FemTummar FemTummar skrev:
Tja, båda delarna kan man säga :). Jag lät en av mina kunder skära till en cirkel på 400 mm och betalade för järn och jobb. Den har jag sedan skurit bort några cm från på ena sidan för att kunna stänga luckan. Det är inte rostfritt stål så jag brukar olja in den efter varje användning och försöka skrapa bort ostbitar o.d. som bränt fast.
Ok inget kolstål eller så utan helt vanligt?
Då ska jag skära ut en bit jag med
 
Finns de som modifierar ugnen och kör på pyrolysläget för att få lite bättre värme om man känner för att experimentera.
 
Korvgubbe
För pizza är stål bäst, till bröd använder jag en sten. Stenen förvarar jag längst ned i ugnen, all mat blir bättre när stenen ligger där och agerar värmemagasin.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Baksidan en granitplatta från bygghandel är toppen bra för allt bak. Den är oftast grovslipad och blir precis lagom i ytan för att bröd och pizza inte skall fastna. Jag har själv en 30x60x3 cm granitplatta för 65:- för detta. Nackdelen är ju att det tar betydligt längre tid för uppvärmning. Ibland har jag två stenar för fyra samtidiga pizzor och då har ugnen inte svalnat förrän dagen efter. :cool:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Det där gör jag redan, och det har hänt att luftbubblorna har gaddat sig samman till en jättebubbla som fastnat i taket! :-D
Är ändå inte nöjd, men experimenten fortsätter.
Håller just nu på att med stor behållning läsa den mycket underhållande och instruktiva boken "Pizza Napoletana -- jakten på en fulländad napolitansk pizza i hemmaugn, ombyggd grill och vedugn" av Besmir Balaj och Ville Ilola.
Aja, du känner till Lilla Napoli!(y)
Såhär skriver de i sin webbshop;
"Stenarna nedan har två motsatta effekter som man behöver använda sig av om man vill baka Pizza Napoletan (eller så nära det nu går). Kan din ugn nå max 275-300° så behöver du mer värme underifrån än om du använde vanlig eldfast sten till exempel. Då är stålet perfekt. Om du istället bakar i en ugn som når över 400° skulle vanlig eldfast sten bränna din botten och du behöver du baka på biscottistenen."
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Baksidan en granitplatta från bygghandel är toppen bra för allt bak. Den är oftast grovslipad och blir precis lagom i ytan för att bröd och pizza inte skall fastna. Jag har själv en 30x60x3 cm granitplatta för 65:- för detta. Nackdelen är ju att det tar betydligt längre tid för uppvärmning. Ibland har jag två stenar för fyra samtidiga pizzor och då har ugnen inte svalnat förrän dagen efter. :cool:
Vad har du för monsterugn? Fyra pizzor samtidigt skulle jag bara klara med billys panpizza....
 
K
Kan man få in en sten på 30x60 så är ju ugnen redan där större än normalt. Vår spis är 70 bred, men ugnen har samma mått som i en 60-ugn.
 
Vi kör på en stålplåt, har en bara 5 mm tjock, skulle gärna haft en tjockare men det var rätt kurs på den här. Ugnen på grill och 300 grader, viktigt att den får vara på en stund så stålet hinner ladda värme.
Och kalljäst deg som bakas ut tunt tunt tunt.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Vad har du för monsterugn? Fyra pizzor samtidigt skulle jag bara klara med billys panpizza....
Ilve 800-LMP. Tyvärr bara 250° som alla italienska ugnar.
 
Ahh, nu trillade polletten ner! Du sätter stenarna på olika nivåer?

Jag såg framför mig en extra djup ugn som rymde 60-stenar på djupet och två i bredd, mer eller mindre en pizzamaster...
 
  • Gilla
  • Haha
Kirrren och 1 till
  • Laddar…
Japp! Två nivåer. Ser ingen större skillnad på resultatet med en eller två.
Lillsyrran med gasugn i lägenhet blev överlycklig med två ”normalbreda” stenar. Gasugnar är helt värdelösa vad gäller jämn temperatur, men stenarna rådde bot på detta.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Resultate blir en pizza med ganska hård botten, som visserligen hustrun älskar, men som ungarna klagar över är jobbig att skära igenom.
Ge dom grillbestick då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.