Jag köpte stolar nyss och skulle montera dom. Men själva benet går inte att få in ordentligt i ”sittdynan” så hela stolen blir ranglig. Är det fel på stolarna? Gör jag något fel? Blir galen haha
 
  • En person försöker montera en stolsbent till en stolsits, stolen verkar ranglig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jeffa123 skrev:
Jag köpte stolar nyss och skulle montera dom. Men själva benet går inte att få in ordentligt i ”sittdynan” så hela stolen blir ranglig. Är det fel på stolarna? Gör jag något fel? Blir galen haha
Hej!

Troligtvis så är det 2 framben och 2 bakben. Tapparna kan vara av lite olika längd samt att vinkeln inte är densamma på fram/bakbenen. Ta gärna lite bilder på alla benen tillsammans innan montering.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej!

Troligtvis så är det 2 framben och 2 bakben. Tapparna kan vara av lite olika längd samt att vinkeln inte är densamma på fram/bakbenen. Ta gärna lite bilder på alla benen tillsammans innan montering.

Dag
såhär ser benen ut. Två som är längre och två kortare
 
Här har du bild
 
  • Fyra svarta metallrör ligger på ett trägolv, ett med en synlig skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jeffa123 skrev:
Här har du bild
Jag tror att dom två kortare skall sitta i framkant på stolen. Dom längre där bak. Testa att sätta ihop delarna först utan lim. Får du ihop delarna så märk benen med en bit målartejp där du numrerar varje dels plats och riktning.
Lycka till i pusslandet! (y)
Dag
 
stigen stigen skrev:
Jag tror att dom två kortare skall sitta i framkant på stolen. Dom längre där bak. Testa att sätta ihop delarna först utan lim. Får du ihop delarna så märk benen med en bit målartejp där du numrerar varje dels plats och riktning.
Lycka till i pusslandet! (y)
Dag
har testat både dom korta och långa både fram och bak men det går verkligen inte att få in benen i hålen. Har testat att slagit lite med en hammare men dom vill inte åka in...
 
Det här är det mesta som går in
 
  • Närbild av en hammare fastnat på ett metallrör, visar hur detta är det mesta som går in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jeffa123 skrev:
Det här är det mesta som går in
Är stolen helt ny? Finns det gammalt lim i hålen? Är hålen för dåligt borrade? Är hålen lite borrade i vinkel?
Är hålen borrade i vinkel behöver du kanske vrida benet så att det bottnar.
Testa varje hål med ett ben. Vrid runt benet i varje hål och se om det kommer längre in.
 
stigen stigen skrev:
Är stolen helt ny? Finns det gammalt lim i hålen? Är hålen för dåligt borrade? Är hålen lite borrade i vinkel?
Är hålen borrade i vinkel behöver du kanske vrida benet så att det bottnar.
Testa varje hål med ett ben. Vrid runt benet i varje hål och se om det kommer längre in.
stolen är ny. Ja dom är borrade i vinkel. Är så dålig när det kommer till allt sånt här haha
 
.
 
  • Närbild på en metallplatta med ett borrat hål där borrhuvudet verkar ha fastnat eller brunnit fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Helt ny stol ytan instruktioner över montering?..

Hur ska stolen se ut färdig monterad?
Det bör du ju ha sett innan du köpte satsen eller?..

Lite fundersam jag att de längre benen ska sitta fram och att de sedan har en vinkel som ska sitta på rätt plats emot armstöden och de bakre benen..
För du ska väl kunna luta dig bakåt i stolen?
 
Vart är grejerna ifrån?
 
Stolarna är från trendrum. Dom hade glömt skicka med monterings pappret, ett nytt har skickats ut med post men lär inte komma förens nästa vecka och just nu har vi inga stolar alls. Därför jag ville testa att montera ihop dom själv. Kan lägga upp en bild på hur stolen ska se ut
 
  • Svart trästol i Windsor-stil från Trendrum visad på en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J Jeffa123 skrev:
Stolarna är från trendrum. Dom hade glömt skicka med monterings pappret, ett nytt har skickats ut med post men lär inte komma förens nästa vecka och just nu har vi inga stolar alls. Därför jag ville testa att montera ihop dom själv. Kan lägga upp en bild på hur stolen ska se ut
Aha som jag trodde.
Du ska ha de längre benen fram.
Korta bak.

Du sätter i stabiliseringsstaget i ett av benen. Sedan så sätter du i bak och framben.
Använd en hammare med mjukt slag.
Alltså ingen snickarhammare.

Kolla om hålen är för skjutna på något sätt.
Använd bilden på stolen för att kontrollera..
Så ska detta ordna sig ganska fort..
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.