Hej allihopa!

Jag hållet och planerar FTX-installation i kåken och tänkte passa på att dra fram nätverksuttag till alla rum när jag ändå håller på...

En shopping-spree på amazon senare ramlar en liten 12-portars patchpanel, kabel och keystone-uttag ner...

Keystone-kontakterna säger att de är cat 6a, medan patchpanelen har skrivet cat 6 på sig... Installationsanvisningen till panelen säger dock att att den finns i två varianter...

Pin 1-8 är ju samma, men de verkar lite omorganiserade.. Betyder det att den fysiska kopplingen i patchpanelen är olika mellan cat 6/6a, och det blir samma om man följer färgkodningen, eller är de fysiskt lika och pin-ordningen i rj45-kontakten är annorlunda?
 
  • Installationsinstruktion för en 12-portars patchpanel med färgkodning för CAT5E och CAT6, visar T568A och T568B-kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vad som står på uttaget som anger vad det följer för standard, så dina Keystone-moduler är CAT6A. Men de följer bara den standarden om kabeln också är CAT6A. Är kabeln CAT6 så blir installationen CAT6, även om modulen är CAT6A. Sedan för kopplingen så ska det vara samma ordning på kontakterna oavsett om det är CAT6 eller CAT6A. Och du bör koppla enligt TIA568B, då det är den standard som brukar användas för nätverk.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ok, "b" it is. (y)

Men jag fattar fortfarande inte varför man kastat om pin-numren? På 6a är det numrerat 1-8 (syns även på bilder i instruktionen) medan på min panel är det 5-4-1-2-3-6-7-8....:thinking:

Eller övertänker jag det hela? Ska jag bara parkera rätt färg på rätt plats och skita i pin-numren?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men jag fattar fortfarande inte varför man kastat om pin-numren? På 6a är det numrerat 1-8 (syns även på bilder i instruktionen) medan på min panel är det 5-4-1-2-3-6-7-8....:thinking:

Eller övertänker jag det hela? Ska jag bara parkera rätt färg på rätt plats och skita i pin-numren?
Det kan vara så att man flyttat på hur paren ska ligga i plinten på Cat6A varianten. Jag tyckte också det såg konstigt ut först, men kollar du färger mot stiftnummer och rätt variant av A/B tycker iaf jag det stämmer. Ingen variant har pin-numren i rent stigande nummerordning.

Väljer du bara färger enligt B på plinten så ska det nog bli rätt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan vara så att man flyttat på hur paren ska ligga i plinten på Cat6A varianten. Jag tyckte också det såg konstigt ut först, men kollar du färger mot stiftnummer och rätt variant av A/B tycker iaf jag det stämmer. Ingen variant har pin-numren i rent stigande nummerordning.

Väljer du bara färger enligt B på plinten så ska det nog bli rätt.
Färg och nummer är ju exakt samma på båda, så det är säkert bara jag som krånglar till det....

Tack för inputen... (y)
 
OT: Jag lade upp en bild på ett uttag jag hade monterat i en tråd för att visa hur det kan se ut med kabelparen på plats. Då var det några skarpögda här på byggahus som såg att paren låg fel. :rolleyes:

Dubbeluttaget hade två plintar där paren inte skulle ligga lika på båda plintar. Varför göra på det viset? :mad:
(Ska fixa det vilket år som helst, patchpanelen var full så bara ena änden är ansluten).
 
De större elfirmorna brukar att ha folk och utrustning till fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.