T ToRy skrev:
Jag eldade uppe på stenen. Det var en lite uppstickande kulle på en annars relativt flat granithäll, den stack upp i gräsmattan på fel sätt så jag ville ha bort den. Hade testat innan att hitta sprickor med hammare och mejsel, spett och liknande men utan resultat. Så på vinst och förlust tände jag en brasa ovanpå och spred ut den över hela ytan när det brann ordentligt. Behövde inte ens slå på den, plötsligt small det till utav bara h-----e, och stenen var spräckt.

4 kubik, ja det är ju en del. :rofl: Men å andra sidan kostar det bara bränslet och tiden. Arbetet får du ju lägga ner oavsett metod, och mindre arbete än såhär kan du nog inte få, om du inte betalar någon annan för att göra det. Jag skulle försökt hitta några plåtar också, som stefansamuel tipsar om, det hjälper nog en hel del när du har så mycket att spräcka.

Men stefansamuel; däck? Really? :seenoevil:;)

edit; Jag kanske ska tillägga också att min erfarenhet av tillmakning (coolt ord!) är just den jag skrivit om här. Jag kan ju ha haft en sanslös tur denna enda gång...
fem säckar grillbricketter inköpta så det blir till att njuta av vädret i helgen med en hel del eldande så får vi ser hur det går. Uppdatering kommer!
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Varför inte bara gjuta på berget och sen fylla med grus lr gjuta uppfart till garaget?
 
O OscarFC skrev:
fem säckar grillbricketter inköpta så det blir till att njuta av vädret i helgen med en hel del eldande så får vi ser hur det går. Uppdatering kommer!
Bilder! Glöm inte ta bilder! :D
 
Tallasch Tallasch skrev:
Varför inte bara gjuta på berget och sen fylla med grus lr gjuta uppfart till garaget?
Ja det har varit en idé ett tag men tror att det kommer se lite konstigt ut med ett garage som är 30 cm upp i luften på den lilla tomt jag har. Kommer inte riktigt gå att fylla ut runt om på ett bra sätt
 
T ToRy skrev:
Bilder! Glöm inte ta bilder! :D
Självfallet!
 
Dagen var tänkt att spenderas med att tillmaka (verb?) som @stefansamuel upplyste om. Tyvärr hann jag inte mer än börja innan en granne kom ut och upplyste mig om att det sen den 1/4 var eldningsförbud. Självklart viste jag det men tänkte att en liten kontrollerad eld kunde ju inte skada. Vi har helt fantastiska grannar och vill inte riskera grannsämjan så det får nog bli att ta in en professionell bergsspräckare ändå.

För att ändå carpe dajma dagen så började jag med att mäta ut den första delen av altanen. Som novis altanbyggare så tar det här med att tänka en hel del tid bara för att få saker och ting rakt..

Altanen kommer bli i olika höjder och den första delen kommer sträcka sig ca 2 m ut från hela fasaden. Sagt och gjort så blev det en hel del grävning av packad 0-90 med 0-30 ovanpå vilket nästan kvalificerade för att få en anledning till att åka och hyra en minigrävare, men bara nästan tyvärr..

Blev även en tur till Beijer för att köpa bärlina, betong, stolpskor osv. Enligt webers hemsida så ska det vara minst 5 grader varmt när man gjuter. Det står inte om det ska vara minst 5 grader under hela brinntiden eller om det bara är vid själva gjutningstillfället och några timmar därefter. Om jag ska vänta på att det blir minst 5 grader även på nätterna så verkar det som om jag måste vänta länge..

Uppmätt område för altanbygge med snören, påbörjad grävningsarbete vid en husgrund med sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markarbete med synliga grushögar och markeringslinjer vid ett hus, i förberedelse för byggandet av en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
ToRy
  • Laddar…
O OscarFC skrev:
Dagen var tänkt att spenderas med att tillmaka (verb?) som @stefansamuel upplyste om. Tyvärr hann jag inte mer än börja innan en granne kom ut och upplyste mig om att det sen den 1/4 var eldningsförbud. Självklart viste jag det men tänkte att en liten kontrollerad eld kunde ju inte skada. Vi har helt fantastiska grannar och vill inte riskera grannsämjan så det får nog bli att ta in en professionell bergsspräckare ändå.

För att ändå carpe dajma dagen så började jag med att mäta ut den första delen av altanen. Som novis altanbyggare så tar det här med att tänka en hel del tid bara för att få saker och ting rakt..

Altanen kommer bli i olika höjder och den första delen kommer sträcka sig ca 2 m ut från hela fasaden. Sagt och gjort så blev det en hel del grävning av packad 0-90 med 0-30 ovanpå vilket nästan kvalificerade för att få en anledning till att åka och hyra en minigrävare, men bara nästan tyvärr..

Blev även en tur till Beijer för att köpa bärlina, betong, stolpskor osv. Enligt webers hemsida så ska det vara minst 5 grader varmt när man gjuter. Det står inte om det ska vara minst 5 grader under hela brinntiden eller om det bara är vid själva gjutningstillfället och några timmar därefter. Om jag ska vänta på att det blir minst 5 grader även på nätterna så verkar det som om jag måste vänta länge..

[bild] [bild]
Nu är jag inte så mycket kunnig om gjutning, men 5 grader stämmer nog. Däremot alstras ju värme när det brinner ihop, så jag brukar slänga på en presenning så håller den värmen under brinntiden. När det har fått torr yta vattnar jag dagligen så det inte brinner för fort.
 
Betong är inte mitt expertområde, men just nu mitt stora intresse så vi håller på och gjuter sula till en tillbyggnad...
Det du ska vara orolig för är om betongen fryser innan den nått 5 MPa... Det tar ett dygn eller två när det inte är så varmt...
Gränsen på 5 grader är mest för att betongen ska börja brinna, men för plintar till en altan skulle jag inte vara så orolig. Blanda med varmt vatten och täck med något (cellplast är klart enklare på grunden än plintar tror jag) så klarar man sig bra. Det tar bara längre tid att uppnå hållfasthet, men det är ju inte ett stort bekymmer för en altan!
 
O OscarFC skrev:
Dagen var tänkt att spenderas med att tillmaka (verb?) som @stefansamuel upplyste om. Tyvärr hann jag inte mer än börja innan en granne kom ut och upplyste mig om att det sen den 1/4 var eldningsförbud. Självklart viste jag det men tänkte att en liten kontrollerad eld kunde ju inte skada. Vi har helt fantastiska grannar och vill inte riskera grannsämjan så det får nog bli att ta in en professionell bergsspräckare ändå.

För att ändå carpe dajma dagen så började jag med att mäta ut den första delen av altanen. Som novis altanbyggare så tar det här med att tänka en hel del tid bara för att få saker och ting rakt..

Altanen kommer bli i olika höjder och den första delen kommer sträcka sig ca 2 m ut från hela fasaden. Sagt och gjort så blev det en hel del grävning av packad 0-90 med 0-30 ovanpå vilket nästan kvalificerade för att få en anledning till att åka och hyra en minigrävare, men bara nästan tyvärr..

Blev även en tur till Beijer för att köpa bärlina, betong, stolpskor osv. Enligt webers hemsida så ska det vara minst 5 grader varmt när man gjuter. Det står inte om det ska vara minst 5 grader under hela brinntiden eller om det bara är vid själva gjutningstillfället och några timmar därefter. Om jag ska vänta på att det blir minst 5 grader även på nätterna så verkar det som om jag måste vänta länge..

[bild] [bild]
Trist! Allmänt eldningsförbud brukar inte gälla på ens egna tomt om det inte finns andra regionala föreskrifter - men det är som du säger viktigare att vara vän med grannen.

Blev det någon gjutning?
 
O OscarFC skrev:
Dagen var tänkt att spenderas med att tillmaka (verb?) som @stefansamuel upplyste om. Tyvärr hann jag inte mer än börja innan en granne kom ut och upplyste mig om att det sen den 1/4 var eldningsförbud. Självklart viste jag det men tänkte att en liten kontrollerad eld kunde ju inte skada. Vi har helt fantastiska grannar och vill inte riskera grannsämjan så det får nog bli att ta in en professionell bergsspräckare ändå.


[bild] [bild]
Ett tips är att kolla med kommunen om ev eldningsförbud, det är ju inte alltid grannar har full koll på vad som gäller. I kommunen där vi har fritidshus är det eldningsförbud inom detaljplanerat område sedan 1/4 men fritt fram överallt annars.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
O OscarFC skrev:
Dagen har spenderats med att försöka rengöra berget på baksidan. Det verkar vara risk för snö mot slutet på veckan men förhoppningsvis så blir det till att börja med altan till helgen. Planen är att bygga en ”middagsplats” på toppen av berget då det är sol där hela dagen och sedan försöka utnyttja bergets former med olika etager. Finns det någon där ute som byggt en altan som följer bergets konturer och har smarta lösningar för att regla upp det på ett enkelt sätt när det inte alltid passar med raka flak av altan?
[bild]
Jag byggde min altan uppe på en bergshäll som verkligen inte var rak. Det blev till att borra ett gäng 20mm hål, doppa balkskor i expanderbetong och trycka ner dem. Sedan på med två 45×90 som var skruvade och limmade. Det var en hel del jobb att få till, men väl värt det. Det svåra var att borra rakt ner. Testade med ett lod, men när man borrar så svingar det så pass att det är lönlöst. Kanske funkar med dubbla minivattenpass, men det funkar ändå otroligt bra att lita på intuitionen. Kroppen har bra känsla för vad som är rakt ner.
 
O OscarFC skrev:
Dagen var tänkt att spenderas med att tillmaka (verb?) som @stefansamuel upplyste om. Tyvärr hann jag inte mer än börja innan en granne kom ut och upplyste mig om att det sen den 1/4 var eldningsförbud. Självklart viste jag det men tänkte att en liten kontrollerad eld kunde ju inte skada. Vi har helt fantastiska grannar och vill inte riskera grannsämjan så det får nog bli att ta in en professionell bergsspräckare ändå.

För att ändå carpe dajma dagen så började jag med att mäta ut den första delen av altanen. Som novis altanbyggare så tar det här med att tänka en hel del tid bara för att få saker och ting rakt..

Altanen kommer bli i olika höjder och den första delen kommer sträcka sig ca 2 m ut från hela fasaden. Sagt och gjort så blev det en hel del grävning av packad 0-90 med 0-30 ovanpå vilket nästan kvalificerade för att få en anledning till att åka och hyra en minigrävare, men bara nästan tyvärr..

Blev även en tur till Beijer för att köpa bärlina, betong, stolpskor osv. Enligt webers hemsida så ska det vara minst 5 grader varmt när man gjuter. Det står inte om det ska vara minst 5 grader under hela brinntiden eller om det bara är vid själva gjutningstillfället och några timmar därefter. Om jag ska vänta på att det blir minst 5 grader även på nätterna så verkar det som om jag måste vänta länge..

[bild] [bild]
Jag tror att det vid 20 grader tar 4 dygn till betongen är frostsäker. Hur lång tid det tar vid 5-10 grader så det är mer aktuellt med frostrisk har jag tyvärr inte lyckats hitta någon uppgift om.
 
Fantastiskt vilken bra hjälp man kan få i det här forumet! Stort taxk, det uppskattar jag verkligen! Med tanke på det ni säger om temperatur så borde det vara lugnt att gjuta plintar till en altan så länge det inte går under nollan de efterföljande dygnet/dygnen och att man helt enkelt få vänta lite längre på att det brinner klart. Hade det varit för en mer permanent byggnad hade jag kanske inte vågat köra förän det blivit varmare. Enligt prognosen så ska det bli lite mer stabilt vårväder mot helgen så förhoppningsvis går det att gjuta då.

Väderprognos med temperaturkurva och symboler för soligt, molnigt och regnigt väder över en vecka.

Vad det gäller garaget så hade vi en lång diskussion i helgen. Bygglovsavdelningen i kommunen ligger för närvarande på en handläggningstid på 12 veckor från det att de fått kompletta handlingar. Det betyder att om det ska gå att bygga under semestern så börjar det bli lite tight med tid. Vi har därför kommit fram till att det istället för ett garage får bli ett förråd på plintar uppdelar i två sektioner. En sektion som får fungera som snickarverkstad och förvaring för verktyg, färgburkar etc och en del där mer skrymmande saker och trädgårdsverktyg mm får vara. Vårt bostadshus är 7 meter djupt och har pulpettak så vi är inne på att göra även förrådet med pulpettak i samma riktning som huset men 4,2 m brett vilket då blir ca 30 kvm. Har försökt googla runt för exempel på bygglovsritningar och har satt ihop ett första utkast. Säg gärna till om ni ser någon formalia i ritningarna som saknas eller om ni har input kring utformningen.

Arkitektoniska ritningar av ett förråd med pulpettak i fyra olika vyer: sydväst, nordost, nordväst och sydost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektionsritning och planritning av ett förråd på plintar med pulpettak, uppdelat i två sektioner.
 
O OscarFC skrev:
Fantastiskt vilken bra hjälp man kan få i det här forumet! Stort taxk, det uppskattar jag verkligen! Med tanke på det ni säger om temperatur så borde det vara lugnt att gjuta plintar till en altan så länge det inte går under nollan de efterföljande dygnet/dygnen och att man helt enkelt få vänta lite längre på att det brinner klart. Hade det varit för en mer permanent byggnad hade jag kanske inte vågat köra förän det blivit varmare. Enligt prognosen så ska det bli lite mer stabilt vårväder mot helgen så förhoppningsvis går det att gjuta då.

[bild]

Vad det gäller garaget så hade vi en lång diskussion i helgen. Bygglovsavdelningen i kommunen ligger för närvarande på en handläggningstid på 12 veckor från det att de fått kompletta handlingar. Det betyder att om det ska gå att bygga under semestern så börjar det bli lite tight med tid. Vi har därför kommit fram till att det istället för ett garage får bli ett förråd på plintar uppdelar i två sektioner. En sektion som får fungera som snickarverkstad och förvaring för verktyg, färgburkar etc och en del där mer skrymmande saker och trädgårdsverktyg mm får vara. Vårt bostadshus är 7 meter djupt och har pulpettak så vi är inne på att göra även förrådet med pulpettak i samma riktning som huset men 4,2 m brett vilket då blir ca 30 kvm. Har försökt googla runt för exempel på bygglovsritningar och har satt ihop ett första utkast. Säg gärna till om ni ser någon formalia i ritningarna som saknas eller om ni har input kring utformningen.

[bild]
[bild]
Kommunen brukar vilja ha situationsplan 1:400 med byggnadens mått samt avstånd till tomtgräns.

Ritningen såg bra ut. Kan vara bra att ta med fasadmaterial och dess kulör, takmaterial och dess kulör samt info om takavvattning. Lite info om grundläggningen kan vara bra att bara skriva in.

Sedan brukar kommuner ibland vara jobbiga och be om kontrollplaner. Bifogar ett exempel som av erfarenhet fungerar.
 
  • Exempel på en kontrollplan för komplementbyggnad med rubriker som utgörande arbete, kontrollansvarig och kontrollmetod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.