Vårt sommarhus har eternittak av ”fattiglappar”. Fint, och passar bra till byggnaden. Och så länge det håller tätt får det vara kvar.
Det ligger dock mitt ute i skogen, varför det naturligtvis blir mycket mossa på taket. Så jag behöver lite tips och råd.

Jag har ägt och renoverat en gammal byaskola som hade eternittak. I det läget tog jag in en firma som sprutade hela taket med mossmedel (grönfri). Mossan skulle lossna och vara borta inom 1-2 år sa de. Jag fällde dessutom ett träd som hade stått och skuggat taket och gjort att mossan stortrivdes. Det är nu nästan 3 år sedan jag sålde. Och jag körde förbi häromdagen, och noterade att mossan fortfarande inte var borta. Så en sån behandling har jag nog inte intresse av igen.

Funderar på järnsulfat? Det ska ju ta kål på mossa. Hittade dessutom en rejäl säck i källaren som förre ägaren lämnat. Kan ha haft det till gräsmattan dock. Är det någon som vet hur det funkar att använda på eternit? Tar det skada, eller är det värt ett försök? Om man blandar upp med vatten och sprutar taket?
 
Claes Sörmland
Järnsulfaten fäller ju som roströd järnhydroxid-oxid på cement så inte en bra idé att spruta på eternit.

Takrent och liknande produkter fungerar i sånt måtto att det snabbt dödar mossan. Men har man mycket mossa på taket så kan det behöva upprepade behandlingar för att mossan inte ska hinna växa tillbaka.

Jag kör Nilfisk Roof Cleaners rengöringsmedel på eternitfasad och det håller lav borta. Produkten valde jag för att den kostade så lite, det är samma kemi i alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.