Tja, det ser ju stabilt ut :crysmile:. Skämt åsido så håller jag med om att du bör spola ur när det är tjocka lager.
 
Det där spolar man inte bort kan jag säga.
Sitter som berget.

Men det är som tur är bara en bit så jag får koppla på mig på ett annat ställe.

Sugledningen har ju bara en tunn beläggning (se bild i tidigare inlägg) så jag låter kanske det bara vara.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har nu kopplat in allt och det fungerar!

Nästan.

Så fort pumpen kommer upp i tryck och slår ifrån så hör jag hur vatten rusar tillbaka och pumpen tappar allt tryck.
Tar fem sekunder sedan startar pumpen igen.

Detta borde väl betyda att något är fel i brunnen.
Jag har bytt bottenventil men jag satte dit en som jag hittade i garaget.

Den var oanvänd men den kan ju vara väldigt gammal med torr eller saknad packning.

Jag testade bara så att membranet fungerade sedan satte jag dit den.

Tyder detta beteende på att det rinner tillbaka i brunnen?
 
E Erik112233 skrev:
Jag har nu kopplat in allt och det fungerar!

Nästan.

Så fort pumpen kommer upp i tryck och slår ifrån så hör jag hur vatten rusar tillbaka och pumpen tappar allt tryck.
Tar fem sekunder sedan startar pumpen igen.

Detta borde väl betyda att något är fel i brunnen.
Jag har bytt bottenventil men jag satte dit en som jag hittade i garaget.

Den var oanvänd men den kan ju vara väldigt gammal med torr eller saknad packning.

Jag testade bara så att membranet fungerade sedan satte jag dit den.

Tyder detta beteende på att det rinner tillbaka i brunnen?
E Erik112233 skrev:
Jag har nu kopplat in allt och det fungerar!

Nästan.

Så fort pumpen kommer upp i tryck och slår ifrån så hör jag hur vatten rusar tillbaka och pumpen tappar allt tryck.
Tar fem sekunder sedan startar pumpen igen.

Detta borde väl betyda att något är fel i brunnen.
Jag har bytt bottenventil men jag satte dit en som jag hittade i garaget.

Den var oanvänd men den kan ju vara väldigt gammal med torr eller saknad packning.

Jag testade bara så att membranet fungerade sedan satte jag dit den.

Tyder detta beteende på att det rinner tillbaka i brunnen?
Jo, det låter inte som att bottenventilen fungerar. Hur kom det sig att du böt? Kan du testa med den andra? Annars kostar inte en ny så mycket.
 
D Dublin skrev:
Jo, det låter inte som att bottenventilen fungerar. Hur kom det sig att du böt? Kan du testa med den andra? Annars kostar inte en ny så mycket.
Den förra var verkligen långt bortom räddning.
En enda stor rostig geggig klump.
Jag hade köpt en ny men valde den jag hittade då den var oanvänd.
Ska säga att detta är ett hus vi precis köpt och där är eftersatt underhåll.
Vattnet har inte varit igång på många år.
 
Jag behöver verkligen lite mer hjälp.

Den förra bottenventilen höll inte helt tätt men det var inget stort läckage.
Men jag har iallafall bytt men jag har samma problem.

När jag lossar sugledningen inne i källaren vid pumpen så kan jag fylla upp vatten utan att det rinner undan.

När jag startar pumpen så kommer den upp i tryck, stannar och sedan rinner vattnet undan.
Pumpen tappar tryck och startar igen.

Antingen försvinner vattnet ut genom ett skadat rör på trycksidan eller så rinner det undan på sugsidan.

Jag har åtgärdat en skada i badrummet men det kan ju vara något inne väggen som jag inte ser.
Men jag tycker att jag borde både sett och hört något om det skulle rinna ut massa vatten i väggen.

Alternativt så är det någon skada på sugledningen. Påverkas sugsidan av trycket som pumpautomaten bygger upp? Jag menar skulle det kunna vara så att det inte rinner undan när jag har sugledningen bortkopplad från pumpen men när det blir tryck från pumpen så tvingas vattnet ut genom en skada på sugslangen?

Vattnet försvinner helt enkelt när pumpen fått upp trycket och jag vet inte vad felet kan vara.
 
Det är inte rekommenderat att använda plastkopplingar på pumpens sugsida, utan rejäla metallkopplingar som Beulco, Vatette, PRK eller liknande. Helt enkelt för att plastkopplingarna inte är tillräckligt täta.

Ja, sugsidan får samma tryck som pumpen bygger upp. Det är backventilen som håller kvar trycket och troligen är det den som spökar.

Ibland måste man sätta backventilen direkt på pumpen, dvs slopa bottenventilen. Jag har haft en pumpanläggning där det inte fungerade med bottenventil. Då rann vattnet tillbaks till brunnen, med samma symptom som du beskriver.
 
Din bild på röret ser ut som ett i metall, troligtvis galvat och går till brunnen, det är fullt normalt att rören ser ut så på insidan, det rostar där. Lite tur har du att det finns ett håll vattnet kan gå i, , På vägen säkert någon skarv och den läcker, normalt på galvade rör i mark som legat i många år, dom säger upp sig. Byt ut allt från brun till pump så blir det bra.
 
J jonaserik skrev:
Din bild på röret ser ut som ett i metall, troligtvis galvat och går till brunnen, det är fullt normalt att rören ser ut så på insidan, det rostar där. Lite tur har du att det finns ett håll vattnet kan gå i, , På vägen säkert någon skarv och den läcker, normalt på galvade rör i mark som legat i många år, dom säger upp sig. Byt ut allt från brun till pump så blir det bra.
Det röret var bara inne i huset, efter hydrofortanken.
Det är PEM till brunnen.
Känns för övrigt som en ganska jobbigt manöver att byta allt från brunnen.
Ligger under mark och kommer upp genom betongplattan i källaren...
 
Om det är PEM ut till brunnen, är det röret som visas inte i bruk nu då, då inget att bry sig om, ny bottenventil med backventil i brunnen är nog inte fel.
 
Vår anläggning har inte lutning uppåt hela vägen till pumpen, utan där är ett ställe det kan fastna luft nere i sugledningen, detta funkade säkert när anläggningen gjordes på 70-talet och 10 hushåll fick sitt vatten därifrån, pumpen som vi nu har för att vattna trädgården är inte lika kraftig.

Jag fick problem med att pumpen stod och slog, löste det genom att sätta en backventil precis innan pumpen, då kunde inte vattnet strömma tillbaka.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om det är PEM ut till brunnen, är det röret som visas inte i bruk nu då, då inget att bry sig om, ny bottenventil med backventil i brunnen är nog inte fel.
Det röret som visas är historia.
Jag tog bort ända till nästa skarv där det övergår till kopparrör och har ej denna grova beläggning.
Det är ny backventil i brunnen.

Men jag tror kanske att jag vet hur det hänger ihop.
Senast jag var i stugan snubblade jag över ett litet rör som stack upp ur marken.
Hängde ett lock brevid. Såg ut som ett rör till en torkställning.
Typ två meter från brunnen.
Fyllt med vatten.

Har av en granne hört att det tydligen ska gå en ledning till "norrmannen" från min brunn.
Detta beroende på hans goda tillrinning i brunnen så att man kunde ta därifrån om det skulle behövas.

Jag tror kanske att detta kan ha med saken att göra, ska bli spännande att se om det är för vattnet rinner tillbaka.
 
foreman foreman skrev:
Det är inte rekommenderat att använda plastkopplingar på pumpens sugsida, utan rejäla metallkopplingar som Beulco, Vatette, PRK eller liknande. Helt enkelt för att plastkopplingarna inte är tillräckligt täta.

Ja, sugsidan får samma tryck som pumpen bygger upp. Det är backventilen som håller kvar trycket och troligen är det den som spökar.

Ibland måste man sätta backventilen direkt på pumpen, dvs slopa bottenventilen. Jag har haft en pumpanläggning där det inte fungerade med bottenventil. Då rann vattnet tillbaks till brunnen, med samma symptom som du beskriver.
Jag förstår att metallkopplingar fungerar bättre men efter rådgivning från Ahlsell valde jag detta.
Iallafall för att se om jag överhuvudtaget får igång vattnet.

Men med det snabba förloppet då vattnet försvinner så rör det sig definitivt inte om en otät koppling.

Jag är lite orolig att det är ett skadat rör i huset som kan vara boven men då borde väl inte pumpen bygga upp tryck så snabbt?

För att sedan allt vatten skulle forsa ut på några sekunder?

Jag tror och hoppas på ledning till grannen som jag skrev om ovan.
 
Nej, ditt problem är med största sannolikhet backventilen. Prova som sagts att sätta den vid pumpen om inget annat hjälper.
 
foreman foreman skrev:
Nej, ditt problem är med största sannolikhet backventilen. Prova som sagts att sätta den vid pumpen om inget annat hjälper.
Tack för tips.
Ja det löste problemet att sätta en backventil precis innan pumpen.
Allt fungerar toppen nu, även med plastkopplingar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.