Är det någon som har någon kurva (COP) för IVT 490/495.
För 495:an fall anger man ju COP 2,5 vid 0gr in från jord/bergvärme och vid 50 gr ut värme/varmvatten. Eller 1,55kW in ger 3,9kW ut.
Då de flesta använder sig av golvvärme som behöver betyligt lägre framledningstemp samt att köldbärarvätskan oftast håller något mer än 0gr.
Sen undrar jag om 0gr gäller för temp efter frånluften värmt upp vätskan? Det känns som värdet är innan värmeväxlaren för frånluften.
Är det dessutom någon som har info om vilka ändringar i programmet man gör för att lägga in inomhusgivare som reglerar ner framledningtempen. Vilken meny i serviceläge?
 
0 grader måste vara in från markslingan, efter luftväxlingen håller brine c:a 7grader.
 
Hur kommer sig då att man anger innan brimevätskan passerat frånluften.
Detta måste ju innebära att man får betydligt högre effekt .
Jag har hört minst 10-15% mer energi per 5gr högre brimetemp?
 
Även om man använder golvärme så måste kompresorn ligga och jobba i 50 °C intervallet för att säkerställa varmvattnet eller har 490/495 växelventil ?
 
Jag vet faktiskt inte men helt klart att jag pumpen inte behöver jobba lika hårt om jag sänker kurvan och skruva upp termostaterna på max.
Är det ingen som vet hur det förhåller sig. Varmvattnet borde ju i så fall kylas av om yttermanteln bara håller 25-35 gr ber på yttertemp.
Nu klarar pumpen i alla fall -5 istället för 0 utan tillsätta elspets.
 
Har nu pratat med IVT Center. En central termostat kan vara bra men placeringen är väldigt viktig, samtidigt som man kan få problem i vissa rum där inte solen/brasvärme kommer åt. Men i alla fall en så låg kurva som man känner är möjligt utan att ge för mkt avkall på komforten (man bör ha rumstermostater ställda på kanske +23-+24).
Om man endast har golvvärme kan man räkna med ett Cop på 4 över året eller mao 1,5kw in ger 6kW ut och det var väl det jag misstänkte med tanke hur lite effekt många förbrukar här på forumet. Har man bara radiatorer får man nog räkna med att den pumpen kanske inte ger mycket mer än 4kW.
Vidare verkar det vara så att ej fulltorkade betonggolv med golvvärme drar lite mer..energi.
Den som lever får se.
 
495:an har växlingsventil skulle jag säga också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.