Vad skulle du föredragit?

  • Antal röster
    141
Hej allesammans!

(Ursäkta på förhand, jag är ny inför husbygge, och vill lära mer :) )

Om vi förutsätter att det finns två tomter som passar våra preferenser, men att pengarna bara räcker till ena...

Är det oftast bättre att välja dyrare tomt, och bygga billigare hus.

Eller finns det fördelar med att välja en billigare tomt, och ha högre kvallitet på huset?

(Det självklara svaret brukar ju vara att läget är det viktigaste för värdet på huset, och att ett kvalitetshus står sig längre, och har högre levnadskvallitet).

Är det andra saker som kan spela in, som ni kommer att tänka på? Ös ut era tankar och tips, och fråga gärna om jag ska förtydliga min fråga. Alla svar mottas tacksamt! :)

(Igen, jag är ute efter grova drag, stora perspektivet, hur man ska tänka generellt).

Tack på förhand!
Mvh // Micke
 
Redigerat av moderator:
Det finns nog inget rätt svar på din fråga, men man kan resonera att läget är det enda som man inte kan förändra i efterhand. Gällande huset kanske man kan bygga klart bottenvåningen och avvakta med övervåningen, eller att man avvaktar med garage, eller planera för en utbyggnad när man har råd.

Å andra sidan, om man har småbarn kanske man är mån om att få allt klart på en gång, så då faller ovanstående.
 
  • Gilla
PeeWee och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det finns nog inget rätt svar på din fråga, men man kan resonera att läget är det enda som man inte kan förändra i efterhand. Gällande huset kanske man kan bygga klart bottenvåningen och avvakta med övervåningen, eller att man avvaktar med garage, eller planera för en utbyggnad när man har råd.

Å andra sidan, om man har småbarn kanske man är mån om att få allt klart på en gång, så då faller ovanstående.
Yeah! Låter plausibelelt. Ytterligare ett bra exempel på varför "location is key". Bra svar!
 
Är bra tomt drömtomten? Är sämre hus billigaste smålandsvillan? Osv. I en fråga om gråskalor måste skalan preciseras.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 1 till
  • Laddar…
Om jag måste välja mellan de två så väljer jag dyrare tomt. Som Pasjostrom skriver så är läget det enda som inte går att ändra på. Alternativet som jag ser det är att lägga några år till i ett billigt boende tills man har förutsättningarna för dyrt både och. Om man nu har möjlighet till det.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Man ska även minnas att i "bra" tomt innefattas så mycket mer än läget. Vad säger detaljplanerna, hur mycket får du bygga, måste du bygga på ett speciellt vis, samfälligheter du måste stångas med, väder & klimat, osv osv.

Många stirrar sig blinda på den fina utsikten men sen byggs ett 3-våningshus mitt i vägen och den eviga vinden gör att man ändå inte kan vara utomhus på tomten man efter bygget av huset noterar att man inte får bygga uterum, garage, osv och där du till och med tvingas parkera bilen 300 meter bort på den av samfälligheten av snålhet taskigt underhållna parkeringsplatsen.

Ibland kan den dyra fina tomten ha många andra nackdelar (för dig) så titta inte bara på tomten utan på allt annat runtomkring som du inte kan (eller får svårt att) ändra!
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Någonstans så ”måste” ändå läget prioriteras. Med det sagt så finns såklart även en lägsta nivå på huset för att ni ska bli nöjda utifrån era behov o preferenser.

Jag har bott på några olika platser o på olika sätt o kommit på att läget är för mig väldigt viktigt, viktigare än yta t.ex.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Jag vet inte varför du skulle välja den dyrare om nu båda två passar era preferenser och ni inte ser någon fördel alls för en av dem, 100% dött lopp så att säga.

Detta då inkluderat beaktandet av t.ex. kostnad för el och VA anslutning, kostnad om behov av sprängning på den ena men inte den andra, storleken på tomterna, tillgängligheten (access från tillfartsvägen) eller bara hur trädgården kan anläggas, allt beroende på hur man vill ha sin trädgård och hur mycket det får kosta.
Som flera redan nämnt även Läget i olika aspekter, t.ex. är det skillnad hur morgon, middag eller kvällssol träffar tomten och vad föredrar ni då, hur ser det ut runtomkring (utsikten), är någon mer vindskyddad än den andra m.m.

Jag tror att ni säkert kan hitta för och nackdelar för respektive tomt och på sätt se att den ena av dom faktiskt bättre tillfredsställer era preferenser.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
Varför ska man bygga det billigare huset i detta läget istället för att köpa ett begagnat?
Förstår vitsen med att bygga billigt om man redan har en tomt tillgänglig. Men om man är ute efter att bygga ett hus är det väl huset man utgår ifrån.
 
Om man hittar drömtomten man egentligen inte har råd med just nu kan man ju köpa den ändå och bygga ett billigare/mindre hus än man egentligen vill ha för att senare bygga ut. Till exempel.
 
Göran.W
Det finns 3 viktiga parametrar när man köper tomt och det är.
1 läget
2 läget
3 läget
Läget är en parameter man aldrig kan ändra på i efterhand.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag vågar påstå att det finns ett objektivt svar, iallfall utifrån värdeutveckling. Och det är att satsa på på en attraktiv tomt. Huset kan sedan växa med behov och ekonomi. Att påverka ett tomtvärde kräver större och längre arbetsinsats: byta växtlighet, solförhållanden eller detaljplan. Att påverka en byggnads värde är relativt enkelt.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Köp den dyra tomten, bygg så stort du har råd med och dra ned kostnaden på val av ytskick. Det kan du byta längre fram, dvs golv, kranar, kök, innerdörrar, vitvaror mm.
 
Tänk på att det är helhet, dvs rätt hus, rätt placerat på just den tomten. Dvs den billiga tomten kan med ett billigt hus som passar just där vara det bästa valet.

Ganska vanligt att man ser någon som valt ett hus utifrån bilder i en katalog och sedan har varit tvungen att placera huset åt fel håll på tomten (ex sovrum i söderläge och altan åt norr) och i värsta fall blivit tvungna att placera huset konstigt för att formen på huset inte stämde med naturen och man ville undvika sprängning tex.
 
Detta blev en fantastiskt aktiv tråd! :D
Många nyttiga perspektiv och tankar att ta in och skriva ner och lära av.
Tack så Jättemycket! ^_^

Ja "location, location, location" kommer väll alltid förbli; Den besannade klyschan :)
Mycket jobb och tålamod framför oss, spännande!

Vi tar gärna emot fler av era visdomsord ;)
mvh // Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.