Hej,

Jag bor i en liten bostadsrätt tillsammans med min sambo där vi igår märkte att det har bildats mögel bakom sänggaveln i en sovalkov. Det var ganska omfattande mögelbildning på ungefär 1kvm yta på väggen.

Väggen är målad och det är betong i grunden (fasadvägg).
Det är ganska dålig ventilation pga självdrag i fastigheten.

Direkt när vi märkte det så åkte vi och köpte dels en luftavfuktare (för att minimera risken att det ska komma tillbaka) och dels ett mögelborttagningsmedel vilket vi sprayade på och lät verka över natten till idag.

Medlet fick bort en del av möglet idag när jag skrubbade bort det, men det verkar inte få bort allt (åtminstone inte missfärgningarna).

Hur bör man gå tillväga? Ska man skrapa bort färgen och sedan måla på nytt?
 
Hejsan! Vad gäller missfärgningarna så kan det vara så att svartmögel bildar ett "pigment" där det suttit som inte går att tvätta bort. Enda alternativet är att måla över det, för extra säkerhet så kör en isolerspray eller färg innan så du isolerar missfärgningarna. Var noga med att allt mögel är dött bara innan tvätt och målning bara så du inte sprider runt det mer. Långsiktigt är ju att förbättra ventilationen så det inte kommer tillbaka. :)
 
  • Gilla
thompa1
  • Laddar…
A Aplablo skrev:
Hejsan! Vad gäller missfärgningarna så kan det vara så att svartmögel bildar ett "pigment" där det suttit som inte går att tvätta bort. Enda alternativet är att måla över det, för extra säkerhet så kör en isolerspray eller färg innan så du isolerar missfärgningarna. Var noga med att allt mögel är dött bara innan tvätt och målning bara så du inte sprider runt det mer. Långsiktigt är ju att förbättra ventilationen så det inte kommer tillbaka. :)
Tack för svaret!
Hur vet man att allt mögel är dött? Samt, bör man förbehandla området innan genom att t.ex. slipa innan man målar över det för att på så sätt se om missfärgningarna försvinner och hur djupt det gick?

Bifogar även bild på hur det ser ut efter skrubb, d.v.s. det som inte försvinner.

Vänligen,
Robin.
 
  • En vit vägg med mögelfläckar i olika färger och storlekar även efter skrubbning, som ska bedömas före målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det kan ju vara bra att se till att sänggaveln inte står mot väggen utan det blir några cm mellanrum så att luften kan röra sig och inte blir stillastående. Kan ju fixas genom att lägga en bräda eller annat som förhindrar sängbenen att komma för nära väggen.

Luften inne nu och senaste halvåret borde vara torr så en avfuktare ska ju inte behövas. Tvärtom kan ju luften bli för torr så att ni får problem med t.ex. ögonen.
 
  • Gilla
thompa1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju vara bra att se till att sänggaveln inte står mot väggen utan det blir några cm mellanrum så att luften kan röra sig och inte blir stillastående. Kan ju fixas genom att lägga en bräda eller annat som förhindrar sängbenen att komma för nära väggen.

Luften inne nu och senaste halvåret borde vara torr så en avfuktare ska ju inte behövas. Tvärtom kan ju luften bli för torr så att ni får problem med t.ex. ögonen.
Tack för svaret :) Vi ska se över hur vi ska göra med sänggaveln efteråt, eventuellt sätta möbeltassar (1-2cm) baktill på den så den kommer ut från väggen. Själva sänggaveln ser bra ut på baksidan trots att den stått mot möglet på väggen, bör man ta bort det tunna svarta tyget för att se så det inte är mögelbildning på insidan av den med?

Vi har ett fönster i badrummet där fönsterkarmen började få små mögelproblem, vilket gjorde att vi öppnade badrumsdörren under och efter dusch för att det inte skulle bli värre problem med fönstret nu under vintern. Detta har antagligen gjort så fukten sprids i hela lägenheten istället, så vi planerar att använda avfuktaren enbart kring duschar etc.
 
T thompa1 skrev:
Tack för svaret!
Hur vet man att allt mögel är dött? Samt, bör man förbehandla området innan genom att t.ex. slipa innan man målar över det för att på så sätt se om missfärgningarna försvinner och hur djupt det gick?

Bifogar även bild på hur det ser ut efter skrubb, d.v.s. det som inte försvinner.

Vänligen,
Robin.
Förlåt om jag fick det låta på ett visst sätt, märkte det när jag läste igen vad jag skrev. Har du använt ett mögeldödande medel och följt instruktionerna för den produkten så borde det vara dött! :) Målartvätt och uppruggning med sandpapper innan målning är aldrig fel. Är du nyfiken på hur djupt det sitter så kan du ju kolla men troligtvis växer det ur eller in i betongen beroende på vart fukten kom ifrån. :)
 
BirgitS
T thompa1 skrev:
Vi har ett fönster i badrummet där fönsterkarmen började få små mögelproblem, vilket gjorde att vi öppnade badrumsdörren under och efter dusch för att det inte skulle bli värre problem med fönstret nu under vintern.
Efter en dusch kan det ju vara bra att i stället öppna fönstret en stund för att vädra ut fukten.
 
Staffans2000
Lite mögel mot en yttervägg, som du beskriver, är väl inget problem överhuvudtaget. Fram med sängen. Tvätta med Klorin. Skölj. Skjut tillbaka sängen, men lämna en decimeter glipa. Klart
Mycket väsen, för lite ull, må jag säga.

Staffan
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.