Hej,

Lite bakgrund:
Förra året bytte jag ut det gamla trädäcket och förberedde för ett uterum som ska byggas här inom några veckor.

Grunden som sådan ser ut såhär, uppifrån och ner:

- Trall
- Mörk markduk
- Infällt bjälklag med cellplast i facken
- Luftspalt 5-10 cm (lutning på marken)
- Marknivå (översta lagret är bara sand i princip)

Nu till frågan då jag fick dubbla budskap med de jag pratade med kring byggplast. Några tyckte att det inte var en bra idé att lägga då ett uterum ändå inte är helt tätt samt att vatten kunde samlas från snö/regn osv. under tiden tills uterummet ska byggas. Därmed att låta luften cirkulera fritt och att markfukten inte har så står inverkan.

Andra tyckte jag skulle lägga byggplast för att hindra markfukt att vandra uppåt och in i uterummet.

Jag valde att inte lägga någon byggplast.

Snart så ska uterummet börja byggas. Det är ett vår/höst uterum med en sida isolerad panelvägg. På golvet ska vi ha en heltäckningsmatta för altan, sån med prickar under.

1) Ska jag riva upp allt och lägga byggplast på marken? - jobbigt

2) Ska jag lägga byggplast under trallen? - mindre jobbigt

3) Ska jag lägga något fuktisolerande under heltäckningsmattan? - ännu mindre jobbigt

4) Inget plast alls utan det räcker med den heltäckningsmattan? - minst jobbigt

Mattans beskrivning:
"Cricket Premium passar bra för inglasade & icke inglasade uterum, balkonger och källarutrymmen. Den säljs också mycket till förtält, båtar, tillfälliga events, och för massor av ytterligare ändamål."
 
M
Vi har ett gammalt uterum med liknande grundkonstruktion. Dock ingen matta.
På vintern är det problem med att fukt kondenserar på glaspartierna som är enkelglas, denna fukt verkar till största del komma innifrån huset genom att man öppnar dörren dit och släpper ut varm fuktig inneluft i uterummet som sedan kondenserar mot den yta som är kallast. Ett annat problem verkar vara de rätt extrema temperaturväxlingarna vår/höst då det kan var 25-30grader på dagen och sedan bara 5 grader på natten, när temperaturen faller snabbt så är det mycket fukt i luften som måste ta vägen någon stans...

Om det hade hjälpt att plasta golvet är jag tveksam till, tror det hade gjort mer att ha bättre glaspartier.
 
M mnils skrev:
Vi har ett gammalt uterum med liknande grundkonstruktion. Dock ingen matta.
På vintern är det problem med att fukt kondenserar på glaspartierna som är enkelglas, denna fukt verkar till största del komma innifrån huset genom att man öppnar dörren dit och släpper ut varm fuktig inneluft i uterummet som sedan kondenserar mot den yta som är kallast. Ett annat problem verkar vara de rätt extrema temperaturväxlingarna vår/höst då det kan var 25-30grader på dagen och sedan bara 5 grader på natten, när temperaturen faller snabbt så är det mycket fukt i luften som måste ta vägen någon stans...

Om det hade hjälpt att plasta golvet är jag tveksam till, tror det hade gjort mer att ha bättre glaspartier.
Tack för ditt svar!
Vi kommer ha WG 62 Eco från Willab Garden som skjutpartier och två vädringsfönster på den fasta panelväggen.

https://www.willabgarden.se/produkter/bygg/glaspartier/var-host/wg-62-econeo/

Skulle helst av allt slippa att riva allt såklart för plastens skull.
Alla möbler kommer ju vara i konstrotting etc. så det känns som att det är bara o bygga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.