Hej
Här kommer ett lite mer avancerat sätt att räkna ut hur solen står http://aa.usno.navy.mil/data/docs/AltAz.html . I detta program får man ut i vilka vinklar sol/måner går upp och ner men också hur högt den kommer att stå över horisonten. Man måste veta longitud och latitud på orten men bor men det borde gå att få fram på nätet. Är själv seglare så just där har jag järnkoll. Kan vara lite kul att vet hur högt solen står också så att man vet om den når över grannens j....la träd ;)

Man ska använda Form B och vi är 1 timme east om greenwich
 
Rob175 skrev:
Tack!!

Ska testa programmet direkt.

några minuter senare...

Jag provade programmet och fick följande felmedelande.


Vad kan problemet vara?
Vet precis vad det är för felmedelande, men det borde verkligen inte komma up.

Jag har gjort lite ändringar i filen och laddat upp den igen på http://adora.mine.nu/Solvinkel.jar

Ladda ner den igen och prova att köra. Om det fortfarande ger samma fel så kan du ladda ner den senaste java versionen på java.com Inte så krångligt, om du gör det så kan jag nästa garantera att det kommer att funka.

/Hälsningar Lars
 
Glöm inte heller att lägga på 1 timme till för sommartid. (Eller har jag fattat fel)?

Vem är det som står bakom detta program eller vad det nu är?
Kan man använda detta som trovärdigt sätt att visa att vårt nya garage inte kommer att skymma grannens soldäck?
(ja vi har tätt mellan husen)

Mvh Vdb



cian skrev:
Hej
Här kommer ett lite mer avancerat sätt att räkna ut hur solen står Sun or Moon Altitude/Azimuth Table . I detta program får man ut i vilka vinklar sol/måner går upp och ner men också hur högt den kommer att stå över horisonten. Man måste veta longitud och latitud på orten men bor men det borde gå att få fram på nätet. Är själv seglare så just där har jag järnkoll. Kan vara lite kul att vet hur högt solen står också så att man vet om den når över grannens j....la träd ;)

Man ska använda Form B och vi är 1 timme east om greenwich
 
Det är amerikanska flottan om jag förstått det rätt. Kommer inte ihåg om de rättade för sommartid automatiskt eller ej. Kolla om det blir ett hopp om du simulerar för en dag innan och efter sista söndagen i mars. Blir det inte det får du ställa om till 2 tim east om Greenwich då
 
Rob175 skrev:
Tack!!

Ska testa programmet direkt.

några minuter senare...

Jag provade programmet och fick följande felmedelande.


Vad kan problemet vara?
Jag laddade ned nya javan och då funkade det.

Cool idé, får se när det blir tillfälle att åka förbi tomten med laptop och en kopp varm choklad... ehhh kopp java såklar
 
Vilken duktig son du har Hemmakatten! :)


Er latitud och longitud hittar ni lätt på t.ex. Eniro Gula Sidorna

Sök fram Er adress på "kartsidan". Klicka på Ert hus och välj sedan GPS-koordinater.
 
Kul med folk som gör egna program, men tänkte ändå tipsa om Google SketchUp! (gratis) där man kan simulera solskuggor vid valfri plats på jordklotet och valfri tid på året och dygnet.

Platsen på jordklotet väljer man med hjälp av Google Earth (gratis) genom att helt enkelt leta upp sin tomt på jordklotet genom att snurra på jordklotet och zooma in tills man hittar rätt. Alternativt, men betydligt tråkigare, kan man knappa in tomtens adress.

Jag la även in grannarnas hus genom att rita av dom med hjälp av satellitbilder från hitta.se och gissa höjder på tak, etc. På så vis gick det att studera effekter av solen på ett mycket effektivt sätt, till och med studera hur skuggorna faller in i huset genom fönstrena :)
 
Super! Ska prövas genast!!
 
Hej!
Finns det någon som har "Opptic" programmet kvar och som kan lägga upp en ny länk? Den senaste länken är oxå död.
 
Tredje gången gilt eller nått. Nu så lägger jag in den på en server som kommer att finnas för all framtid. Om man får tro KTH iaf.

http://www.isk.kth.se/~lholmqv/Solvinkel.jar

Dock så måste jag säga att det här programet är inte värdens vackraste och det gäller bara vintertid. Tror jag.
 
Får det inte att funka. När jag dubbelklickar på den sparade filen så händer ingenting alls. Gör jag fel?
 
jeppeknaster skrev:
Får det inte att funka. När jag dubbelklickar på den sparade filen så händer ingenting alls. Gör jag fel?
Om du har installerat java så bör denna fil (,jar) köras.

Det kan dock hända att .jar är felregistrerat (tex äldre Nokia-telefoner har ngn programvara som "snor" den filtypen har jag för mig)


1. Kontrollera att java är nedladdat (http://java.sun.com kan man annars ladda ned detta på)
2. Kolla i utforskaren att filen är registrerad som en "Executable Jar file" - eller på svenska troligen typ "Körbar jarfil"

/K
 
Har ni testat det fria programmet Sketchup, där kan ni med hjälp av det fria programmet Google Eart lägga in rätt position direkt från kartan.
Skissa upp tomten med byggnader, så kan du direkt simulera exakt skugga vilken tid på dygnet och vilken årsdag ni önskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.