Hej,

Vi har precis fått fiber och jag ska försöka få nätet att täcka alla tre våningar i vårt 160 kvm hus.

Vad har ni för lösning? Vilken router är bäst för räckvidd och använder ni förstärkare för Wi-Fi i de olika rummen för att få ut nätets räckvidd.

Tacksam för alla tips!
 
Unify. En usg, en cloudkey + 1-2 AP borde du ha full täckning utan problem.
 
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack för svar. Kan du beskriva det till en teknisk idiot :)
 
Vad är skillnaden på usg, en cloudkey + 1-2 AP?
 
Det är alltihop produkter från Ubiquiti.

Ubiquiti security gateway, som "styrs" av en cloudkey. AP = accesspunkter som ordnar Wi-Fi... Kan behövas en eller två beroende på byggmaterial i huset och planlösning...
 
Okay, så vilken av dessa kopplas in i fibern, alltså vilken är själva routern? Är det usg?
 
Ah trodde att routern var den som spred ut nätet? Sorry är dålig på tekniska saker.

D Daniel 109 skrev:
En router har inget en wifi att göra.
 
Behöver man dra kabel till alla AP från routern, eller funkar de mer som spridare?
 
B Biffklump skrev:
Behöver man dra kabel till alla AP från routern, eller funkar de mer som spridare?
Det bästa är helt klart att ha kabel. Har man möjlighet ska man med 100% välja kabel.

Alternativt kan man installera ett mesh-nätverk som då blir trådlöst, men med vissa begränsningar mot kabel.
Beroende på era krav kan ett mesh-nätverk funka men man ska vara medveten om att kabel ALLTID är bättre när det är möjligt.
 
  • Gilla
·HeRmAN·
  • Laddar…
Absolut, det är nog den lösning jag helst vill ha. Att inte behöva dra så mycket kabel, för vad jag förstår från ubiquiti så är det kabel man måste dra till alla AP så det blir väldigt mycket kabel som ska dras i huset.
 
B Biffklump skrev:
Absolut, det är nog den lösning jag helst vill ha. Att inte behöva dra så mycket kabel, för vad jag förstår från ubiquiti så är det kabel man måste dra till alla AP så det blir väldigt mycket kabel som ska dras i huset.
nja som det låter så blir det två kablar. Dvs en kabel till varje AP.

Sen givetvis några korta kablar där din fiberanslutning finns mellan usg, ck, och switch och fiberboxen.

i och med att du har 3 våningar så kan ju ofta dessa kablar dras centalt i huset rak upp/ner mellan våningsplanen.

dock beror allt på layouten för ditt hus ser ut. Var fibern kommer in, om det finns något nätverk sen tidigare som går att använda osv.
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Ett Unifi-nätverk är bra men lite krångligt att hantera. Till en person som inte vill grotta ner sig i detaljer skulle jag rekommendera ett meshnätverk istället.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Så här har jag gjort det hemma (se bild). Har dock två accesspunkter, en på varje våning. Mediakonverteraren levereras oftast av dem som installerade fiber hos dig. TV'n kan förses med nätverk via router/switch men har man TV via fiber finns oftast en speciell TV-port på mediakonverteraren som ska direkt till TV'n.

Schematisk bild av hemnätverk med mediakonverterare, säkerhetsgateway, switch, accesspunkt och anslutna enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biffklump och 1 till
  • Laddar…
Ja får försöka undersöka om det finns något sätt att dra kablar i huset, tack för svar!

R Robin Wahlman skrev:
nja som det låter så blir det två kablar. Dvs en kabel till varje AP.

Sen givetvis några korta kablar där din fiberanslutning finns mellan usg, ck, och switch och fiberboxen.

i och med att du har 3 våningar så kan ju ofta dessa kablar dras centalt i huset rak upp/ner mellan våningsplanen.

dock beror allt på layouten för ditt hus ser ut. Var fibern kommer in, om det finns något nätverk sen tidigare som går att använda osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.