Är det någon här som har erfarenhet av att bygga in glaskassetter direkt i hålet i väggen?
Finns det pengar att spara på att köpa fönstren helt utan karm när man skall bygga ett större glasparti?
 
Ingen erfarenhet av att bygga själv, men jag har haft ett hus med glaskassetter inbyggda direkt i väggen. De var ca. 115x140 cm och hade suttit på plats i 30 år när jag köpte huset. Rutorna stod på träkilar och var fastklämda mellan "hålet i väggen" och en utvändig trälist. Det satt kronlist mot rutan på bägge sidor.
 
hej!visst kan man montera på detta vis, men det ser inte klokt ut.smaken är olika! ha de.
 
Tycker det är suveränt billigt och ganska lätt att göra snyggt.
 
snabela skrev:
Tycker det är suveränt billigt och ganska lätt att göra snyggt.
Vet du ungefär hur mycket billigare det kan bli? Finns det något på nätet om hur man monterar dem?
 
Klart det är snyggt!
 
  • Fnstermoderna_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MinimalistWannabe och 7 till
  • Laddar…
Dyrare i Stockholm antagligen. Jag köpte på Bandhagens glas i södra Stockholm. Kommer ihåg att ett 1400x1400 kostade oprutat cirka 2500 SEK med tillhörande aluminiumlist (läggs undvändigt/under glaset). Farsan köpte mycket billigare i Malmö vet jag.

Därutöver lite E-formad gummilist och en mindre trälist invändigt och utvändigt för att skruva/klämma fast glaskasetten.
 
Snyggt!
Så ska jag ha i mitt nästa (enplans-)hus .... ::)
 
Jag har en överbliven "glaskassett" (energiglas, 2-glas) som jag skulle vilja montera på detta sätt i en befintlig öppning i en platsgjuten vägg. Alla hålets sidor är alltså i betong.

Jag har inte kollat noggrannt ännu, men jag tror att glaset samt eventuell "karm" eller vad man nu behöver får plats inuti öppningen, men vad gör man ifall det inte går? Monterar antingen på utsidan eller insidan av väggen kanske? Vilket tror ni är bäst / enklast?

EN45 beskriver lite grand ovan hur montaget kan gå till, men jag hängde inte alls med. Är det någon som kan utveckla lite kanske?
 
Jag har fyra små fönster på ca 96*23cm som i dagsläget är englas utan innanfönster (dessutom är ett av dem trasigt), så jag behöver givetvis byta ut dessa så snart som möjligt. Eftersom jag inte vill/behöver ha dem öppningsbara så funderar jag på att köpa glaskasetter (treglas, isolerglas) och montera dessa själv.
Bör jag tillverka ramar till kasetterna (hur gör jag detta lättast/snyggast/bäst i så fall?) eller är det smartare att montera dem utan ram direkt i väggen?
 
Det går utmärkt att göra fasta fönster själv, gjorde 10 st förra året dock gjorde jag egen kar som jag skruvade i hålen för att kunna justera. Det var inte särskilt svårt, tog 45*120 reglar som jag sågade ur ett "jack" sågade till 4 st i lämplig längd och skruvade i hop dem som en ram. Den som sitter i botten fasade jag för ev vattenavrinning sen är det bara att ställa i kasseten på med en dropplist i nederkant och andra lister runt om.

Ska se om jag kan ordna ett par bilder på resultatet ikväll när jag kommer hem...
 
  • tt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marive, det där låter lovande, men jag hängde inte helt med på din beskrivning. Går det att få ännu fler bilder kanske?
 
Någon som vet vad man använder för att isolera/täta mellan kasett/karm
 
Timmerman_58 skrev:
Någon som vet vad man använder för att isolera/täta mellan kasett/karm
Bumpar denna fråga då jag planerar att bygga egna fönster. just tätningen skulle vara fint att få lite tips kring! Tycker det blir riktigt snyggt med fasta fönster!
 
T tegelsnickarn skrev:
Bumpar denna fråga då jag planerar att bygga egna fönster. just tätningen skulle vara fint att få lite tips kring! Tycker det blir riktigt snyggt med fasta fönster!
Bumpar denna fråga igen! Jag ska bygga en kolonistuga där detta skulle kunna vara ett bra alternativ för de fasta fönstren. Verkar både snyggt och relativt billigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.