Hej!

Tänkte göra om ett utedass till hönshus men hittar ingen vettig information någonstans. Jag är helt ny på höns och har aldrig tidigare ägt några, och är också helt ny på att bygga. Golv, väggar och tak är i trä. Åsikter om detta? Behöver jag isolera?

Mellan vägg och tak finns det just nu stora mellanrum och dessa ska jag täcka med plankor så att det inte finns risk för rovdjur att ta sig in och för att det ska hålla tätt mot vind och regn.

Jag tänkte behålla bänken och ha sittpinnar ovanför. Tanken är det mesta av skiten hamnar på bänken och att då kunna ha ett underlag där som är lätt att ta ut och rengöra.

Ge mig era bästa tips och råd och vad jag bör tänka på!

Bilder finns bifogat
 
  • Interiör av gammalt träutedass med bänk och rustik inredning, planerat att omvandlas till hönshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet utedass i trä med trasig dörr och mossa på taket, avsett att renoveras till hönshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träinteriör av ett utedass med bänk och färgade mattor, planeras att omvandlas till hönshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningen av ett gammalt utedass med träväggar, en träbänk och en sliten matta, planerat att omvandlas till ett hönshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett gammalt utedass i trä med planer på att omvandla till hönshus, oisolerat med träbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett gammalt träutedass med synliga träbjälkar och brädor i taket, öppningar mellan vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av gammalt utedass i trä med bänk, avsett att omvandlas till hönshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Mitt enda tips är att om du ska ha el i hönshuset så ska du ta det från grannen ;)

Så, nu var det sagt.
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 17 till
  • Laddar…
Vilket fantastiskt familje-dass! :love::crysmile: Lycka till med hönsen! Tänk på ev fågelinfluensa som råder och särskilda regler kring detta.
 
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ser ut att bli ett riktigt skitjobb.
 
  • Gilla
  • Haha
Vinkelrät och 2 till
  • Laddar…
Kan man inte pott-träna hönsen? Det vore ju idealiskt i detta fallet.
 
  • Haha
  • Gilla
Hilwan och 1 till
  • Laddar…
N NSC skrev:
Hej!

Tänkte göra om ett utedass till hönshus men hittar ingen vettig information någonstans. Jag är helt ny på höns och har aldrig tidigare ägt några, och är också helt ny på att bygga. Golv, väggar och tak är i trä. Åsikter om detta? Behöver jag isolera?

Mellan vägg och tak finns det just nu stora mellanrum och dessa ska jag täcka med plankor så att det inte finns risk för rovdjur att ta sig in och för att det ska hålla tätt mot vind och regn.

Jag tänkte behålla bänken och ha sittpinnar ovanför. Tanken är det mesta av skiten hamnar på bänken och att då kunna ha ett underlag där som är lätt att ta ut och rengöra.

Ge mig era bästa tips och råd och vad jag bör tänka på!

Bilder finns bifogat
Åter till själva frågan! :D Jag har en del bekanta som har höns. Jag själv är inte jätteinsatt men vad jag vet så drar sig råttor ofta till hönshus. Jag skulle se till att det är tätt överallt men sätta in gallerventiler för ventilation. Annars ett mycket bra användningsområde för ett gammalt dass (y):D
 
Tack! Jo det har jag redan tänkt på :D Tänkte främst på om man bör lägga typ OSB-skivor över väggar och golv, samt kanske göra ett innertak så det inte är sådan höjd i taket. Blir kanske kallt för hönsen annars. Det är lite väl hög takhöjd :rofl:
 
  • Gilla
Fredrik.aa
  • Laddar…
Mitt förslag är att du bygger ett nytt hönshus och behåller det gamla dasset som ett kulturhus, det finns inte så många kvar.
Riktigt läckert också med det lilla hålet nära ett stort där den vuxne skiter ikapp med barnet för att lära och hålla koll.
Hade det där stått på min gård hade jag K-märkt det.

Nu är det ju ditt och du gör som du vill med det, men tänk ett varv till innan du gör något oåterkalleligt.
Ett enkelt hönshus smäller du ihop med lika mycket jobb som det är att göra om ditt kultur-skithus från en tid som försvunnit,
 
  • Gilla
Hilwan och 12 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Mitt förslag är att du bygger ett nytt hönshus och behåller det gamla dasset som ett kulturhus, det finns inte så många kvar.
Riktigt läckert också med det lilla hålet nära ett stort där den vuxne skiter ikapp med barnet för att lära och hålla koll.
Hade det där stått på min gård hade jag K-märkt det.

Nu är det ju ditt och du gör som du vill med det, men tänk ett varv till innan du gör något oåterkalleligt.
Ett enkelt hönshus smäller du ihop med lika mycket jobb som det är att göra om ditt kultur-skithus från en tid som försvunnit,
+1 på de! Hade jag haft möjlighet till utedass där jag bor så hade jag skaffat det! Har de vid morfars gamla skogsgård och älskar det!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Dra in el så du kan sätta en grislampa för uppvärmning. Kommer såklart att gå mindre el och lättare att hålla värmen om du isolerar men det är inget måste.

finns en massa olika hönsraser att välja på - välj någon av de lite härdigare sorterna om du kan så kommer de att klara sig fint. Viktigast är att se till att de hela tiden har tillgång till vatten som inte fryser.

vi har en hönslucka som går på skymningsrelä (batteridriven) och som öppnar varje morgon när det ljusnar. Då kommer flocken ut i voljären själva - så slipper man skynda ned och öppna. Sen när vi kommer ut lite senare så släpper vi ut dem på tomten.

tror inte du behöver sänka taket - du kan sätta upp någon pinne lite högre upp som komplement - skönt med ordentlig ståhöjd för egen del därinne också. Nästa gång jag bygger hönshus ska jag göra det en halvmeter högre. Är precis att jag står rak därinne som det är nu och hade gärna haft lite mer plats.

finns en hel del litteratur att köpa eller låna på biblioteket. Lycka till!
 
  • Gilla
RACS
  • Laddar…
Huset på bilden är en dröm för alla möjliga kvalster och löss... Man bör försöka få så släta väggar som möjligt så de små kräken inte har någonstans att gömma sig. (Löss och kvalster alltså, inte hönsen.) Själv satte jag masonit på insidan när jag byggde och fogade sedan alla skarvar samt målade så det dels blev ljusare, dels att det skall vara lättare att torka av och dels att det skall vara lättare att se om man ändå får något angrepp. Det finns tex blodsugande små as som blir röda och fina när de ätit, de är lättare att se mot en vit bakgrund. Försök göra allting i huset löstagbart så du kan ta ut och rengöra ordentligt för att förebygga angrepp.

Har också en automatisk lucka men har den inställd på tid eftersom min tupp gärna gal från typ 4 på morgonen och det låter mindre när han gal i hönshuset i stället för utomhus. Kan försöka leta fram lite bilder från mitt bygge om intresse finns.
 
  • Gilla
  • Älska
Mällösagård och 2 till
  • Laddar…
Enig med ovanstående och vill starkt råda till ett nytt hönshus med väggar av slätt skivmaterial. Formplyfa är tåligt och vårt val till golv och sarg. Finns olika formskivor, favoriten här är högblank och ser som ny ut efter städning.

Visserligen okonventionellt med tanke på fuktbelastning men gips på väggarna här fungerat utmärkt för oss, slätt men även kalkbaserat vilket stoppar en hel del skadedjur.

Övriga saker att tänka på är vintervatten som inte skall frysa, skadedjurssäker foderförvaring samt möjlighet till utevistelse under tak.

Avråder starkt från hönsnät då både småfågel och räv lätt tar sig igenom.
Svetsat nät 'putsnät' är ljusår bättre.
 
@NSC

Har haft höns i säkert 10 år, vi har aldrig haft problem med råttor men däremot är ju räv, fåglar ett jäkla skit.
Plastmatta på golvet är att föredra då det är enkelt att städa ur.
Du behöver inte isolera alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.