Jag och min sambo har precis fått en trevlig överraskning nu när vi ska börja bygga om en månad med en av sveriges större husleverantörer. På slutgiltiga summan vi kommer betala har en indexreglering lagts på. I vårt fall handlar det om 35 000 kr. >:( Summan vi tidigare fått i våra kalkyler har legat runt 1.750.000 kr.

Första kontraktet vi tecknade gjordes runt okt 2005, men ett utbyteskontrakt från generalkontrakt till totalentreprenad gjordes i april 2006. Därefter har vi skrivit den slutgiltiga beställningen (avropet) i juni månad. Pga problem med bygglov och tomtstyckning börjar vi bygga plattan först okt 2006.

Vad jag förstått räknas indexreglering enligt följande:
Slutpris= Avtalat pris x leveransmånadens index/Basmånadens index
där basmånaden räknas 6 månader efter kontrakt.

1) Från vilket kontrakt ska de 6 månaderna räknas för att få fram basmånaden? I general samt total-kontrakten har vi ju egentligen inte beställt något mer än att vi SKA bygga med dem om vi får bygglov. själva summan kan ju egentligen inte räknas ut här...

I vårt kontrakt står det kortfattat något liknande "indexreglering räknas från basmånad Maj", men inget mer.

2) Räcker denna rad i ett avtal? Bör det inte stå något om vad denna indexreglering innebär? Vi blev mycket förvånade när vi fick räkningen på 35000kr.

3) Kan denna summa vara skälig eller korrekt? Borde inte företaget ha flaggat för denna kostnad tidigare för att de ska räkans ha uppfyllt Upplysandeskyldigheten de har?

4) Vad är basmånadsindexet(maj) samt leveransmånadens index (okt) så man kan kontrollräkna?

Svårt att som privatperson alltid förstå sig på detta.

Jag är ytterst Tacksam för snabbt svar då vidare förhandlingar görs denna vecka! :surprised:
 
team31 skrev:
På slutgiltiga summan vi kommer betala har en indexreglering lagts på. I vårt fall handlar det om 35 000 kr.  >:(
........
Svårt att som privatperson alltid förstå sig på detta.
Just av denna anledning är det jättebra att man kontaktar en oberoende byggjuridiskt sakkunnig (byggkonsult eller advokat med vana från byggjuridik) för att tolka vad som står i avtalet och översätta detta till vardagssvenska.
På så sätt så får man en chans att förhandla fram ett vettigt avtal redan innan man får problem.

Jag kan inte förstå hur man vågar skriva på mångmiljonavtal utan att veta till 100% innebörden av allt som står i avtalet. Tyvärr är det många som gör detta och som får otrevliga överraskningar under byggets gång.
Kostnaden för en avtalsgranskning kostar några tusenlappar. Ofta kan man tjäna in denna kostnad med råge genom att förhandla fram andra villkor, tex. ändra skrivningen i ert avtal till "fast pris utan indexreglering". Denna tillsynes enkla ändring hade besparat er massor av pengar.
.....men det är lätt att vara efterklok.

Hoppas att andra tar lärdom av ert dyrköpta misstag.
 
ArcTeryx skrev:
Det är ju faktiskt lite förvånande att se en indexklausul på ett avtal som bara sträcker sig 6 månader. .
Många husbyggare använder sig av denna skrivning om tex. bygglovsärendet hamnar i långbänk.....det kan ju skjuta på bygget något år.
De allra flesta brukar dock inte kräva in pengarna om bygget fortlöpt någotlunda normalt.
Dock finns det en del husföretag som alltid utnyttjar klausulen för att krama ur de sista korvörena ut husbygget.

Jag håller med dig i saken att index bara bör användas vid byggen som sträcker sig över flera år, vilket sällan enskilda villabyggen gör.
 
Lite förvirrande verkar det att man i förskott tycks debitera pris för en indexmånad, som vi ännu inte har upplevt!

Bortsett från den konstigheten är det uppenbart att priserna ökat våldsamt senaste året.  Då är det kanske inte så underligt med ett indexplus på två procent. Perioden juli 06-juli 06 utvecklades svenska byggpriser enligt nedan -

Entreprenörens kostnad +5,8%
Byggmaterial +7,9%
Elmaterial +20,8%
Koppar +95,2%

Källa: SCB-Indikatorer nr 7-8, aug 2006
 
35.000 kan lata som mycket pengar, men det ar ju inte mer an 2% vilket troligen leverantorens kostnader okat med under forseningstiden? Hoppas era loneokningar foljer med ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.