Vi skulle vilja skapa mer arbetsyta i vårt kök. Idag har vi bara kök längs ena väggen (se bild) men skulle vilja bygga till extra bänkyta i 90-graders vinkel mot fönstret (se bild).

Idag är diskmaskinen placerad in mot väggen vilken skulle behöva flyttas för att göra detta ingrepp (se bild på ny lösning).

Jag undrar om det med vår kökslayout (IKEA kök från 2017 tror jag) är möjligt att göra detta utan att behöva bygga om hela nedre delen av köket (riva ur bänkskiva osv). Kan man bara lossa köksskåpen, flytta om dem och dra nya rör för diskmaskinen?

Ps. jag kan inget om hur ett kök är monterat så jag frågar här för att få en idé om det ens är möjligt att göra ett enklare ingrepp.
 
  • Diagram över befintligt kök och ny lösning med extra bänkyta och omplacerad diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja går gör det nog, Hänger köket på skena eller står på ben? Har ni bara golv under diskmaskinen så behövs golv under vid nya placeringen. Problemet blir skåpet i hörnet. Normalt så sätter man det med distans till intilliggande skåp. Där ni nu har diskhon.

Det är passbiten man får ta bort och försöka trycka in skåpet. metod-baenkhoernskapsstomme-vit__0626401_pe692727_s5.jpg
 
Tack! Ska undersöka det där med skena/ej.

Jag tänker att i värsta fall blir hörnet en "död yta" så sätter man nya skåp under den nya bänskivan.
 
Du kan modifiera hörnskåpet om det skulle behövas. Du kan kapa i bakkant så det kommer på plats. Täckskivan på baksidan kan man spika/ limma dit.

Ni kan behöva byta sida på dörren till diskhon också beroende på hur den öppnas.
Passbiten är till för att dörrarna inte ska slå i varandra. Men i sommarstugan tog jag bort den och fick till dörrarna med justering i efterhand.
 
Just nu är det utdragbar låda under diskhon. Det kanske är bättre att byta till lucka om man förlänger köket i 90 grader (lurigt att öppna annars kanske).
 
Ja det kommer nog bli lite speciallösningar. Men du får lösa dem eftersom du ser hur allt kommer på plats.


Kom på en sak. Sitter inte diskmaskinen en liten bit ut från väggen idag?

Så här ser fästena ut för skena, du bör se skenan i detta hål.
Arbetsgången blir följande.
Ta bort sockeln under skåpen, bara att dra ut om det är Ikea's. Sitter med clips.
Lossa alla skruvar under bänkskivan i de skåp som du vill flytta, kan sitta i både fram och bakkant.
Skåpen kan även vara ihopskruvade med varandra i sidorna i hålen på sidorna. lossa även dessa.

Om du har väggskena:
sänk höjden på benen så att skåpet går fritt från både golv och bänkskiva.
Lossa sedan skruvarna du ser på bilden som sitter i själva skåpsstommen. Du kommer inte kunna lyfta av skåpet som du normalt gör. Var beredd på att skåpet kommer ramla ner i bakkant så palla gärna upp det med något.

Om du har ben i fram och bakkant:
Sänk alla ben tills det går fritt från både bänkskiva och golv.

Skåpet som är 40cm brett, bör du bara kunna sänka benen på och lossa skuven i mitten på fästet och sedan flytta det i sidled.. Väl på plats så höjer du benen igen och skruvar åt skruven i väggskenan igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.