Jag har byggt ett separat duschhus i 25 cm lecablock med gjuten betongplatta med en golvbrunn. Väggarna är putsade in och utvändigt med 5 mm puts. På golvet skall det bli klinkers och väggarna skall kaklas hade jag tänkt. Bör man lägga tätskikt invändigt innan kaklingen eller kan man strunta i det. Det kan väl inte bli några vattenskador i detta duschhus eller tänker jag fel?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Även i oisolerade källare med betongplatta och -väggar (vilket ju liknar vad du har) så brukar man ha tätskikt i duschutrymmet för även om betong tål vatten rätt bra kanske det inte mår så bra av att ständigt bli mycket blöt. Om du vill kunna försäkra duschhuset mot vattenskador kan det vara bra att kolla vad ditt försäkringsbolag tycker.
 
Så länge inget är fuktkänsligt måste du inte ha tätskikt och så låter det ju som här. Jag hade nog skippat det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Även i oisolerade källare med betongplatta och -väggar (vilket ju liknar vad du har) så brukar man ha tätskikt i duschutrymmet för även om betong tål vatten rätt bra kanske det inte mår så bra av att ständigt bli mycket blöt. Om du vill kunna försäkra duschhuset mot vattenskador kan det vara bra att kolla vad ditt försäkringsbolag tycker.
Det är inte försäkringsbolagen som ska diktera byggteknik, det är normerna som ska göra det. De har inget att vinna på att förorda en billigare lösning för kunden.
 
Tack för bra synpunkter! Tanken med en konstruktion ”betonghus” är ju att det inte skulle kunna bli några vattenskador och därmed inga problem med försäkringen. Med en ”öppen vägg” (puts och tjocka 25 cm lecablock) borde fuktvandringen inte ge några problem. Jag tror på att göra en kompromiss med att bara sätta tätskikt i duschhörnan, eller?
 
BirgitS
L Lkire skrev:
Jag tror på att göra en kompromiss med att bara sätta tätskikt i duschhörnan, eller?
Det är så man gör i oisolerade källare i betong så jag tycker det låter vettigt. Du har väl läst BKR:s branschregler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.