Jag har fiber in i mitt bostadshus men skulle nu vilja dra fiber till en ekonomibyggnad och en bostadsflygel. Tanken är att koppla ihop allt med switchar med SFP-kontakter, så frågan är - vem vänder man sig till (gärna Östergötland) för att få fibern dragen i mina förberedda slangar och sen få SFP-kontakter monterade?
 
  • Gilla
Nykan
  • Laddar…
Du vet om att du kan köra 10 Gbit/s på Cat6A, 100 meter? Den kabeln kan du ju kontaktera själv.
 
Förmodar att du enbart är i behov av någon eller ett företag som ordnar med fiber till dessa två platser, ansluter till switch/-ar med SFP och självaste matningen till denna switch för självaste WAN/LAN skall ske via RJ45?

Är fiber ett måste på grund av distans?
 
Går att köra färdigkontrakterad med, fs.com har jag sett hänvisas till
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Förmodar att du enbart är i behov av någon eller ett företag som ordnar med fiber till dessa två platser, ansluter till switch/-ar med SFP och självaste matningen till denna switch för självaste WAN/LAN skall ske via RJ45?

Är fiber ett måste på grund av distans?
Ja, exakt - jag har switchar med SFP-portar. Internt i byggnaderna blir det självklart vanlig Cat6. Och ja, det är avstånden som är problemet.

K Kurtivan skrev:
Du vet om att du kan köra 10 Gbit/s på Cat6A, 100 meter? Den kabeln kan du ju kontaktera själv.
100m till den ena kåken skulle funka men på gränsen så jag tror det är smartare att köra fiber till båda. Den andra är det 200 m till.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Går att köra färdigkontrakterad med, fs.com har jag sett hänvisas till
Kikade lite men det blev rätt dyrt med långa längder. 200m som jag behöver till den ena byggnaden kostade 5 000 + frakt och då kvarstår ändå problemet med hur jag ska dra den igenom slangen.
 
krillek krillek skrev:
Kikade lite men det blev rätt dyrt med långa längder. 200m som jag behöver till den ena byggnaden kostade 5 000 + frakt och då kvarstår ändå problemet med hur jag ska dra den igenom slangen.
Du lär ju inte komma under 5000:- för att få någon att köra hem till dig, dra eller blåsa en fiberkabel och sedan svetsa den.

Problemet med att dra kabeln kommer vem som helst som gör det att få.
Förmodar det ligger ett gult kabelrör i backen idag. Ska det blåsas fiber måste det dras en slang eller dukt i detta som man sedan kan blåsa fibern i. Det går inte att blåsa i vilket rör som helst.
 
krillek krillek skrev:
Kikade lite men det blev rätt dyrt med långa längder. 200m som jag behöver till den ena byggnaden kostade 5 000 + frakt och då kvarstår ändå problemet med hur jag ska dra den igenom slangen.
Vad har du för slang?

En singlemode LC eller SC borde gå att dra genom det mesta.
Jag flyttade CPEn i huset genom att byta ut fiberpatchen (singlemode SC) till en längre som jag sedan fick genom 16mm VPrör (kan ha varit utan börjar).

En 200m sån bör inte kosta 5000kr utan snarare under tusenlappen.
 
D droidekas skrev:
Du lär ju inte komma under 5000:- för att få någon att köra hem till dig, dra eller blåsa en fiberkabel och sedan svetsa den.

Problemet med att dra kabeln kommer vem som helst som gör det att få.
Förmodar det ligger ett gult kabelrör i backen idag. Ska det blåsas fiber måste det dras en slang eller dukt i detta som man sedan kan blåsa fibern i. Det går inte att blåsa i vilket rör som helst.
Jag har lagt samma typ av 25mm PEM-slang som användes när fiber drogs in till fastigheten. Prislappen kan jag nog leva med, men jag köper hellre en tjänst än en färdig kabel som jag kanske misslyckas med att få igenom slangen :)

Frågan handlade egentligen mest om vem/vilka företag som erbjuder den typen av tjänster.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Jag har lagt samma typ av 25mm PEM-slang som användes när fiber drogs in till fastigheten. Prislappen kan jag nog leva med, men jag köper hellre en tjänst än en färdig kabel som jag kanske misslyckas med att få igenom slangen :)

Frågan handlade egentligen mest om vem/vilka företag som erbjuder den typen av tjänster.
Det blir lättare att dra en loose tube fiberkabel än att först putta in en subdukt och sedan blåsa- Då får du även betala för både subdukt och kabel.

Dra och svetsa en fiberkabel kan din lokala Bravida-filial eller liknande firma göra.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad har du för slang?

En singlemode LC eller SC borde gå att dra genom det mesta.
Jag flyttade CPEn i huset genom att byta ut fiberpatchen (singlemode SC) till en längre som jag sedan fick genom 16mm VPrör (kan ha varit utan börjar).

En 200m sån bör inte kosta 5000kr utan snarare under tusenlappen.
25mm PEM-slang - samma typ som användes när jag drog in fiber till fastigheten för 5 år sen.
Jag har dålig koll på olika typer av fiberkablar, men jag får kolla på den typen du föreslår.
 
J
krillek krillek skrev:
Kikade lite men det blev rätt dyrt med långa längder. 200m som jag behöver till den ena byggnaden kostade 5 000 + frakt och då kvarstår ändå problemet med hur jag ska dra den igenom slangen.
Men förstärkt alltså armerad fiberkabel kan du ju dra genom själv. Eller finns det ingen dragtråd i redan?
 
J Jocke Best skrev:
Men förstärkt alltså armerad fiberkabel kan du ju dra genom själv. Eller finns det ingen dragtråd i redan?
Nej, ingen dragtråd - "vanlig" PEM-slang från Ahlsell.
 
J
krillek krillek skrev:
Nej, ingen dragtråd - "vanlig" PEM-slang från Ahlsell.
Kolla med TFD. De är duktiga.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.