Wow bra som inspiration! Ser ut att ha dragits mycket kablar. Hur drog du kabel till de två våningarna på ett snyggt sätt?

Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Så här har jag gjort det hemma (se bild). Har dock två accesspunkter, en på varje våning. Mediakonverteraren levereras oftast av dem som installerade fiber hos dig. TV'n kan förses med nätverk via router/switch men har man TV via fiber finns oftast en speciell TV-port på mediakonverteraren som ska direkt till TV'n.

[bild]
 
B Biffklump skrev:
Wow bra som inspiration! Ser ut att ha dragits mycket kablar. Hur drog du kabel till de två våningarna på ett snyggt sätt?
Jag hade förmånen att kunna dra ljud och nätverk när huset byggdes. Annars kan ju ett mesh-nätverk vara ett bra alternativ, dvs enheter som bara utökar ett befintligt wifi. Ett annat alternativ kan vara powerline där du använder elnätet.

Installation av ljud- och nätverkskablar i ett hus under byggnation med öppen väggstruktur och exponerade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Så här har jag gjort det hemma (se bild). Har dock två accesspunkter, en på varje våning. Mediakonverteraren levereras oftast av dem som installerade fiber hos dig. TV'n kan förses med nätverk via router/switch men har man TV via fiber finns oftast en speciell TV-port på mediakonverteraren som ska direkt till TV'n.

[bild]
Inte har du väl en kamera med bara Cloud Key? Behövs väl en Cloud Key Gen2 Plus för det?
 
Ja så smart. Vi köpte huset så det finns inte riktigt något sånt system. Jag ska kolla upp mesh också tack!

Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag hade förmånen att kunna dra ljud och nätverk när huset byggdes. Annars kan ju ett mesh-nätverk vara ett bra alternativ, dvs enheter som bara utökar ett befintligt wifi. Ett annat alternativ kan vara powerline där du använder elnätet.

[bild]
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Inte har du väl en kamera med bara Cloud Key? Behövs väl en Cloud Key Gen2 Plus för det?
Det stämmer, kameran har jag inte ännu.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
tommib
Man kan köra Ubiquitis AP med wireless backhaul, dvs man kan använda dem som ett meshsystem utan att hålla på med nätverkskablar överallt. En nackdel med detta, förutom att hastigheten blir kraftigt lidande, är att Ubiquitis AP matas över PoE (kraft över nätverkskabeln) så det blir en nätverkskabel och en injektor att sätta någonstans i alla fall.

Ubiquiti hade också en massiv säkerhetsläcka nyligen och reagerade inte på den som man kanske skulle önska. Kan vara något att tänka på. Samtidigt, det finns förmodligen stora säkerhetshål i övriga leverantörers produkter också.
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
B Biffklump skrev:
Hej,

Vi har precis fått fiber och jag ska försöka få nätet att täcka alla tre våningar i vårt 160 kvm hus.

Vad har ni för lösning? Vilken router är bäst för räckvidd och använder ni förstärkare för Wi-Fi i de olika rummen för att få ut nätets räckvidd.

Tacksam för alla tips!
Är detta verkligen ett problem? Har du testat med "vilken gammal router som helst" och insett att det verkligen är ett problem?

Personligen är jag mycket datorintresserad, men just detta med trådlösa nätverka är aldrig något jag fått anledning att sätta mig in i, just av den anledningen att "det bara funkar".

Sist jag bodde i hus så var det enplan på 125kvm, jag skruvade upp routern på en vägg i tvättstugan bredvid fiberomvandlaren o det var det sista jag tänkte på det.... Hade wifi överallt på tomten, även inne i friggeboden.
Även en bra bit ut på sjön som låg i anslutning till fastigheten märkte jag av en slump...

Nu bor jag i lägenhet på 7de vån, inga problem att få wifi att fungera ute på gården vid den gemensamma grillplatsen...

Kör fortfarande nån gammal Asus router som heter RT-N16 såg jag nu när jag kollade efter, dagens motsvarighet kostar säkert inte mer än 2-300:-
 
  • Gilla
anderols och 1 till
  • Laddar…
B Biffklump skrev:
Absolut, det är nog den lösning jag helst vill ha. Att inte behöva dra så mycket kabel, för vad jag förstår från ubiquiti så är det kabel man måste dra till alla AP så det blir väldigt mycket kabel som ska dras i huset.
Du lär nog klara dig med max 2 AP's.
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Några inlägg städade.
Tänk på en trevlg ton och att hjälpa TS med frågan
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Har varit i samme situation som dig. Har ingen erfarenhet av Ubi men en enkelt mesh som TP-Links M4 har gjort underverk. Orsaken jag nämner detta alternativ är:

Kan ersätta routern om routern står i "huset"
Kan användas trådat
och via WiFi där tråd inte finns
Väldigt enkelt att konfigurera

Jag rekommenderar starkt att dra kabel till sina access punkter. Själv har jag två trådade ( en per våningsplan) samt en 3e via WiFi för att täcka ut mot gården (motsatt ända av huset vån 1). Dyra meshlösningar som har separat 3e kanal för AP - AP måste till för bra bandbredd om man inte drar kabel. Sedan ska ju radio signalen iaf räcka mellan mesh noderna - inte alltid möjligt.

Undvik WiFi repeaters!
 
  • Gilla
·HeRmAN· och 1 till
  • Laddar…
Har inte fått klart för mig hur kåken är byggd, väggar, bjälklag.

Det kan vara absolut busenkelt att få full täckning överallt som i vårt fall, ett trähus, gipsväggar, träbjälklag med en del klinkergolv. 1 1/2-plans med källare. En enda wifi-router idag på övervåningen som ger 200 mbps+ i källaren och 400 mbps+ på våningsplan och övervåning. 100 mbps+ ute på altanen, i garage. Hade tidigare en extra AP på våningsplanet men är numera helt överflödig. Detta via en billig TP-link C2300, inte ens förra årets modell vad jag förstår men klarar fint ett mixat nät av både gamla 11b, 11n och nyare 11ac-klienter helt problemlöst och skiftar mellan 2,4 GHz och 5GHz sömlöst efter vad som passar bäst.

Så ibland kan det vara otroligt enkelt. Men är det betongkåk krävs mer eftertanke och fler AP.
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Ta enklaste vägen, kolla t.ex Kjell & Co och sök på Mesh.
 
Om du har problem med kabeldragning, så skulle jag prova med en enkel router med strategisk placering.

Jag har ett tvåplanshus med källare. Betongbjälklag till källaren. Jag har en ASUS router på övervåningen i ena änden av huset. Den ger bra täckning på hela övervåningen och hela bottenvåningen. Lite dålig täckning på terassen utanför köket. Men då är man ca 10m från routern och signalen har då gått igenom tre innerväggar i trä, en putsad yttervägg och mellanbjälklaget i trä.
I källaren har jag kontakt, men väldigt dålig. Där använder jag trådat nät. Har mitt kontor till firman där.
Jag tror att om jag kunde placera routern mer centralt i huset så skulle den täcka allt.
Jag hade en D link router tidigare, den gav mycket sämre täckning. Till den hade jag en repeater som dels ändå gav dålig täckning. Plus att repeater NNs oftast inte fungerade. Var tvungen att starta om den ofta.
 
Du har fått bra råd redan.
  • Nej till mesh, ja till kabel.
  • Där kabel inte går, sätt acesspunkt.
  • Där kabel inte alls går under några som helst omständigheter, mesh
Stabilast är uppifrån och ner. Mesh kan funka om man bara vill ha upp något som funkar men stabiliteten kan variera. Bra i vissa fall, sämre i andra.
 
Jag skulle säga att du absolut vill ha mesh, via kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.