Jag har övertagit ett hus där innertaket på garaget var i väldigt dåligt skick. Det dåliga skicket berodde på en utsidig läcka som åtgärdats, men inget var gjort på insidan.

Under själva yttertaket var det isolering och sedan gips. De hantverkare jag talat med har olika åsikter om hur den nya konstruktionen ska se ut...

Alt 1: Samma som tidigare dvs yttertak, isolering, gles, gips
Alt 2: yttertak, ångspärr, gles, gips
Alt 3: yttertak, isolering, ångspärr, gles

Vilket verkar mest vettigt? Garaget kommer att ha en viss grunduppvärmning.

Och som om detta inte är nog så får jag också olika råd huruvida OSB ska sättas över gipset...

Uppskattar input!

/L
 
Det är uppvärmningen som är avgörande för om det ska sitta ångspärr eller inte. Hur har du tänkt där?
Ska det värmas upp kontinuerligt så brukar man sätta ångspärr, och då närmast under innertaket (gipset).
Idag finns även varianter på ångspärr, s.k. ångbroms som inte är lika tät.

OSB under gipset i ett garage känns väl lite "overkill".

Det som dock också måste till är ju en ventilerad luftspalt mellan yttertaket och isoleringen.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Det är uppvärmningen som är avgörande för om det ska sitta ångspärr eller inte. Hur har du tänkt där?
Ska det värmas upp kontinuerligt så brukar man sätta ångspärr, och då närmast under innertaket (gipset).
Idag finns även varianter på ångspärr, s.k. ångbroms som inte är lika tät.

OSB under gipset i ett garage känns väl lite "overkill".

Det som dock också måste till är ju en ventilerad luftspalt mellan yttertaket och isoleringen.

Tack för svar!

Garaget har inte varit uppvärmt tidigare, men jag kommer att sätta in ngn radiator, men det kan säkert komma att ligga mellan +5-10 grader när det blir kallt.

Menar du att ångspärren ska sitta på undersidan av glespanelen?


/L
 
Med de förutsättningarna hade jag satt ångspärr. Eller också en ångbroms.
Och den ska sitta närmast den varma ytan (gipset).

Glöm inte heller ventilation. Både mellan yttertak och isolering, och i själva utrymmet.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Med de förutsättningarna hade jag satt ångspärr. Eller också en ångbroms.
Och den ska sitta närmast den varma ytan (gipset).

Glöm inte heller ventilation. Både mellan yttertak och isolering, och i själva utrymmet.
Perfekt, stort tack för hjälpen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.