställa en felfri svets. Om det annars blir störningar eller om det är av hållbarhetsskäl vet jag däremot inte.

Dessutom så finns det väl bestämmelser om böjradie också, som påverkar hastigheten. Så bara att ljuset kommer fram tror jag inte riktigt på.
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
S Sweedbanana skrev:
Så kanske det är, men när jag nördade ner mig för några år sedan såg jag något om att svetsningen av fibern måste bli bra, man röntgar t.o.m. ibland för att säkerställa en felfri svets. Om det annars blir störningar eller om det är av hållbarhetsskäl vet jag däremot inte.

Dessutom så finns det väl bestämmelser om böjradie också, som påverkar hastigheten. Så bara att ljuset kommer fram tror jag inte riktigt på.
Böjradien påverkar inte hastigheten, däremot kan den dämpa signalstyrkan.
Röntgar en optisk skarv gör man inte, däremot kan man mäta dämpningen med tex en OTDR för att säkerhetsställa att skarven är okay.
På bilden ser det ut som att det eventuellt kan bli svårt att blåsa i en ny fiber om det behövs nån gång.
Du behöver nog inte bekymra dig om att ditt internet kommer att gå långsammare pga. denna skarv.
 
  • Gilla
·HeRmAN· och 6 till
  • Laddar…
Går inte att se om ducten i Db är skadad.
7*3,5 mm brukar klara sig bra, men tunnväggig är värdelös och skadas lätt.
Har inte sett tunnväggig i enfärgad Db utan bara i vit med märkränder, men det kanske finns hos någon tillverkare.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det där är en orange alltså Telias DBx4x14/10 duct ser det ut som. Kallas även mikrokanalisation. Troligen går det fiberkablar i en eller flera av dessa 4 bundlade ducter som är 10 mm invändigt. Har dom tur är alltså bara höljet som är format som en bikaka skadat.
Det finns ingen koppling mellan det orangea microröret och Telia/Skanova. Det är mer troligt det första röret i en installation då man använder olika färger utvändigt på röret för att kunna skilja dem åt nere i marken när flera rör går i samma schakt nära ett fördelningsskåp. Turordningen är orange, gul, röd osv. Röret på bilden är en DB7 7x3,5 dvs det kan mata 7 hushåll. Troligen inte Skanova/Telia då de brukar vilja ha en sökträffen i det gröna sökbandet och det saknas här.
 
  • Färgkodning för olika DBB 7x7/3.5mm mikrorör, med orange överst och rosa nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.