Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mona = Fitta, på italienska.
Nja, spaggarna säger fica eller figa (beroende på dialekt) när de menar fitta. Fico säger de om en man som är en fitta. Åtminstone enligt en kvinnlig bekant som jobbade många år i norra Italien under 80- och 90-talen.
 
Maria T
Kylskåpsmagnet med en komisk tecknad bild av en buss och en häst på en lantväg med pratbubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillar Assars skojiga, melankoliska och icke-PK-humor så mycket så skaffade denna kylskåpsmagnet :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
ricebridge och 7 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
[bild]

Jag gillar Assars skojiga, melankoliska och icke-PK-humor så mycket så skaffade denna kylskåpsmagnet :D
Wow, en själsfrände. Har också denna på kylen och även...
Illustration av två personer i en park med pratbubbla: "Hör hur bina surrar och blommorna håller käften
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog inte samma konstnär, men inköpta samtidigt och med samma torra humor. :crysmile:
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Wow, en själsfrände. Har också denna på kylen och även...
[bild] Nog inte samma konstnär, men inköpta samtidigt och med samma torra humor. :crysmile:
Jan Stenmark.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 3 till
  • Laddar…
Maria T
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack!
Har ingen Stenmark-magnet men väl ett par böcker. Ungefär lika knäppt, smutsigt och sexistiskt men ändå sjukt kul. :rofl:
 
Staffans2000
Handyman 1 skrev:
??
Namnet "Mona",
Keiller Keiller skrev:
Nja, spaggarna säger fica eller figa (beroende på dialekt) när de menar fitta. Fico säger de om en man som är en fitta. Åtminstone enligt en kvinnlig bekant som jobbade många år i norra Italien under 80- och 90-talen.
Mona, i norra Italien, Piemonte, är slang för fitta! Min italienska kontakt fick sig ett gott skratt när "Fitta" Sahlin, dök upp i TV. Heter hon verkligen Mona? Sade hon glatt.
Så kärt barn, har många namn (inte Sahlin alltså).
Dina exemplel, är också rätt. Roligt är, att när man säger fica till en karl, blir det fico med maskulint o/i, i slutet, istället för de feminina a och e.
Italienarna skojar friskt med sitt språk. Till ex. Med det påhittade ordet: "Cazzolina". Vilket blir :Lilla flickkuken". Cazzo = kuk. Lina = feminin endelse för att beskriva något litet.
Raka motsatsen till det mer grabbiga John Holmsdimentionerna som benämns "cazzolone".
Ordet cazzo används friskt istället för "fan". Till ex. "Che cazzo é" = " vad fan är det"!

Satt en gång en sommardag på ett tåg, omringad av fullständigt bedårande tonårsflickor på skolresa till Borås! :surprised: Språkbruket, var inte lika civiliserat, med åtskilliga cazzo, va fan culo (dra åt helvete) etc. I tron att ingen förstod, Men jag höll tyst hela vägen. Men strax före avstigning reste jag mig och sade högt: -Men flickor, vilket fult språk. Vilken skam! Tystnad. Sedan gapskratt.

Staffan
 
  • Gilla
[SH] och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Namnet "Mona",

Mona, i norra Italien, Piemonte, är slang för fitta! Min italienska kontakt fick sig ett gott skratt när "Fitta" Sahlin, dök upp i TV. Heter hon verkligen Mona? Sade hon glatt.
Så kärt barn, har många namn (inte Sahlin alltså).
Dina exemplel, är också rätt. Roligt är, att när man säger fica till en karl, blir det fico med maskulint o/i, i slutet, istället för de feminina a och e.
Italienarna skojar friskt med sitt språk. Till ex. Med det påhittade ordet: "Cazzolina". Vilket blir :Lilla flickkuken". Cazzo = kuk. Lina = feminin endelse för att beskriva något litet.
Raka motsatsen till det mer grabbiga John Holmsdimentionerna som benämns "cazzolone".
Ordet cazzo används friskt istället för "fan". Till ex. "Che cazzo é" = " vad fan är det"!

Satt en gång en sommardag på ett tåg, omringad av fullständigt bedårande tonårsflickor på skolresa till Borås! :surprised: Språkbruket, var inte lika civiliserat, med åtskilliga cazzo, va fan culo (dra åt helvete) etc. I tron att ingen förstod, Men jag höll tyst hela vägen. Men strax före avstigning reste jag mig och sade högt: -Men flickor, vilket fult språk. Vilken skam! Tystnad. Sedan gapskratt.

Staffan
Hade ingen koll på Mona. Men i fallet Sahlin är det ju träffande. En fika med Mona låter nog inbjudande för en Italienare :D

Märkligt det där att det är "fula" ord man först lär sig i ett nytt språk.

Apropå Jan Stenmark:
Person som håller i en bok med bilder av en kvast och en knapp, med en missförståndstext nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag gillar Assars skojiga, melankoliska och icke-PK-humor så mycket så skaffade denna kylskåpsmagnet :D
När sonen var liten brukade vi läsa en hel del böcker för honom, innan han själv kunde läsa. När han rotade runt i bokhyllan hittade han ett gammalt Nollberga-album. Han tyckte det verkade spännande och bad mig läsa det för honom. Jag skakade på huvudet, och sade den där får du läsa själv. Vilket han också gjorde!

Han lärde sig alltså läsa genom Assar och Nollberga.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Ingenting kan vara värre än att läsa bellmanhistorier högt för en femåring på vaccinationscentret. Förstår inte varför de hade boken där, det var mycket bajs, kiss och knulla. Och jag hade någon pedagogisk tanke att om jag inte blev generad.. Låång väntetid var det!
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Namnet "Mona",

Mona, i norra Italien, Piemonte, är slang för fitta! Min italienska kontakt fick sig ett gott skratt när "Fitta" Sahlin, dök upp i TV. Heter hon verkligen Mona? Sade hon glatt.
Så kärt barn, har många namn (inte Sahlin alltså).
Dina exemplel, är också rätt. Roligt är, att när man säger fica till en karl, blir det fico med maskulint o/i, i slutet, istället för de feminina a och e.
Italienarna skojar friskt med sitt språk. Till ex. Med det påhittade ordet: "Cazzolina". Vilket blir :Lilla flickkuken". Cazzo = kuk. Lina = feminin endelse för att beskriva något litet.
Raka motsatsen till det mer grabbiga John Holmsdimentionerna som benämns "cazzolone".
Ordet cazzo används friskt istället för "fan". Till ex. "Che cazzo é" = " vad fan är det"!

Satt en gång en sommardag på ett tåg, omringad av fullständigt bedårande tonårsflickor på skolresa till Borås! :surprised: Språkbruket, var inte lika civiliserat, med åtskilliga cazzo, va fan culo (dra åt helvete) etc. I tron att ingen förstod, Men jag höll tyst hela vägen. Men strax före avstigning reste jag mig och sade högt: -Men flickor, vilket fult språk. Vilken skam! Tystnad. Sedan gapskratt.

Staffan
Lina/lino borde tekniskt sett vara en diminutivändelse.

jag satt på mitten av 80-talet i en liggvagnskupé mellan Hamburg Hbf mot svenska gränsen (vi hade gränser då). I samma kupé satt en svensk familj från mellansverige och gissade varifrån jag kom. Jag är oblond och har oblå ögon. De enades efter en lång diskussion om södra Frankrike. Jag höll masken i ett par timmar och skötte mina egna affärer. När konduktören kom för att samla in passen för gränspassagen drog jag fram mitt på den tiden karakteristiska svenska pass med sina svarta plastpärmar med präglade krumelurer, blinkade till mamman i sällskapet och sa - jag är också svensk, så ni förlorade allihopa.
 
  • Haha
  • Gilla
jorblad och 10 till
  • Laddar…
Från bara bilder-tråden här i forumet...
Två möss fastnade i klämfällor på en gräsmatta med lite snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Sören_D och 7 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
När sonen var liten brukade vi läsa en hel del böcker för honom, innan han själv kunde läsa. När han rotade runt i bokhyllan hittade han ett gammalt Nollberga-album. Han tyckte det verkade spännande och bad mig läsa det för honom. Jag skakade på huvudet, och sade den där får du läsa själv. Vilket han också gjorde!

Han lärde sig alltså läsa genom Assar och Nollberga.
Tecknad bild av karaktär som rider på kvast över kulle, med pratbubbla och delvis synlig text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maria T Maria T skrev:
knäppt, smutsigt och sexistiskt men ändå sjukt kul.
Skulle kunna vara en beskrivning av mig som person det där :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Verkar som att raggarna i Arvika hittat sin grej. Kul för dom. Nyhetsartikel om problem med hög musik från raggare i Arvika som stör nattsömnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.