nordlp nordlp skrev:
Skall välja tillval på klinkers mm. Det är ett större gruppområde, så man får offert på sina tillval från entreprenören som lägger in.
Exempel: Det ingår golv som kostar 300/ m2. Viil ha ett golv för listpris 900/m2. Detta golv kan man privat med prutning köpa för ca 700. Entrepenören köper säkert ännu billigare. Är det ok att enterpenören debiterar mig listpris och alltså tjänar minst 200 per kvadrat på att jag gör tillval ?
Det är tillvalen de tjänar pengarna på. Som andra säger, kolla vad det står i avtalet. Jag vet att många också gör så att man väljer bort vissa delar av entreprenaden som man kan tänka sig att göra själv. T.ex. att man väljer bort köksmontering, för att sedan köpa och bygga det själv. Medan man kanske istället väljer en dyrare snyggare klinker. Beror lite på vad man själv är duktig på att göra.
 
S
X xoonix skrev:
Vi är i exakt samma situation just nu med samma deal verkar det som 300kr m2 ingår för både golv och kakel, klinker. Vi har dock fått vänta i en evighet på att ens få en offert på önskade tillval....

Vi behöver dock inte ta golv och sådant via vår entreprenör om vi inte vill och då räknas 300kr m2 av för golvet på slutsumman för huset. Men vi resonerar att entreprenören nog förmodligen hellre lägger in ett golv vi köper via dem. Om man ändå hade fått en offert
Lägg in golvet själv. Så gjorde jag när jag byggde, men då var det bestämt från början.
P Pin skrev:
Frågan gäller väl vad entreprenören ska tjäna på materialet. Arbetet får han ju redan betalt för. Tillvalet är ett dyrare material.

Eftersom arbetet redan är betalt och inte gör att välja bort så är det en dålig idé att göra jobbet själv. Naturligtvis kan man bygga hela, eller delar av, huset själv. Men få är det ett annat avtal man ska ha från början och inte den här typen av husföretag.
 
Nicke Nyfiken
emmschen emmschen skrev:
Det är tillvalen de tjänar pengarna på.
Så du menar på fullt allvar att om kunden nöjer sig med standard och inte gör tillval, så går det +-0 för byggföretaget efter ett husbygge?:crysmile:
 
H
E eleson skrev:
Kostar det ursprungliga golvet 300 eller är det vad de reducerar priset med?
Jag frågar för ibland har jag hört argument i stil med: " men den prylen (spisen) du tar bort kost bara 1900 i inköp så jag kan ju inte dra bort de 4500 den kostar på elgiganten. Men nya du vill ha istället kostar 6500, precis som på elgiganten."
Man vill alltså ha marginalen två gånger, både på det man inte sålde och på det man sålde.
Det är säkert olika hos hustillverkare. De drar bort inköpspriset och lägger till produkten du vill ha utanför standardsortimentet, den produkten har inte hustillverkaren samma rabatt på och då får du betala ett högre pris, du kan inte jämföra mellanskillnaden på 2 produkter som du köper på Elgiganten. Annars kan du köpa produkten på Elgiganten och sätta in den efter besiktningen och sälja den som är i standardsortimentet.
Men det handlar också om garanti, speciellt i en totalentreprenad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så du menar på fullt allvar att om kunden nöjer sig med standard och inte gör tillval, så går det +-0 för byggföretaget efter ett husbygge?:crysmile:
Nej det menar jag inte. Jag ska omformulera. Det tjänar en stor del av sina pengar där. Få nöjer sig ju med ”standard” om man nu ändå ska bygga nytt.
 
H
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så du menar på fullt allvar att om kunden nöjer sig med standard och inte gör tillval, så går det +-0 för byggföretaget efter ett husbygge?:crysmile:
Det är ju ett företag som måste ha täckning för alla kostnader, material, administration inkl. alla typer av ritningar löner, vinst i företaget. Givetvis är baspriset uträknat med viss utrustning dvs. standardvalet. En del hus är mer standardiserat dvs. man kan inte göra några större förändringar t.ex. i planlösningen, bl.a. är ritningarna är klara. Det mesta av ”kontors” kostnaderna är redan gjorda vilket gör att dessa hus blir billigare.
 
Nicke Nyfiken
emmschen emmschen skrev:
Nej det menar jag inte. Jag ska omformulera. Det tjänar en stor del av sina pengar där. Få nöjer sig ju med ”standard” om man nu ändå ska bygga nytt.
Det blir så mycket lättare att förstå när folk skriver vad de menar, istället för något de inte menar.
 
Nicke Nyfiken
H HEM2121 skrev:
Det är ju ett företag som måste ha täckning för alla kostnader, material, administration inkl. alla typer av ritningar löner, vinst i företaget. Givetvis är baspriset uträknat med viss utrustning dvs. standardvalet. En del hus är mer standardiserat dvs. man kan inte göra några större förändringar t.ex. i planlösningen, bl.a. är ritningarna är klara. Det mesta av ”kontors” kostnaderna är redan gjorda vilket gör att dessa hus blir billigare.
Precis så.
Givetvis tjänar byggföretagen pengar även utan tillval.
 
H
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Precis så.
Givetvis tjänar byggföretagen pengar även utan tillval.
Ja det är ju fullt naturligt. Det är ju ingen välgörenhetsorganisation.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så du menar på fullt allvar att om kunden nöjer sig med standard och inte gör tillval, så går det +-0 för byggföretaget efter ett husbygge?:crysmile:
Då gör dom sin beräknade vinst
 
Tror folk i allmänhet att det är gratis att anskaffa material? Beställningar skall göras, följas upp, levereras kostnader betalas mm. Vad man max kan pruta ned ett golv till som privatperson är väl inte så relevant egentligen.
Om man vill köpa ett hus, få det byggt så billigt som möjligt skall man trolige bestämma alla ytskikt och tillval innan man satt sig i leverantörens knä genom att skriva kontrakt. Efter är det ju inte riktigt förhandlingsläge.
 
  • Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
nordlp nordlp skrev:
Skall välja tillval på klinkers mm. Det är ett större gruppområde, så man får offert på sina tillval från entreprenören som lägger in.
Exempel: Det ingår golv som kostar 300/ m2. Viil ha ett golv för listpris 900/m2. Detta golv kan man privat med prutning köpa för ca 700. Entrepenören köper säkert ännu billigare. Är det ok att enterpenören debiterar mig listpris och alltså tjänar minst 200 per kvadrat på att jag gör tillval ?
En del byggare har upp till 60%rabatt på listpriserna så det hänger ju på vart de köper grejerna och hur mycket de kan med att ta extra. En del utgår då från priset utan rabatt och lägger på en del procent men en del är hyggligare och lägger på procent efter rabatten. Tex ahlsells har ju blivit kritiserade för sina skyhöga priser som de ger otroliga rabatter på till sina kunder o sen tar rörisen eller vem det nu är betalt till kund utan rabatt. En jädra cirkus av rabatter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.